Každé auto i motocykl musí být povinně pojištěné podle zákona u některé z komerčních pojišťoven. Povinné ručení závisí především na objemu motoru a kraji či…
Služby
Pronajímatel zpravidla zajišťuje pro nájemce příjem rozhlasového a televizního vysílání v rámci takzvaných nezbytných služeb. Některým nájemcům však není jasné, kdy mají povinnost platit rozhlasový…
Služby
BMW, auto nebo motorku vyrobenou v mnichovské továrně Bayerische Motoren Werke, by chtěl mít ve své garáži snad každý řidič či řidička. Bavorák nebo bávo…
Politika
Dotace z desáté městské části putují na 262 projektů, radnice na ně v tomto roce poskytne celkem 27 milionů. Přidělení financí ve čtyřech oblastech podpory…
Služby
Nájemce je povinen platit pronajímateli za služby, které v bytě či domě bezprostředně spotřebovává a má z nich okamžitý prospěch. Ne všechny poplatky, které pronajímatelé…
Zprávy
Zóny placeného stání jsou zavedeny téměř ve všech městských částech v centru Prahy. Na Praze 10 by začaly platit loni od 24. srpna ve Vršovicích…
Služby
O tom, zda žáky vybavit do školních lavic mobilním telefonem či nikoliv, vedou řadu let vášnivé diskuze učitelé, psychologové i samotní rodiče. Správná odpověď v…
Služby
V současné době někteří dodavatelé snižují ceny za dodávky elektřiny a plynu. Cenu energií však tvoří vedle neregulované části stanovované dodavatelem i část regulovaná, kterou…
Služby
Vypadává vám často internet, nemůžete se dovolat nebo vám nesedí vyúčtování telekomunikačních služeb? To všechno můžete u svého operátora reklamovat. Postupy pro reklamaci se ve…
Služby
Vysvětlit dětem hodnotu peněz nebývá pro rodiče zrovna jednoduchým úkolem. Bezstarostný svět viděný dětskýma očima mívá zcela odlišný hodnotový žebříček, než jaký vládne říši dospělých,…
Finanční poradna: Jak reklamovat vyúčtování energií
Ilustrační snímek
Foto: Profimedia.cz
Na dotazy spojené s odečty i samotným vyúčtováním přinášíme odpovědi připravené ve spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest.
Pro vyúčtování spotřebovaných energií není stanovený pevný termín, distributor tak provádí odečty elektřiny či plynu v různé dny, a proto vyúčtování nechodí všem domácnostem stejně. O termínu, kdy bude proveden odečet ve vaší domácnosti, musíte být předem informováni. Vaší povinností pak je umožnit přístup k elektroměru nebo plynoměru.
Přehledně: Jaké platby můžete na čas odložitKoronavirus
„Jestliže tedy někdo zazvoní u dveří mimo oznámenou dobu s tím, že jde provést odečet, může se jednat o podomního obchodníka. Jeho návštěva pak může vyústit v uzavření nevýhodné smlouvy, pokud mu podepíšete nějaký předložený dokument,“ upozornila ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
Vyúčtování může být provedeno i na základě samoodečtu. Zákon však určuje, že k němu může dojít maximálně třikrát po sobě.
„Vzhledem k současné situaci byly odečty pozastaveny. Jestliže si tedy nejste jisti tím, že u vás stihl distributor odečet provést, zkontrolujte si u svého dodavatele, zda vás nevyzval k provedení samoodečtu,“ doporučila Hekšová.
„Od mého dodavatele plynu mi přišla SMS, ve které mě požádal o samoodečet plynoměru pro účely roční fakturace. Odečet s číslem plynoměru jsem mu poté nahlásila e-mailem,” potvrdila Právu způsob odečtu spotřebovaných energií v současné době padesátiletá Kateřina z Prahy.
V případě, že jak odečet, tak samoodečet provedeny nebudou, dojde k tzv. odečtu odhadem. Ten ale může být realizován jen na základě postupu daného zákonem, tzn., že musí vycházet z předpokládané spotřeby daného odběrného místa.
Výsledkem každého vyúčtování je buď přeplatek, nebo naopak nedoplatek. Zatímco nedoplatek požaduje každý dodavatel energií zaplatit, ne všichni dodavatelé automaticky vracejí přeplatky. Většinou, jedná-li se jen o stokorunové částky, může být praktické je započíst na další zálohy. U vyšších částek však není důvod k tomu, aby si je dodavatelé ponechávali.
Rozhodně se vyplatí při pochybnostech o výši nedoplatku či přeplatku vyúčtování řádně zkontrolovat. Pokud vám dodavatel energií (většinou po dohodě s vámi) zasílá vyúčtování v zúženém rozsahu, požádejte ho o kompletní vyúčtování.
Jak odborníci z dTestu upozorňují, je třeba si uvědomit, že platby za elektřinu a plyn se skládají z regulované části, kterou stanovuje stát, a z části neregulované, určené dodavatelem. Vedle kontroly zaplacených záloh je rovněž dobré podívat se na sjednaný produkt, sazbu a výši stálého měsíčního platu, neboť ten se rovněž může významně podílet na výsledné ceně.
Ze zákona vyplývá, že údaje na vyúčtování musejí být přehledné, srozumitelné a čitelné.
„Jestliže vyúčtování nerozumíte ani po pečlivém prostudování, máte právo na jeho vysvětlení dodavatelem. Ten je také povinen na základě vaší žádosti poskytnout údaj o spotřebě alespoň za poslední tři roky,“ upozornila Hekšová.
Dodavatel je povinen na základě žádosti poskytnout údaj o spotřebě alespoň za poslední tři roky
Součástí obchodních podmínek musí být i podrobnosti týkající se reklamací vyúčtování. Naleznete v nich i dobu, do kdy je možné zaslané vyúčtování reklamovat.
I když dodavatelé někdy vyzývají k podání reklamace prostřednictvím telefonátu, lze jedině doporučit, abyste po prvotním informativním kontaktu podali reklamaci písemně. Získáte tím důkaz o podání a obsahu uplatněné reklamace.
Vaši reklamaci musí dodavatel vyřídit do 15 dnů od jejího obdržení. Pokud uzná, že udělal při vyúčtování chybu, musí rozdíl v platbách vyrovnat do 30 dnů od doručení reklamace.
Když ale danou lhůtu nedodrží, vzniká spotřebiteli u elektřiny právo na náhradu za 600 korun za každý den zpoždění, maximálně 24 tisíc korun. U plynu se jedná o částku 750 korun za každý den zpoždění, maximálně 7500 korun. Právo na náhradu ale musíte uplatnit do 60 dnů od uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace, jinak zanikne.
„Jestliže dodavatel nevyřídí reklamaci k vaší spokojenosti nebo tak neučiní ve stanovené lhůtě, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud. Ovšem uplatnění reklamace vás nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky. Pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, bude vám nesprávně fakturovaná částka vrácena zpět,“ doplnila Hekšová.
U nájmu bytu platí, že pronajímatel je povinen předložit nájemci vyúčtování spotřeby energií do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Když se s vyúčtováním zpozdí, má nájemce právo na pokutu ve výši 50 korun za každý den zpoždění. Pokutu pronajímatel neplatí, když sám neobdržel vyúčtování od dodavatele. Musí však nájemci vyúčtování předat, jakmile jej bude mít k dispozici.
Hlavní zprávy
Jak reklamovat vyúčtování spotřebovaných energií
Odečty elektřiny nebo plynu provádí distributor v různé dny, vyúčtování proto nechodí všem stejně. Odběratel má povinnost umožnit přístup k elektroměru nebo plynoměru za účelem odečtu, o jehož termínu byl předem informován.
Jestliže tedy někdo zazvoní u dveří mimo oznámenou dobu s tím, že jde provést odečet, může se jednat o podomního obchodníka. Jeho návštěva pak může vyústit v uzavření nevýhodné smlouvy, pokud mu podepíšete nějaký předložený dokument.
Vyúčtování může být provedeno i na základě samoodečtu, podle zákona může být proveden maximálně třikrát po sobě. Vzhledem k současné situaci byly odečty pozastaveny.
Jestliže si tedy nejste jisti tím, že u vás stihl distributor odečet provést, zkontrolujte si u svého dodavatele, zda vás nevyzval k provedení samoodečtu. K odečtu odhadem pak dojde, pokud nebyl proveden odečet ani samoodečet.
Odečet odhadem může být realizován jen na základě postupu daného zákonem, tedy musí vycházet z předpokládané spotřeby daného odběrného místa.
Spolu s vyúčtováním obdržíte i informaci o tom, zda vám vznikl přeplatek nebo nedoplatek. Zatímco nedoplatek požaduje každý dodavatel energií zaplatit, ne všichni dodavatelé automaticky vracejí přeplatky. Tam, kde se jedná o stokorunové částky, může být praktické je započíst na další zálohy, ovšem u vyšších částek není důvod k tomu, aby si je dodavatelé ponechávali.
Při pochybnostech o výši nedoplatku či přeplatku je vhodné vyúčtování řádně zkontrolovat. Dodavatelé někdy na základě dohody se zákazníkem zasílají vyúčtování v zúženém rozsahu, je ovšem možné požádat o kompletní vyúčtování.
Při kontrole si je třeba uvědomit, že platby za elektřinu a plyn se skládají z regulované části, kterou stanovuje stát, a z části neregulované, určené dodavatelem.
Vedle kontroly zaplacených záloh je rovněž dobré podívat se na sjednaný produkt, sazbu a výši stálého měsíčního platu, neboť ten se rovněž může významně podílet na výsledné ceně.
Zákon stanoví, že údaje na vyúčtování musejí být přehledné, srozumitelné a čitelné. Jestliže vyúčtování nerozumíte ani po pečlivém prostudování, máte právo na jeho vysvětlení dodavatelem. Ten je také povinen na základě vaší žádosti poskytnout údaj o spotřebě alespoň za poslední tři roky.
Podrobnosti ohledně reklamace vyúčtování naleznete v obchodních podmínkách. V nich bývá uvedena doba, do kdy lze vyúčtování reklamovat. I když dodavatelé někdy vyzývají k podání reklamace prostřednictvím telefonátu, lze jedině doporučit, abyste po prvotním informativním kontaktu podali reklamaci písemně. Získáte tím důkaz o podání a obsahu uplatněné reklamace.
Reklamace musí být vyřízena do 15 dnů od jejího doručení dodavateli. Uzná-li dodavatel, že při vyúčtování pochybil, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 dnů od doručení reklamace.
Pokud lhůtu nedodrží, vzniká spotřebiteli u elektřiny právo na náhradu 600 korun za každý den zpoždění, maximálně 24 tisíc korun. U plynu se jedná o částku 750 korun za každý den zpoždění, maximálně 7500 korun.
Právo na náhradu je třeba uplatnit do 60 dnů od uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace, jinak zanikne. Jestliže dodavatel nevyřídí reklamaci k vaší spokojenosti nebo tak neučiní ve stanovené lhůtě, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud.
Ovšem uplatnění reklamace vás nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky. Pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, bude vám nesprávně fakturovaná částka vrácena zpět.
U nájmu bytu platí, že pronajímatel je povinen předložit nájemci vyúčtování spotřeby energií do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Když se s vyúčtováním zpozdí, má nájemce právo na pokutu ve výši 50 korun za každý den zpoždění. Pokutu pronajímatel neplatí, když sám neobdržel vyúčtování od dodavatele. Musí však nájemci vyúčtování předat, jakmile jej bude mít k dispozici.
Na níže zadanou e-mailovou adresu vám zašleme odkaz ke stažení brožury Jak se vyznat v energetice. Na stejnou adresu zasíláme také novinky a zpravodaj dTestu, od jejichž odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Staňte se předplatitelem dTestu již od 89 Kč. Více zde.
Reklamace vyúčtování energií: jak na to
Léto není v energetice zdaleka ve znamení okurkové sezóny. Dodavatelé chystají nové ceníky a ve schránkách domácností přistává vyúčtování za spotřebu elektřiny nebo plynu. Často s chybami. Na co si dát pozor? A jak fakturu reklamovat?
Jednou za rok, zpravidla koncem jara nebo začátkem léta, posílají dodavatelé elektřiny a zemního plynu roční vyúčtování spotřeby.
Možná, že se vám faktura na stole objeví zrovna ve chvíli, kdy balíte na dovolenou. Přesto si udělejte čas a projděte si ji.
Dodavatelé totiž mohou ve výpočtech chybovat a vy jim možná pošlete zbytečně vysoký nedoplatek, jen abyste vše měli z krku.
Odečítá distributor, počítá dodavatel
Kolem vyúčtování energií bývají zmatky. Tak předně, Češi obecně tápou v tom, jak to v energetice chodí. Jen polovina ví, že odečty spotřeby provádí distributor. Faktura jim ale chodí od dodavatele – firmy, která s elektřinou a zemním plynem obchoduje. Je to logické, elektroměr nebo plynoměr, stejně jako dráty nebo potrubí, má na starosti právě distribuční společnost.
To jen pro začátek.
Pokud obálku s vyúčtováním otevřete, měli byste si zkontrolovat pár dalších věcí, jak na svých stránkách radí Energetický regulační úřad:
- Jak byla zjištěna spotřeba? Přišel k vám pracovník z distribuční společnosti? Posílali jste samoodečet? Nebo proběhla odhadem, a tak je možné, že je vyšší než v reálu?
- Je správně uvedeno zúčtovací období? Zkontrolujte si, zda na sebe spotřeba v odběrném místě a vyúčtování navazují v čase.
- Účtuje dodavatel správně cenu podle sjednaného ceníku? Nezapomeňte, že zvýšení ceny je vám dodavatel povinen dopředu oznámit.
- Započítal dodavatel všechny uhrazené zálohy? Zkontrolujte si také, zda započítal minulý přeplatek, pokud vám ho nevrátil na účet.
- Odpovídají nově nastavené zálohy předpokládané spotřebě? Na zálohách zbytečně nepřeplácejte.
- Souhlasí způsob vypořádání přeplatku se smluvními podmínkami? Přeplatek vám může být vrácen na účet, ale také může být použitý na úhradu budoucích záloh – záleží na smlouvě.
90 % lidí pozná přeplatek a nedoplatek
Zorientovat se ve vyúčtování chce čas a cvik. České domácnosti v tomto ohledu sice někdy tápou, ale jak ukázal nedávný průzkum srovnávacího portálu Ušetřeno.cz, ve fakturách za energie se orientuje 74 % lidí, a to není vůbec špatné. Rozeznat, zda domácnost čeká nedoplatek, anebo přeplatek, dokáže 90 % spotřebitelů.
Na to, aby se lidé ve vyúčtování zorientovali, pamatuje i zákon. Legislativa totiž říká, že údaje na vyúčtování musejí být přehledné, srozumitelné a čitelné.
„Jestliže vyúčtování nerozumíte ani po pečlivém prostudování, máte právo na jeho vysvětlení dodavatelem.
Ten je také povinen na základě vaší žádosti poskytnout údaj o spotřebě alespoň za poslední tři roky,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Patnáct dnů na vyřízení reklamace
Pokud ve vyúčtování objevíte jakoukoli chybu, reklamujte ho. Někteří dodavatelé přikládají rovnou reklamační formulář. Jiní mají návod na webu. Dodavateli můžete zavolat, ale reklamaci posílejte vždy písemně – budete mít tak v ruce důkaz, že jste reklamaci skutečně podali.
Reklamace není v energetice nic neobvyklého. Podle zmíněného průzkumu s ní má zkušenost 29 % českých domácností. Ve třetině případů se jednalo o nesrovnalost spojenou s odečtem odhadem a v pětině se samoodečtem. „Pozitivním signálem pro zákazníky je, že ve více než 80 % těchto případů dodavatel reklamaci uznal,“ dodává Markéta Witoszová, analytička portálu Ušetřeno.cz.
Reklamaci podávejte co nejdříve. V obchodních podmínkách dodavatele najdete lhůtu, do kdy lze vyúčtování reklamovat. Reklamaci pak musí dodavatel vyřídit do 15 dnů od doručení. „Pokud uzná, že při vyúčtování pochybil, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 dnů od doručení reklamace,“ konstatuje Eduarda Hekšová.
Pokuta pro dodavatele
Pokud lhůtu nedodrží, vzniká spotřebiteli u elektřiny právo na náhradu za 600 korun za každý den zpoždění, maximálně 24 tisíc korun. U plynu se jedná o částku 750 korun za každý den zpoždění, maximálně 7 500 korun. Právo na náhradu je třeba uplatnit do 60 dnů od uplynutí lhůty pro vyřízení reklamace, jinak zanikne.
„Dodavatel, který by s vyřízením reklamace otálel bezdůvodně, riskuje. Nejenže mu náš úřad může udělit sankci, také samotný zákazník po něm může požadovat finanční náhradu, která běžně dosahuje tisícových částek,“ uzavírá Stanislav Trávníček, předseda rady Energetického regulačního úřadu.
Předchozí článek: « Aktuální sazby hypoték: Zlevňování hypoték pokračuje Následující článek: Drahé a nedostupné nemovitosti donutily Čechy přehodnotit rodinné vztahy »
Vyúčtování elektřiny nesedí? Jak na reklamaci
Na ročním vyúčtování energií je jen výjimečně nula. Většinou musí spotřebitelé počítat s přeplatkem nebo nedoplatkem, které se odvíjí od výše záloh zasílaných na účet dodavatele a od celkové spotřeby domácnosti.
Odečty v době koronaviru
Ačkoli domácnostem prodává elektřinu a zemní plyn dodavatel, odečty spotřeby jsou záležitostí distribučních společností. Distributoři zpravidla vysílají své pracovníky, aby odečty provedli přímo u zákazníků. Současná situace ale tento běžný postup zkomplikovala a kde se odečty nestihly, mohli být lidé požádáni, aby zaslali takzvaný samoodečet.
„Vzhledem k současné situaci byly odečty pozastaveny. Jestli si domácnosti nejsou jisté, zda distributor odečet stihl provést, měli by u svého dodavatele situaci prověřit,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Jinak by totiž dodavatelé na vyúčtování počítali s takzvaným odhadem spotřeby – a ten je pochopitelně nepřesný.
Podání reklamace jen písemně
Každé vyúčtování by lidé měli podrobně projít. „Zkontrolovat je třeba hlavně spotřebu, cenu elektřiny nebo plynu, výši nedoplatku nebo přeplatku,“ říká Lukáš Paleček z EnergetickéPoradny.cz.
Dodává, že dodavatelé někdy na základě dohody se zákazníkem zasílají vyúčtování ve stručnějším rozsahu.
Je ale možné zažádat si o kompletní vyúčtování, a to zejména v případě, kdy je například nedoplatek podezřele vysoký.
Při pochybnostech o správnosti vyúčtování nebo při objevení chyby je možné fakturu reklamovat.
Někteří dodavatelé přikládají rovnou reklamační formulář, jiní však zákazníky vyzívají k tomu, aby vyúčtování reklamovali jen telefonicky. Takový postup je ale podle Eduardy Hekšové nedostačující.
„Bez písemné reklamace nemají spotřebitelé důkaz o tom, že ji podali a co je jejím obsahem,“ upozorňuje.
A pak jde i o termíny. S písemným zasláním reklamace mají lidé v ruce i potvrzení o tom, kdy ji podali. „Čekání na vyřízení reklamace by nemělo být dlouhé. Dodavatel má na vyřízení patnáct kalendářních dnů od doručení. Pokud reklamaci uzná jako oprávněnou, do třicátého dne musí vypořádat finanční dopady,“ vysvětluje Stanislav Trávníček, předseda Rady Energetického regulačního úřadu.
Někdy platí domácnost, jindy dodavatel
Pozor by si ale spotřebitelé měli dát na to, že reklamace sama o sobě nemá odkladný účinek. To znamená, že i kdyby s fakturovanou částkou nesouhlasili, musí ji nejprve zaplatit.
„V opačném případě hrozí, že by se nezaplacením dopustili opakovaného neplnění smluvených platebních povinností, tedy neoprávněného odběru, a tím riskovali odpojení.
Teprve po kladném vyřízení reklamace mají nárok na vrácení prostředků, které po nich dodavatel požadoval neoprávněně,“ dodává Stanislav Trávníček.
Pokud je vyúčtování nakloněno domácnosti, tedy vznikl přeplatek, není pravidlem, že ho dodavatel vrátí na účet.
„Zatímco nedoplatek požaduje každý dodavatel energií zaplatit, ne všichni dodavatelé automaticky vracejí přeplatky.
Tam, kde se jedná o stokorunové částky, může být praktické je započíst na další zálohy, ovšem u vyšších částek není důvod k tomu, aby si je dodavatelé ponechávali,“ říká Eduarda Hekšová.
Prodlení znamená kompenzaci
Pokud se dodavatel s vyřízením reklamace opozdí a promešká patnáctidenní lhůtu, mohou spotřebitelé požadovat kompenzaci. Ta je v případě elektřiny 600 korun za každý den prodlení, nejvýše 24 000 korun. V případě vyúčtování dodávky plynu je náhrada 750 korun za každý den, maximálně 7 500 korun.
- „Podmínkou ale je, že spotřebitel požádá o finanční náhradu včas, což znamená do šedesáti kalendářních dnů od chvíle, kdy k porušení došlo,“ připomíná Stanislav Trávníček.
Správně podaná reklamace
Reklamace vyúčtování musí splňovat konkrétní parametry. „Vždy je třeba napsat jméno, datum narození, bydliště, zákaznické číslo, adresu a číslo odběrného místa,“ vypočítává Lukáš Paleček. Tyto údaje bývají uvedeny jak na faktuře, tak například na smlouvě uzavřené s dodavatelem.
Uvést je nutné i důvody reklamace – například chybný výpočet nebo nesprávnou výši spotřeby. „Ideální je přidat také důkazy, například fotografie měřičů a jejich aktuálního stavu,“ uzavírá Eduarda Hekšová.
Autor: Jana Poncarová
Nesedí vám vyúčtování elektřiny nebo plynu? Nedejte se a reklamujte ho
BYDLENÍ
Verdikt od dodavatele energií přichází jednou za rok. Ještě než ze svého účtu odešlete nedoplatek, pořádně si vyúčtování projděte. A pokud čísla nesedí, pošlete reklamaci. Jak na to? A proč zavolat na zákaznickou linku dodavatele nestačí?
Roční vyúčtování elektřiny nebo zemního plynu shrnuje spotřebu a zaplacené zálohy – výsledkem je buď přeplatek, nebo nedoplatek. Přeplatek může dodavatel převést na další období a použít ho na zaplacení záloh nebo vám ho vyplatí na účet.
Záleží, co máte uvedeno ve smluvních podmínkách, někteří dodavatelé přeplatek převádějí automaticky, jiní až od určité výše. Nedoplatek je už méně příjemný. V takovém případě byste měli zbystřit a fakturu za elektřinu nebo plyn si pořádně projít.
Chyba totiž může být ve výpočtu nebo ve spotřebě, kterou vám dodavatel účtuje.
- Čtěte také: Bojíte se vysokého účtu za teplo? Jak si zvýšit zálohy?
Někdy se může splést pracovník, který odečet elektřiny nebo zemního plynu provádí, jindy je odečet dělaný tzv. odhadem. To znamená, že se v úvahu vezmou předchozí období a spočítá se z nich průměr. Je proto vhodné si stavy elektroměru nebo plynoměru zapisovat, případně si je nafotit v době, kdy probíhá odečet. Budete tak mít v ruce argument pro případné podávání reklamací.
- Čtěte také: Jak si pohlídat spotřebu a podat reklamaci?
Zavolat na zákaznickou linku nestačí
Když prolétnete fakturu a zjistíte, že vám dodavatel naúčtoval jako nedoplatek nesmyslnou částku, vytočíte jeho zákaznickou linku a domáháte se nápravy. To ale nestačí. Reklamaci vždy podávejte písemně a nezapomeňte na to, aby obsahovala všechny náležitosti.
Pravidla, jak podat a uplatnit reklamaci stanovuje nejen zákon, ale i smlouva a obchodní podmínky dodavatele. Informace o tom, jakým způsobem vyúčtování reklamovat můžete najít většinou i na webových stránkách dodavatele.
„Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznických linek. Ty určitě můžete využít pro získání prvotní informace, ale samotnou reklamaci podejte vždy písemně, abyste později měli důkaz o jejím podání a obsahu,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Někteří dodavatelé mají přímo vzorové formuláře reklamací, u jiných musíte reklamaci napsat sami. Tady jsou důležité body, na něž nezapomenout.
- Vždy uveďte, že se jedná o reklamaci.
- Připište své jméno, adresu, zákaznické číslo, číslo odběrného místa, variabilní symbol faktury (vše najdete na vyúčtování).
- Pokud reklamujete stavy měřidel, připište také jejich čísla.
- Uveďte důvod reklamace, například chybné stavy měřidel, výpočtu nebo jinou chybu, připojte argumenty a důkazy (fotografii měřidla ukazující skutečný stav apod.).
- Vše odešlete poštou, a to nejlépe s dodejkou, abyste dostali informaci, že vaše zásilka byla dodavateli předána a ten se reklamací tedy musí zabývat.
Verdikt do 15 dnů
Reklamaci vyúčtování musí dodavatel vyřídit nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne jejího doručení. Pokud ji uzná za oprávněnou, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.
Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování spotřeby elektřiny, máte právo na náhradu 600 korun za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 korun.
U plynu se jedná o náhradu 750 korun za každý den prodlení, maximálně však 7 500 korun.
A když reklamaci podáte, ale nic se neděje? Podle Lukáše Zeleného se v takovém případě můžete obrátit na Energetický regulační úřad, případně na soud. „Ovšem samotná reklamace nemá odkladný účinek, což znamená, že došlou fakturu musíte zaplatit.
Pokud se později s dodavatelem dohodnete, nebo bude rozhodnuto, že vaše reklamace je oprávněná, dodavatel vám neoprávněně fakturovanou částku vrátí.
Součástí dohody nebo rozhodnutí může být i to, že dodavatel uhradí vaše případné náklady spojené s reklamací,“ dodává.