ERecept – Vyzvednutí Vašich léků – vše o zdraví

Spotřebitel

Od začátku roku 2018 mají lékaři povinnost vydávat tzv. eRecept, neboli recept na léky v elektronické formě. Co to je eRecept je a jak si ho vyzvednete?

eRecepty vstoupily do našeho života, ale spousta lidí pořádně neví, jak fungují. Podívejte se, jak je snadné jejich používání:

Co je eRecept?

eRecept je recept na léky na předpis vystavený online. Funguje už od roku 2011 a za 7 let fungování systému bylo vystaveno přes osm milionů eReceptů. Od roku 2018 je tato forma receptu povinná. Informace o předepsaných lécích je skladována v tzv. Centrálním úložišti elektronických receptů (CÚER), které provozuje SÚKL. Do databáze předepsaných léků má přístup:

  • váš lékař, který tam předepisuje nové léky – v tu chvíli vytváří v databázi záznam o receptu,
  • vaše lékárna v okamžiku, kdy si tam vyzvedáváte recept – lékárna si vyzvedává informace o receptu, aby vám ho mohla vydat,
  • pacient má pouze identifikační kód, který slouží k vyzvednutí informací v databázi – na základě tohoto kódu může najít svůj recept.

Víte, že jen za rok 2020 bylo vydáno přes 20 milionů eReceptů?

Jak vypadá eRecept?

V úplně základní formě je eRecept vlastně jen 12místný alfanumerický kód. Skládá se z písmenek a číslic a je psán v podobném tvaru jako KODE RECE PTU1.

Kód je vlastně něco jako adresa, kód vytváří lékař, když zadává do systému eRecept, a podle kódu v lékárně tento eRecept najdou.

Kód pacientovi může lékař vydat v několika možných podobách: v SMS zprávě, v emailu, v aplikaci (na mobilním telefonu nebo tabletu) nebo i klasicky na papíru.

Jaká je platnost eReceptu?

Platnost eReceptu je ve standardní době stejná jako u běžného dřívějšího papírového receptu, tedy 14 dní. Platnost eReceptu platí 14 dní i pro dřívější výjimky – eRecept na antibiotika a chemoterapeutika.

  • eRecept vystavený na pohotovosti nadále platí pouze 1 kalendářní den, pokud vám jej vystavili v neděli, musíte si je vybrat nejpozději v pondělí večer.
  • Opakovací eRecept platí 6 měsíců, případně jeho platnost může lékař prodloužit až na 1 rok.
  • Platnost receptu se počítá od následujícího dne vystavení eReceptu.

Je možné platnost eReceptu prodloužit?

Ano, dobu platnosti lékařského předpisu může prodloužit předepisující lékař. U receptů s platností 14 dnů je však prodloužení možné nejdéle na 1 rok.

Platnost lékařského předpisu může prodloužit i lékárník, a to např. pokud není přípravek skladem v lékárně. Jestliže je původní předpis ještě stále platný, lékárník může pořídit výpis z receptu, čímž prodlouží jeho platnost o dalších 14 dnů.

Je eRecept na papíru?

Pokud preferujete ukázat v lékárně papír s receptem, tak eRecept můžete samozřejmě získat i v papírové podobě. Při návštěvě lékaře, po prohlídce, vám můžou léky předepsat klasicky na papíru. Papírová forma eReceptu se nazývá papírová průvodka. Papírová průvodka vypadá podobně jako starý papírový recept, ale v několika aspektech se liší:

  • Na papírové průvodce není nutné razítko a podpis lékaře. Recept je potvrzen v databázi CÚER osobním kvalifikovaným certifikátem, tzv. elektronickým podpisem.
  • Součástí receptu na papírové průvodce musí být vždy identifikátor receptu, neboli kód (KODE RECE PTU1) a také čárový kód.
  • Na receptu může být i QR kód pro naskenování, ale není to povinnost.
  • Dále na průvodce k eReceptu najdete: jméno a datum narození pacienta, kód zdravotní pojišťovny, jméno a telefonní kontakt na lékaře, celý název a množství předepsaného léku, dávkování, způsob úhrady, platnost receptu.

eRecept - Vyzvednutí Vašich léků – vše o zdraví

(foto: Shutterstock)

Nejjednodušší formou eReceptu, kterou můžete mít, je právě jeho forma v SMS v telefonu. Zpráva, kterou dostanete, vypadá asi takto (smyšlené údaje):

Identifikátor vašeho eReceptu vystaveného dne 30. 1. 2019 je KODE RECE PTU1 a je platný do 31. 7. 2019. QR kód: www.erpid.info/OdkazDoDatabazeReceptů.

S touto SMS stačí přijít do lékárny, kde nadiktujete nebo ukážete kód (KODE RECE PTU1). Na základě kódu získají v lékárně přístup k vašemu receptu a vydají vám léky. SMS zprávy jsou zdarma, jsou posílány z databáze CÚER a za jejich odeslání neplatí ani pacient ani lékař. Zpráva přijde od odesílatele erecept.

SMS eRecept nemusí vyzvedávat osoba, které byl předepsán, lékárník při vydávání léků neověřuje totožnost. Můžete tedy poslat pro svoje léky i někoho jiného. Toto neplatí v odůvodnitelných případech, jako například při vydávání psychotropních a omamných látek.

Recepty s modrým pruhem: počet přípravků, doba platnosti

Léčivé přípravky, které spadají pod § 13 zákona o návykových látkách, mohou být vydány pouze na recept nebo žádanku označenou modrým pruhem.

Na recept může být předepsán pouze 1 druh léčivého přípravku, ovšem u žádanky je možných až 5 léčivých přípravků.

Předpis nebo žádanka s modrým pruhem jsou také platné maximálně 14 kalendářních dnů. Lékař může předpis s modrým pruhem prodloužit nejvýše na 30 dní.

Čím je eRecept lepší než normální recept?

Je nutno říct, že pokud půjdete k lékaři s obyčejnou chřipkou a necháte si předepsat antibiotika, tak se pro vás s eReceptem toho moc nemění. U lékaře dostanete papírovou průvodku, se kterou si zajdete do lékárny, stejně jako dříve.

Velkou výhodou je ale eRecept pro chronicky nemocné pacienty, kteří berou léky opakovaně a kteří můžou získat recept jen po telefonátu s ordinací.

Stačí zavolat k lékaři, že vám došly léky, on si jen zkontroluje vaše údaje a ještě během toho dne vám dojde na telefon eRecept, který si můžete zajít okamžitě vyzvednout.

Bude tak mnohem snadnější vyzvednout si například antikoncepci nebo jiné léky, které berete dlouhodobě.

Je ale nutno poznamenat, že pokud lékař odmítne vydat eRecept takto na dálku do SMS, tak na to má právo. A může požadovat, abyste se pro recept dostavili osobně do ordinace.

Také můžete eRecept snadno propojit se svou eObčankou, eRecepty je možné přidat do Portálu občana. Vše je tak možné obsluhovat jen v aplikaci, kde si můžete zobrazit, jaké léky a kdy vám byly předepsány. U receptů je odlišeno, který už byl vyzvednutý a který ještě ne, kdo recept vydal a další podrobné informace.

Kdo nemusí vydávat eRecept?

Elektronický recept nemusí být vydán například v okamžiku, kdy dojde k výpadku elektrické energie nebo internetu. V takovém případě je možné vydat klasický papírový recept ve formě, která se používala do konce roku 2017.

Do CÚER bude recept zadaný až při vyzvednutí v lékárně, kdy lékárník zpětně zadá do databáze informace o vydaném léčivu.

Pokud byste dorazili do lékárny v okamžiku, kdy bude výpadek proudu nebo internetového připojení, jen se SMS eReceptem, tak vám recept nebude moci být vydán.

Jsou i další situace, kdy bude dále vydáván papírový recept. Jsou to především tyto:

  • přeshraniční recept, který bude uplatněn v jiném členském státě EU,
  • recept vydaný v rámci klinické studie,
  • žádanky,
  • recepty na omamné a psychotropní látky (s modrým pruhem),
  • žádanka na recept na humánní léky, které předpisuje veterinář,
  • recepty v rámci zdravotnické záchranné služby a při poskytování první pomoci,
  • při poskytování péče ve vlastním sociálním prostředí pacienta (tedy při domácích návštěvách),
  • recepty vystavené lékařem poskytujícím zdravotní služby sobě nebo blízkým osobám.

Časté dotazy týkající se eReceptu a On-line rezervací léků z eReceptu

  • Co je eRecept?
  • Jak dlouho platí eRecept?
  • Může lékař nastavit delší platnost eReceptu?
  • Jak zjistit obsah eReceptu?
  • Jak vytisknout eRecept?
  • Je možné vydat eRecept na občanský průkaz?
  • Jak a kdy zjistím doplatek za eRecept?
  • V jakých lékárnách si můžete léky z eReceptu vyzvednout?
  • Je možné vydat eRecept na vícekrát?
  • Můžu si eRecept vyzvednout v zahraničí?
  • Lze vydat léčivý přípravek na propadlý eRecept?
  • Co dělat, pokud jste ztratili nebo smazali váš eRecept?
  • Jak zjistit dostupnost léků z eReceptu online?

Co je eRecept?

eRecept je předpis na léky vystavený v elektronické podobě. eRecept vystaví lékař a informace o předepsaných lécích uloží do databáze Centrálního úložiště elektronických receptů, která je přístupná pouze pro lékaře a lékárníky. Každý eRecept má jedinečný 12místný kód eReceptu, který se skládá z kombinace písmen a číslic.

Kód eReceptu vám může lékař zaslat formou SMS zprávy, e-mailem, nebo vytisknout papírovou průvodku podobnou listinnému receptu.

Pro výdej léků v lékárně se kód eReceptu může zadat do systému hned několika způsoby: sdělením kódu eReceptu lékárníkovi, načtením EAN kódu z papírové průvodky případně mobilu, načtením QR kódu z SMS zprávy pomocí čtečky nebo načtením čísla občanského průkazu, eventuelně cestovního pasu.

Zajímavé:  Pigmentové skvrny - Vše o zdraví

Jak dlouho platí eRecept?

Platnost eReceptu určuje předepisující lékař podle limitů uvedených ve vyhlášce o předepisování léčivých přípravků. Ve většině případů je platnost vyznačena na průvodce nebo v SMS zprávě. Standardní doba platnosti je 14 dnů (doba platnosti tzv.

opakovacího eReceptu je 6 měsíců) počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení, neurčí-li lékař jinak, nejdéle však 1 rok.

Elektronický recept, který obsahuje příznak „Neodkladná péče“ nebo „Pohotovost“, je určený pro akutní lékárenskou péči a proto je legislativně daná platnost nejdéle do konce prvního dne následujícího po dni jeho vystavení.

V případě, že při výdeji eReceptu není v lékárně v daný moment k dispozici dostatečný počet balení předepsaného léčivého přípravku a ani nemůže být urychleně obstarán, může farmaceut na základě požadavku zaslaného do Systému eRecept prodloužit dobu platnosti elektronického receptu až o 14 kalendářních dnů.

Může lékař nastavit delší platnost eReceptu?

Ano, lékař může nastavit delší platnost eReceptu. Standardní doba platnosti eReceptu je 14 dnů počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení. Nejdéle však může být platnost nastavena na 1 rok.

Jak zjistit obsah eReceptu?

Pokud potřebujete znát obsah eReceptu, můžete lékaře požádat o vystavení papírové průvodky, která kromě kódu eReceptu může obsahovat další údaje, jako jsou předepsané léky, jejich síla a dávkování, jméno pacienta a datum platnosti eReceptu. Průvodku lze zaslat i e-mailem.

Dalším ze způsobů, jak zjistit obsah eReceptu, je webová nebo mobilní aplikace eRECEPT, kterou podporuje Státní ústav pro kontrolu léčiv. K přihlášení do této aplikace je potřeba mít zřízený přístup do Národní identifikační autority a nastavený přístup do aplikace.

Obsah eReceptu zjistíte také v každé lékárně.

Jak vytisknout eRecept?

eRecept si můžete vytisknout v případě, že vám lékař zaslal průvodku eReceptu prostřednictvím e-mailu nebo jej o průvodku v tištěné podobě přímo požádat.

Je možné vydat eRecept na občanský průkaz?

Ano, od 1. 6. 2020 je možný výdej léků na občanský průkaz. Předložením občanského průkazu nebo pasu a načtením do systému získá lékárník seznam všech platných eReceptů uložených v Centrálním úložišti elektronických receptů. Podmínkou je úspěšné ztotožnění vůči registru obyvatel při vystavení eReceptu lékařem.

Jak a kdy zjistím doplatek za eRecept?

Doplatky za léky se mohou v jednotlivých lékárnách mírně lišit, proto doporučujeme informovat se o výši doplatku přímo ve vámi vybrané lékárně a to osobně, telefonicky nebo e-mailem. Členové zákaznického programu BENU PLUS navíc pořídí většinu léků z kategorií diabetes, cholesterol, astma a CHOPN bez doplatku. Více informací o programu BENU PLUS získáte ZDE >

V jakých lékárnách si můžete léky z eReceptu vyzvednout?

Léky z eReceptu si můžete vyzvednout v kterékoliv lékárně v České republice. Navštivte třeba některou z našich 250+ lékáren BENU rozmístěných po celé České republice. Najděte svou nejbližší BENU lékárnu ZDE >

Je možné vydat eRecept na vícekrát?

Ano, eRecept je možné vydat postupně na vícekrát, s ohledem na platnost eReceptu. Lékárník po přijetí eReceptu vidí, že je částečně vydaný. Připraví a vydá vám pouze léky, které předtím nebyly vydané.

Můžu si eRecept vyzvednout v zahraničí?

eRecept je uložený v databázi Centrálního úložiště elektronických receptů a lékárny z jiných krajin do něj nemají přístup. Z toho důvodu není možné vyzvednout eRecept v zahraničí.

Pokud si z nějakého důvodu potřebujete vyzvednout léky v zahraničí, požádejte lékaře o vystavení listinného receptu, který platí v rámci Evropské unie.

Listinný recept musí splňovat legislativní náležitosti členského státu, ve kterém bude probíhat vyzvednutí.

Lze vydat léčivý přípravek na propadlý eRecept?

Pokud již uplynula doba platnosti eReceptu, nelze na něj vydat léky. Doporučujeme před blížícím se dnem platnosti eReceptu kontaktovat lékaře, který eRecept vystavil, a požádat jej o prodloužení doby platnosti nebo vystavení nového eReceptu.

Co dělat, pokud jste ztratili nebo smazali váš eRecept?

V případě, že jste ztratili průvodku eReceptu nebo jste smazali SMS s kódem eReceptu receptu, lze vydat eRecept po načtení čísla občanského průkazu nebo cestovního pasu. Všechny své aktivní eRecepty můžete vidět i v přehledu aplikace eRrecept, kterou poskytuje Státní ústav pro kontrolu léčiv. Další z možností je požádat lékaře o opětovné zaslání kódu eReceptu.

Jak zjistit dostupnost léků z eReceptu online?

Pokud Vám je obsah eReceptu známy, dostupnost léků z eReceptu na dané lékárně si můžete ověřit také telefonicky na zákaznické lince s telefonním číslem 212 812 812 nebo prostřednictvím e-mailu [email protected].

eRecept - Vyzvednutí Vašich léků – vše o zdraví Dotazy k online rezervaci eReceptu

  1. Jak postupovat při online rezervaci a vyzvednutí eReceptu?
  2. Proč byla rezervace zrušena?
  3. Jak rezervovat eRecept na starším telefonu?
  4. Jak rezervovat eRecept přes mobilní aplikaci?
  5. Můžu udělat rezervaci eReceptu po telefonu?

Mám pouze kód eReceptu (12 znaků) a žádný čárový / QR kód. Mohu eRecept i tak rezervovat?

  • Je možné doručit rezervovaný eRecept domů?
  • Jaká je platnost rezervace eReceptu v BENU Lékárně?
  • Můžu do online  rezervace zadat více eReceptů?
  • Jak zrušit žádost o vyzvednutí eReceptu?
  • Můžu eRecept rezervovat a vyzvednout někomu jinému?
  • Jak si rezervovat opakující se obsah eReceptu?
  • Proč se nedaří najít oblíbenou BENU Lékárnu?

Jak postupovat při online rezervaci a vyzvednutí eReceptu?

Rezervaci si vytvoříte online na https://www.benunapredpis.cz nebo v mobilní aplikaci BENU. Pro rezervaci léků na předpis je potřeba zadat 12-místný kód eReceptu a to vypsáním nebo naskenováním QR kódu případně EAN kódu. Následně si zvolíte lékárnu, ve které si budete chtít léky vyzvednout. V dalším kroku vyplníte osobní údaje v rezervačním formuláři a rezervaci dokončíte tlačítkem “Rezervovat”. O přijetí rezervace budete informováni e-mailem. V mailu naleznete informace o otevírací době lékárny, kód eReceptu pro vyzvednutí a číslo rezervace. Až budou vaše léky připravené k vyzvednutí, kontaktujeme vás SMS zprávou a e-mailem. V lékárně sdělte, že si jdete vyzvednout rezervaci eReceptu, a ukažte lékárníkovi kód rezervovaného receptu v emailu, SMS zprávě nebo průvodce od lékaře.

Pokud je rezervace pro vás, můžete ji vyzvednout i načtením čísla vašeho občanského průkazu.

Proč byla rezervace zrušena?

Rezervace je automaticky zrušena pokud není vyzvednuta do 3 dní od doručení SMS s informací o možnosti vyzvednutí.
Rezervace může být zrušena také lékárníkem z následujících důvodů:

  • eRecept je propadlý, zrušený lékařem nebo již kompletně vydaný
  • kód eReceptu je chybný
  • předepsaný lék je nedostupný na českém trhu a v lékárnách BENU bez možnosti náhrady
  • surovina pro individuální přípravu není dostupná na českém trhu

Pro další informace kontaktujte vaší BENU Lékárnu.

Jak rezervovat eRecept na starším telefonu?

Pro vytvoření rezervace eReceptu je potřeba mít připojení k internetu. Pokud váš telefon nemá takovou funkci, můžete využít rezervaci na stránce www.benunapredpis.cz přes jiné zařízení (například počítač nebo tablet) a 12-místný kód eReceptu jednoduše opsat z telefonu. Rezervaci eReceptu můžete udělat i telefonicky a to na telefonním čísle zákaznického servisu 212 812 812.

Jak rezervovat eRecept přes mobilní aplikaci?

Rezervace přes mobilní aplikaci BENU probíhá stejně jednoduše, jako na stránkách www.benunapredpis.cz. Kód eReceptu zadáte do aplikace několika způsoby:

  • naskenováním kódu z průvodky
  • vložením z galerie
  • vložením z SMS zprávy
  • ručním zadáním

Potom si vyberete nejbližší BENU lékárnu ze seznamu. Zadáte jméno, příjmení, telefonní číslo a potvrdíte rezervaci. O tom, že máte léky připravené k výdeji ve vámi vybrané BENU lékárně, budete informováni prostřednictvím SMS zprávy.

Můžu udělat rezervaci eReceptu po telefonu?

Rezervaci eReceptu můžete udělat i telefonicky a to na telefonním čísle zákaznického servisu 212 812 812. O přijatí rezervace budete informováni e-mailem. Zde jsou shrnuté informace o otevírací době lékárny, číslo rezervace a 12-místný kód eReceptu.

Až budou vaše léky připravené k vyzvednutí, kontaktujeme vás SMS zprávou a e-mailem. V lékárně sdělte, že si jdete vyzvednout rezervaci eReceptu, a ukažte lékárníkovi kód rezervovaného receptu v emailu, SMS zprávě nebo průvodce od lékaře.

Pokud je rezervace pro vás, můžete ji vyzvednout i načtením čísla vašeho občanského průkazu.

Mám pouze kód eReceptu (12 znaků) a žádný čárový / QR kód. Mohu eRecept i tak rezervovat?

Ano, pro vytvoření rezervace vám stačí pouze kód eReceptu, skládající se z 12 znaků. Rezervaci vytvoříte vypsáním 12-místného kódu eReceptu. Následně si zvolíte lékárnu, ve které si budete chtít léky vyzvednout.

Zajímavé:  Pigmentové skvrny - Vše o zdraví

V dalším kroku vyplníte osobní údaje v rezervačním formuláři a rezervaci dokončíte tlačítkem “Rezervovat”. O přijatí rezervace budete informováni e-mailem. V emailu naleznete informace o otevírací době lékárny, kód eReceptu pro vyzvednutí a číslo rezervace.

Až budou vaše léky připravené k vyzvednutí, kontaktujeme vás SMS zprávou a e-mailem. V lékárně sdělte, že si jdete vyzvednout rezervaci eReceptu, a ukažte lékárníkovi kód rezervovaného receptu v emailu, SMS zprávě nebo průvodce od lékaře.

Pokud je rezervace pro vás, můžete ji vyzvednout i načtením čísla vašeho občanského průkazu.

Je možné doručit rezervovaný eRecept domů?

Rezervované léky z eReceptu si můžete vyzvednout pouze ve vámi vybrané BENU lékárně a to osobně nebo prostřednictvím třetí osoby po ověření rezervace pomocí kódu eReceptu, čísla rezervace, občanského průkazu a podobně. Zásilkový výdej léků vázaných na lékařský předpis legislativa České republiky neumožňuje.

Jaká je platnost rezervace eReceptu v BENU Lékárně?

Rezervovaný lék na předpis bude ve vámi vybrané na BENU lékárně rezervovaný nejvýše po dobu 3 pracovních dní (platnost rezervovaného eReceptu nesmí být kratší než 3 pracovní dny). Poté bude rezervace automaticky zrušena. 

Můžu do online rezervace zadat více eReceptů?

Ano, do jedné rezervace lze postupným přidáváním jednotlivých kódů rezervovat i více eReceptů najednou. Potvrzení o rezervaci dostanete pro každý rezervovaný eRecept.

Jak zrušit žádost o vyzvednutí eReceptu?

Rezervace eReceptu je pro vás nezávazná a můžete ji kdykoliv zrušit. Uděláte tak osobně či telefonicky ve vámi vybrané BENU lékárně, nebo na zákaznické lince s telefonním číslem 212 812 812.

Můžu eRecept rezervovat a vyzvednout někomu jinému?

Ano, eRecept může rezervovat a vyzvednout i třetí osoba po předložení kódu eReceptu.

Jak si rezervovat opakující se eRecept?

Rezervaci si vytvoříte online na https://www.benunapredpis.cz nebo v mobilní aplikaci BENU. Pro rezervaci léků je potřeba zadat 12-místný kód eReceptu a to vypsáním nebo naskenováním QR kódu případně EAN kódu. Po odeslání rezervace opakujícího se eReceptu vás lékárník kontaktuje a domluví se s vámi na rezervaci a počtu požadovaných balení.

Proč se nedaří najít oblíbenou BENU Lékárnu?

V některých BENU lékárnách zatím rezervaci eReceptu technických důvodů nelze provést. V takové chvíli Vám při vyhledávání nabídneme nejbližší BENU Lékárnu, kde si můžete své léky z eReceptu rezervovat. Rezervaci eReceptu neustále rozvíjíme a rozšiřujeme do celé sítě lékáren BENU.

Rezervovat eRecept

Erecept v mobilu: Jak postupovat při vyzvednutí léků na předpis

Komerční sdělení

Lékař vám předal elektronický recept formou SMS zprávy, kterou jste obdrželi na váš mobilní telefon. Jak nyní postupovat?

Rychlá on-line rezervace léků na předpis v Alphega lékárnách | Foto: Alliance Healthcare s.r.o.

Nemáte internetová data? Nebo naopak máte nejnovější typ telefonu a hledáte způsob, jak si léky vyzvednout co nejdříve? Přečtěte si stručný návod, jak na eRecept v mobilu. Erecept, tedy elektronický recept, od lékaře můžete získat nejen do mobilu, ale také si jej nechat zaslat do e-mailu nebo na tzv. papírové průvodce.

Ať už máte starý typ telefonu nebo nejnovější smartphone, připravte si SMS zprávu s eReceptem. Hned na jejím začátku najdete 12místný kód (tzv. identifikátor vašeho eReceptu), který se skládá z písmen a čísel.

12místný kód nikdy neobsahuje nuly, vždy se jedná o písmeno O, ani římské číslice – nespleťte si tiskací písmeno I s číslovkou jedna.

Nemáte internetové připojení?

Při návštěvě Alphega lékárny 12místný kód z SMS zprávy nadiktujete lékárníkovi. Tato možnost je nejlepším řešením pro vás i pro lékárníka, protože se vyvarujete předání vašeho telefonu do lékárníkových rukou, takovéto bezkontaktní řešení je z pohledu hygieny nejvhodnější.

Máte chytrý telefon a data?

Každý eRecept v mobilu obsahuje odkaz, po jehož rozkliknutí se zobrazí QR kód, který ukážete lékárníkovi.

Nejdříve rezervovat, pak do lékárny

Pokud preferujete on-line rezervaci vašich léků na předpis, abyste do lékárny šli s jistotou, že léky máte připravené, z eReceptu ve vašem mobilu jednoduše opíšete 12místný kód nebo můžete naskenovat QR kód na stránkách Alphega lékáren. Poté vyplníte vaše kontaktní údaje a ve vámi preferované Alphega lékárně vaši rezervaci zpracují a připraví k vyzvednutí. Platit budete až v lékárně hotově či kartou.

On-line rezervace je rychlá, jednoduchá a šetří váš čas. Přečtěte si návod krok po kroku.

Jak funguje on-line rezervace?

  1. Na webových stránkách zadejte 12místný kód (tzv. identifikátor) vašeho eReceptu – kód opište nebo elektronický recept pomocí kamery či QR kódu načtěte.
  2. Vyberte si nejbližší Alphega lékárnu, kde vám léky připraví.

  3. Vyplňte vaše kontaktní údaje.
  4. Odešlete rezervaci.

eRecept - Vyzvednutí Vašich léků – vše o zdravíZdroj: Alliance Healthcare s.r.o.Nechte si ve vybraných Alphega lékárnách změřit cévní věk.

Chtějte od své lékárny více

V Alphega lékárnách najdete širokou nabídku služeb, které vám pomohou v péči o zdraví. Například si můžete nechat změřit cévní věk a zjistit, jak staré jsou vaše cévy. Při samotném měření se zjišťuje pružnost cév.

Jak stárneme, stárne naše tělo i naše cévy. Pokud náš cévní věk odpovídá našemu biologickému věku, cévy máme v pořádku.

Jsou-li ale naměřené hodnoty vyšší, stáří našich cév je vyšší, než by mělo a lékárník vám v takovém případě doporučí, jak postupovat.

Alphega lékárny jsou pro vás v České republice již od roku 2008. Díky profesionálnímu a vřelému přístupu skutečných odborníků farmaceutického oboru se 300 Alphega lékáren stalo centry péče o zdraví celé rodiny.

15.9.2020

  • SMS,
  • recept,
  • céva,
  • eRecept,
  • Česko

Řídící pracovníci v oblasti projektování (kromě ve stav.), 53 417 Kč Senior Application Support Analyst, 53 417 Kč Stavbyvedoucí, 40 000 Kč Dělníci v oblasti výstavby a údržby budov, 16 800 Kč Zámečník/dělník, 25 000 Kč Skladníci, obsluha manipulačních vozíků, 15 200 Kč Specialisté podpory podnikání, správci projektů, 65 535 Kč Marketing Consultant, 53 417 Kč + PODAT INZERÁT Peugeot 308 první majitel, servisní knížka, koupeno v D Ford Mondeo nové vozidlo, servisní knížka, předváděcí vozidlo Jeep Renegade nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, předváděcí vozidlo, v záruce Audi A6 servisní knížka, koupeno v D, nehavarované Škoda Fabia servisní knížka, koupeno v D, nehavarované Škoda Fabia Škoda Fabia servisní knížka, koupeno v D Škoda Octavia koupeno v D + PRODAT AUTO

Často kladené otázky – pacient

Zednodušeně můžeme říct, že eRecept je recept (záznam), který se uloží do databáze a v lékárně při výdeji léků ho lékárník z tohoto úložiště načte.

Jinak řečeno je eRecept informace o předepsaných lécích, která se uloží do databáze Centrálního úložiště elektronických receptů. Následně se pomocí identifikátoru, což je jednoznačný identifikační znak každého konkrétního eReceptu, načte v lékárně, kde se provede výdej léků.

Cílem eReceptu je zjednodušení a tím zlepšení zdravotní péče poskytované pacientům i větší bezpečí pacienta. Pacient může získat identifikátor eReceptu různými cestami a je mu k dispozici i lékový záznam pacienta, tedy souhrnný přehled o předepsaných a vydaných lécích.

Pacient již nyní nemusí nezbytně navštívit svého lékaře, aby získal potřebné léky. V určitých případech je možné například kontaktovat lékaře a požádat jej o vystavení a zaslání eReceptu. Tím se usnadní dostupnost léků pacientům.

Nejčastěji se tento postup použije při opakovaném předepisování léků (antikoncepce, léky na tlak u chronických pacientů). Samozřejmě se tak zlepší dostupnost léků i v případě, kdy je pacient na dovolené mimo své obvyklé bydliště.

Vždy je však nutné respektovat rozhodnutí lékaře, který může trvat na osobním setkání s pacientem v rámci jeho léčby.
Pro výdej léků je zcela dostatečné, když pacient sdělí v lékárně identifikátor eReceptu. (Bližší informace viz zaslání eReceptu e-mailem, SMS, do aplikace.)

Identifikační znak (Identifikátor) je dvanáctimístný alfanumerický znak. S jeho pomocí dochází k výdeji léků, v lékárně jeho načtením nebo zadáním dostanou informace o předepsaných lécích, které je možné vydat. Například by mohl identifikační znak vypadat takto: A1B234CDEF56.

Jsou čtyři možnosti. Buď je možné vytisknout průvodku eReceptu, která se ve většině případů příliš neliší od listinného receptu.

  • Druhou možností je zaslání identifikátoru prostřednictvím SMS na mobilní telefon, který zadá lékař při vystavování eReceptu (obecně to nemusí být mobilní telefon pacienta, může to být mobilní telefon rodiče nebo naopak dítěte pro starší generaci).
  • Třetí možností je zaslání identifikátoru prostřednictvím e-mailu, kdy v textu e-mailu je uveden pouze identifikátor, pdf s podrobnostmi předepsaných lécích je zašifrovaná příloha tohoto e-mailu.
  • Poslední možností je využití webové nebo mobilní aplikace pacienta, kde má pacient po přihlášení k dispozici veškerou evidenci jemu předepsaných eReceptů i s přehledem předepsaných léků a případně i vydaných léků, informace o předepisujícím lékaři, vydávající lékárně, odkazy na příbalové letáky léků a veškeré další údaje, které byly na eReceptu uvedeny.
Zajímavé:  Aktivity Podporující Zdraví Ftvs?

V tomto případě k žádné zásadní změně oproti předchozím rokům nedochází. Pacientovi vytiskne lékař Průvodku eReceptu, která kromě předepsaného léku a dalších obvyklých položek obsahuje identifikační znak (dvanáctimístný alfanumerický znak, čárový kód). S takovou průvodkou pacient standardně odchází do lékárny, kde mu na základě načtení identifikátoru vydají předepsané léky.

Prostřednictvím SMS se zasílá identifikátor eReceptu (dvanáctimístný alfanumerický kód). Tento kód pacient ukáže nebo nadiktuje v lékárně a je mu vydán předepsaný lék. (Pro výdej léků je tato forma zcela dostačující.)
Odesílání SMS zpráv je zdarma. Pacient ani lékař za odeslání SMS zprávy nic neplatí.

Zaslání identifikátoru eReceptu e-mailem je velmi pohodlný způsob. Pacient si eRecept může dle své vlastní volby vytisknout, nebo si jej zobrazit na chytrém mobilním telefonu a v lékárně přiložit zobrazený identifikátor ke čtečce čárových kódů.
Při odeslání eReceptu e-mailem je průvodka eReceptu uložena jako příloha ve formátu PDF a opatřena heslem – kódem pojištěnce.

Webová nebo mobilní aplikace umožní pacientovi detailní přehled o všech eReceptech, které byly pacientovi vystaveny, případně i vydány. Slouží i k jednoduchému výdeji léků. Pacient si může pomocí této aplikace vytisknout papírovou průvodku eReceptu a postupovat obvyklým způsobem, nebo si může zobrazit eRecept v mobilním zařízení a přiložit identifikátor pro výdej léků ke čtečce v lékárně.

Webová aplikace pro pacienta, může být nyní užitečná i pro skupinu pacientů, kteří nesouhlasí se sdílením lékového záznamu, a mohou tak díky této aplikace vyslovit svůj nesouhlas s nahlížením zdravotních pracovníků do lékového záznamu pacienta.

Pokud pacient využívá webovou aplikaci pro pacienta, tak má možnost skrze tuto aplikaci vyjádřit nejenom svůj nesouhlas s nahlížením pro jednotlivé skupiny zdravotnických pracovníků, jako jsou lékaři, lékárníci a kliničtí farmaceuti, ale dokonce vyjádřit i individuální souhlas pro jednotlivé lékaře či lékárníky. Webová i mobilní aplikace pro pacienta je zcela bezplatně ke stažení na oficiálních webových stránkách https://epreskripce.cz, které provozuje Státní ústav pro kontrolu léčiv. Zde jsou také zveřejněny veškeré návody a videomanuály, jak se do aplikací přihlásit a jak je používat.

eRecept s léčivými přípravky platí standardně 14 kalendářních dnů počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení, neurčí-li lékař jinak, nejdéle však 1 rok.

Tzv. opakovací recept platí 6 měsíců, nestanoví-li předepisující lékař jinak, počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení, nejdéle však 1 rok.

Elektronický recept, který obsahuje příznak „Neodkladná péče“ nebo „Pohotovost“, je platný nejdéle do konce prvního dne následujícího po dni jeho vystavení.

V případě, že při výdeji eReceptu není v lékárně v daný moment k dispozici dostatečný počet balení předepsaného léčivého přípravku a ani nemůže být urychleně obstarán, může farmaceut na základě požadavku zaslaného do Systému eRecept prodloužit dobu platnosti elektronického receptu až o 14 kalendářních dnů.

Pokud již dojde k uplynutí platnosti eReceptu, nelze na něj vydat léky. Doporučujeme před blížícím se dnem platnosti eReceptu kontaktovat lékaře, který eRecept vystavil, a požádat jej o prodloužení doby platnosti.

Když lékárna nemá na skladě předepsaný lék a pacient souhlasí s tím, že si jej vyzvedne později, tak farmaceut má možnost prodloužit dobu platnosti elektronického receptu na základě požadavku zaslaného do Systému eRecept až o 14 kalendářních dnů.

Druhou variantou je navštívit jinou lékárnu. Pokud pacient nechce, nemusí si nechat blokovat eRecept v lékárně, kde léky neměli.

Ano, lékař může vyžadovat osobní návštěvu ordinace. Zasílání eReceptu (e-mail, SMS, aplikace) bez nutnosti návštěvy je vždy na rozhodnutí lékaře. Nejčastěji se takto zasílají eRecepty při opakovaném předepisování stejného léku. (Například antikoncepce, léky na tlak v případě chronicky nemocných pacientů a tak podobně.)

Lékárník může změnit kód pojišťovny pacienta. Mohlo se stát, že předepisující lékař neměl aktuální informaci, nebo došlo k omylu při vystavení eReceptu.
Obecně doporučujeme mít při sobě kartičku pojišťovny při návštěvě lékaře a následně v lékárně při výdeji léků.

Listinný recept může lékař vystavit v případě, že má technické potíže s vystavením eReceptu (například nefunguje internet), nebo v případě výkonu návštěvní služby. Další možností je vystavení receptu v rámci přeshraniční lékařské péče. Výjimky, kdy je možné lékařský předpis vystavit i nadále „papírově“, jsou stanoveny zákonem č. 378/2007 Sb., o léčivech v § 81f.

Rozdíl je v tom, že eRecept obsahuje identifikační znak – dvanáctimístný alfanumerický kód, ten jednoznačně určuje konkrétní eRecept v Centrálním úložišti elektronických receptů.

V případě vytištěné průvodky eReceptu je rozdíl oproti listinnému receptu v tom, že na průvodce není razítko a podpis vystavujícího lékaře – to je nahrazeno elektronickým podpisem.

Pokud Vás lékař nemůže ověřit v registru obyvatel (jeden ze základních registrů ČR, zdroj referenčních údajů), je třeba zkontrolovat Vaše údaje uvedené na kartě pacienta, kterou si o Vás lékař vede, a které zadává při vystavování eReceptu.

Může se jednat i o chybějící diakritický znak. (Například rozdíl v křestním jménu Renata x Renáta).

Jestliže chyba přetrvává, je nutné podat reklamaci nesprávných údajů vedených v registru obyvatel u správce registru obyvatel, což je Ministerstvo vnitra.

Pokud při vystavení eReceptu nedojde ke ztotožnění pacienta v Registru obyvatel (ROB), rozhodně to neznamená, že lékař nemůže vystavit eRecept a předepsat potřebné léky, ani že by v lékárně tyto léky nemohly být vydány.

Ztotožňování pacienta je nutné k jednoznačnému přiřazení konkrétního eReceptu konkrétnímu člověku tak, aby se stoprocentně zamezilo tomu, že by někdo omylem mohl vidět i cizí recepty s předepsanými léky. Je to tedy z důvodu vysoké ochrany osobních dat každého pacienta.

Pokud k takovému jednoznačnému přiřazení nedojde a eRecept je přesto vystaven, zůstane v jakémsi společném „zásobníku“, kde jsou všechny eRecepty neztotožněných pacientů.

K těmto eReceptům je následně přístup pouze podle identifikátoru (tedy ten, kdo se chce na daný eRecept podívat, musí znát jeho identifikátor), ale tyto eRecepty nejsou zobrazovány v tzv. lékovém záznamu pacienta.

Pokud tedy lékař při vystavení eReceptu pacienta neztotožnil, pak ve svém lékovém záznamu pacient tento eRecept nikdy neuvidí, bude v evidenci chybět.

Stejně tak až bude možné sdílet lékový záznam ze strany lékařů a farmaceutů (po změně legislativy), neuvidí v zobrazeném lékovém záznamu neztotožněné eRecepty ani lékař, případně lékárník.

Z pohledu přínosu lékového záznamu je nekompletní evidence vždy zdrojem komplikací, protože pak nelze zodpovědně posoudit případné duplicitně předepisované léky nebo kontraindikace léků mezi sebou.

Je tedy v zájmu každého pacienta, aby apeloval na lékaře, aby došlo při předepsání ke ztotožnění, byť jde někdy o opakované zadání a opravu nesprávně zadaných údajů.

V tomto případě velmi pravděpodobně došlo k chybnému zadání emailu či telefonního čísla na straně lékaře a identifikátory eReceptů tak byly omylem odeslány na Váš kontakt.

Pokud nejste zamýšleným příjemcem této zprávy, zprávu prosím odstraňte. Lékař následně bude mít opět možnost daný eRecept odeslat správnému příjemci na základě jeho vyžádání.

Zaměstnanci oddělení eReceptu nejsou v tomto případě oprávněni k tomu, aby na základě identifikátorů dohledávali lékaře, který eRecepty vystavil, a následně ho kontaktovali. Pokud přijmeme reklamaci ze strany pacienta, který měl identifikátory dostat, jsme schopni pouze zjistit, zda na jeho telefonní číslo byly či nebyly identifikátory odeslány. Dále pacient musí věc řešit se svým lékařem.

Z důvodu ochrany osobních údajů je prostřednictvím SMS zasílán pouze identifikátor, který žádné osobní ani citlivé údaje neobsahuje. Stejně tak v těle emailu nejsou žádné osobní ani citlivé údaje, průvodka eReceptu je v zašifrované příloze.

Ano, vyzvednutí léků na identifikační doklad pacienta (občanský průkaz, pas) je možné vždy jen na základě platných předepsaných elektronických receptů. Doklad pacienta slouží pouze pro načtení identifikátorů eReceptů, na základě kterých pak probíhá výdej.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector