PZP: L. Heger může na VZP uvalit nucenou správu – vše o zdraví

moderátor:
jak je na tom VZP hospodářsky, dobře nebo špatně? …musím říct, že ta situace je nesrovnatelná. To je asi jako velká hospodářská krize ve třicátých letech a současná hospodářská krize. Tenkrát byly dluhy desítky miliard, dneska to osciluje mínus okolo pěti miliard a lepší se, takže já myslím, že to tak tragické není.

Přesto všechno vám to stojí za to vystoupit před novináře a říct, že vedení VZP je rozloženo.

… my máme z VZP velmi špatné signály už dlouhou dobu a spolupráce s vedením není úplně ideální. Ono je to spíš než na téma o hospodaření, na téma o chování pojišťovny vůči poskytovatelům péče.. už jsem říkal, ten nejflagrantnější případ, který dneska běží, to jsou zpožděná vyúčtování nemocnicím. Ono to funguje tak, že ambulantní zdravotnická zařízení mají vyúčtování po půl roce. Nemocnice až po roce a do dneška to vyúčtování není vyřízeno a znervózňuje to nemocnice. Ono se velmi těžko plánuje, když nevíte, jestli budete vracet nebo budete dostávat zpátky a těch příkladů dalších je dost.

.. jak si to vykládáte? Je to tak, že to někdo ve vedení VZP dělá úmyslně, že takto protahuje dané lhůty, nebo to je nešikovnost?

.. je to tím, že prostě jejich výpočetní systém už řadu let nefunguje úplně ideálně. Zaváděl se nový výpočetní systém a on prostě nefunguje. Ale není to úplně to hlavní, proč jsou poskytovatelé nespokojení. Oni jsou nespokojeni s tím, jak s nimi VZP zachází. Kdyby to slušně vedení vysvětlilo a řeklo, fajn, nezlobte se, jste naši partneři, letos se to protáhne o půl roku a příští rok vám to nějak vykompenzujeme naší ochotou. Ale to se neděje. Totéž bychom mohli říkat o tom, jak pojišťovny vypovídají smlouvy nemocnicím a jak je napínají a do dneška nemocnice nevědí, co s nimi bude na konci roku. Jestli tu smlouvu dostanou, nebo nedostanou.. tohle je výraz takové určité arogance a chování vůči tomu systému, které je velmi nevstřícné.

Rezervní fond, ze kterého zatím bylo možno přesunovat peníze a umořovat základní problémy, je v tuto chvíli v podstatě prázdný. Ředitel VZP Pavel Horák tvrdí, že je to kvůli přístupu Ministerstva zdravotnictví. A vy, ministr zdravotnictví, říkáte, že za to může management pojišťovny. Co si z toho má vzít normální člověk?

..víte, možná bychom mohli se ještě jednou vrátit k historii… v letech 2006 – 2008 byl obrovský pojišťovenský rozvoj a pojišťovny nakumulovaly spoustu peněz. Mimo jiné bylo to proto, že se ministru Rathovi ve spolupráci s pozdějším ministrem Julínkem podařilo opravdu razantní navýšení plateb za státní pojištěnce ze státního rozpočtu a ty pojišťovny žily velmi luxusně. Naštěstí jim nikdo peníze nebral, ony si je naakumulovaly na zlé časy a teď ty zlé časy nastaly. My když jsme přebírali systém, tak ten deficit, o kterém mluvíte, který se manifestoval v roce 2009 poprvé, byl větší, než je teď, ten roční propad hospodaření byl v průměru za celý systém horší než je nyní a od té doby se zlepšuje. Zlepšuje se pomalu, ale ono to není jednoduché dělat reformu, když jste v deficitu a nemůžete dělat nějaká dreakonická opatření toho typu, že by se zvýšilo výrazně pojistné, nebo že by …

.. premiér řekl, že to v žádném případě nepřipadá v úvahu, že by se zvýšilo pojistné za státního pojištěnce.
To jsem nemyslel. Já jsem myslel to pojistné, které platí každý ze své mzdy. Tak to není na pořadu dne.

Rovněž státní pojištěnci nemohou být v současné době z deficitního státního rozpočtu sanováni, takže ta situace je napjatá a z toho jsou takovéhle vztahy špatné.

Samozřejmě trpí tím velmi poskytovatelé péče, po kterých ti pacienti právem chtějí péči a chtějí jí mít každým rokem lepší a to se samozřejmě trošku zbržďuje, takže to napětí v systému je…

Ale já musím znovu zopakovat, že ta situace se pomalu začíná lepšit a v loňském roce opravdu to záporné saldo bylo zřetelně nižší a letošní pololetí naznačuje, že se to zase snižuje. To, že jsou všichni trochu v deficitu, to je pravda, povede to asi k mírnému zpožďování plateb, ale rozhodně ne k těm katastrofám, které byly v roce 2005.

.. tak nevidím vůbec důvod, proč jednou ředitel VZP Pavel Horák a potom i vy, veřejně říkáte, že ta druhá strana může za to, že má VZP nějaké problémy. Vy sám konkrétně říkáte, že management VZP je vnitřně rozložen. Co to znamená, co se tam tedy děje?
..

já myslím, že dneska proběhla v médiích zajímavá kauza, na které to můžeme demonstrovat. MF popsala problémy s očními čočkami a s tím, jak se VZP chová k stanovení materiálu, které bude platit. Já budu, možná vás překvapím, ale já tu VZP nejdřív musím pochválit.

Ona se chová tak, jak říká zákon, že se má platit to nejlevnější, co je ještě kvalitní a co je certifikované a nemá se platit zbytečně navíc… až potud je to fajn. Ty indické oční čočky, které se převzaly z Indie, mají cenu asi tisíc korun, teď zjednodušuji. Doteď se platily čočky tři tisíce korun. Všechno by bylo v pořádku.

VZP k tomu nemá sice zmocnění ze zákona, ale je to takový úzus, že stanovuje věci, které dává do katalogu, podle kterého se platí, ale zvykem je, že ona to projednává s odbornou společností a tady v tom případě to projednáno nebylo, oni si sehnali nějaký posudek někoho, koho ani nechtějí jmenovat a řekli tak, teď to takhle bude stačit.

Je to hospodářsky v pořádku, kdyby to dělali takhle ve všech případech, tak by ta pojišťovna byla v mnohem lepším stavu, ale oni to prostě dělají chaoticky, občas prostě to zapomenou říct těm poskytovatelům péče, že se něco bude měnit a oni s překvapením zjistí, že mají na skladech dražší čočky, které už jim nikdo nebude chtít proplatit a podobně. Já to hodně zjednodušuju, ten případ je trošku složitější, ale je to zase jedna taková malá demonstrace toho, jaké s tím naším systémem jsou problémy.

Víte, pane ministře, ono to vypadá, jako kdyby jste mluvil o nějaké společnosti, nad kterou ministerstvo zdravotnictví v podstatě ani nemá příliš velký dohled a už vůbec ne vláda….

jako kdyby ve VZP nebyla správní a dozorčí rada, které jsou určitým poměrem plněny lidmi nominovanými vládou a sněmovnou…

Tak, jak to je, je to tak, že vedení dělá něco přes vůli správní či dozorčí rady? A nebo tyto dvě rady prostě selhaly, protože včas neodfiltrovaly to, že vedení VZP dělá to, co vy jste teď popsal?

Tak, vedení se chová tak, jak se dohodne se správní radou, ale musím říct, že ta správní rada je třicetičlenná a že tam jsou velmi nepřehledné vztahy. Jak je všeobecně známo, dozorčí správní radě šéfuje pan Marek Šnajdr, který už to dělá sedmým rokem, takže on svým způsobem taky zodpovídá za tu pojišťovnu a za její vývoj má nějakou zodpovědnost a co tam rozhoduje on, co rozhoduje pan ředitel Horák a co rozhoduje ten zbytek správní rady, je opravdu někdy dost neprůhledné.

Počkejte, pane ministře, jedna správní rada má 27 členů, pro přesnost, to, co mi teď říkáte, je, že vy jako ministr zdravotnictví, který reprezentuje ve vládě TOP 09 politickou stranu, že vláda, nebo vládní koalice nemá, řekněme, rozhodující slovo ve správní radě VZP?
Tak vládní koalice asi ano, protože z těch třiceti členů dvacet je voleno zastoupením podle počtu poslanců v jednotlivých stranách, a v té době, kdy jich bylo jenom dvacet a kdy by ta rada jaksi neměla nic významného dělat, tak byl zvolen pan Šnajdr do čela správní rady, aby si zopakoval to období. No a pak bylo donominovaných těch dalších deset členů za vládu, takže z toho vidíte, že to ministerstvo, protože za vládu byli jmenování i lidé z ostatních částí koalice, tak tam má ministerstvo minoritu a je to trošku zvláštní, protože v minulých letech nebo od začátku existence té VZP, nikdy tady nebyl ministr, který by neměl svého člověka ve vedení správní rady. Tak já jsem to dostal do vínku takhle, já jsem přišel jako nový ministr a nedal jsem si jako nezkušený člověk žádné podmínky, jak ten resort, za jakých podmínek ho budu vést, ale s tímhle tím jsem žil nějakou dobu celkem bez větších problémů. Větší problémy byly s poskytovateli a s velmi těžkým napětím v tom systému, který jsem podědil. Pak se některé věci urovnaly, některé zákony jsme změnili, začli jsme psát úhradové vyhlášky, za které jsme kritizováni a teď se to nějak začlo zhoršovat.

Zajímavé:  Léky Na Alergii Seznam?

Co to znamená, když říkáte, že šéf správní rady VZP a poslanec za ODS Marek Šnajdr, tak jak jste to popsal, to vypadá, jako kdyby pro vás on byl překážkou toho, aby se cokoliv ve vedení VZP měnilo, je to tak?

Já si myslím, že on tam má vliv, který je velmi silný.

Jaký?

No, já myslím, že spíš ta otázka stojí, jak funguje VZP a ona nefunguje …

Počkejte, pane ministře, ta otázka stojí úplně jasně. Jakým způsobem a jak prosazuje Marek Šnajdr ten vliv ve VZP?

No, já si myslím, že to je prostě v jeho osobním angažmá a v spolupráci s panem ředitelem Horákem.

Dobře, kdyby to tak opravdu bylo, tak co to znamená pro vás, jako pro ministra zdravotnictví. Že váš názor není zas tak důležitý?
No, co to znamená, pro Ministerstvo zdravotnictví není otázka nějaké ješitnosti, jestli to má vliv, nebo ne, ale je to otázka toho, jestli ta VZP funguje, nebo nefunguje. Já vám řeknu …

Já jsem se neptal, pardon pane ministře, to nebylo myšleno nějakým osobním vztahem, ale zajímá mě, úplně jednoduše, jestli když si ministerstvo zdravotnictví a nebo vy, ministr zdravotnictví, prostě usoudíte, zanalyzujete, že by bylo lepší, kdyby ve vedení VZP seděl někdo jiný, nebo kdyby vedení jednalo nějakým jiným způsobem? Máte teď v tuto chvíli sílu ten svůj názor prosadit, pokud si to Marek Šnajdr nebude přát?

Tak, teď je situace velmi zvláštní. Před půl rokem v koalici byly jiné vztahy a možná ty věci se daly řídit lépe. My jsme v té době odvolali tři členy správní rady, kteří tam seděli za Ministerstvo zdravotnictví a již nejsou zaměstnanci Ministerstva zdravotnictví a dodnes náhradníky za ně vláda nejmenovala, protože tak, jak jsme je navrhovali, se to na vládu prostě nedostalo a nedostalo se to tam proto, že v ODS vznikl problém skupiny lidí, kterým se říká dneska rebelové a mají tam určitý vliv a kupodivu z těch sedmi takzvaných rebelů je pět lidí v orgánech VZP.

Prosím, odpovězte mi na moji otázku. Máte opravdu nějaký vliv na to, jak bude jednat vedení VZP?

Ti lidé, kteří tam zastupují funkci ministerstva, tak tam jsou toho času v menšině.

Rozumím tomu správně, že říkáte že ne?

Nemám, nemám tam ten vliv. My, jak je známo z médií, jsme do VZP poslali kontrolu, abychom si udělali alespoň obrázek, jak to tam funguje, nebyli jsme z toho velmi nadšení. Všechno se to týkalo kauzy IZIPu, kterou teď nechci otevírat. Ta byla dostatečně už v tisku ventilovaná. Ale nám by nedělalo problémy, pokud by ten systém fungoval, ale my třeba víme a o tom se teď tady hodně mluvilo v poslední době, že jsou tady velké diskrepance v platbách mezi jednotlivými pojišťovnami. Třeba VZP platí vysoce nad vyhlášku některé segmenty, takže ona prostě vydává víc a má nasmlouváno a my pořádně nevíme s kým a co má nasmlouváno, že platí, ale víme v globálu, že platí zřetelně víc nad vyhlášku, než ostatní pojišťovny a myslíme si, že to je jedna z příčin těch propadů, které má větší, než ostatní pojišťovny. A my nejsme schopni dostat od nich ta čísla, abychom si to zmapovali.

Když používáte množné číslo, tak tím myslíte koho?
Vedení ministerstva. My jsme takový celkem kolektivně vedený orgán.

Rozumím. Může to znamenat zároveň i celou vládu? Ptám se na to, protože VZP je veřejnoprávní organizace.

Já jsem teď mluvil opravdu o Ministerstvu zdravotnictví a o tom vedoucím týmu.

Dobře. Když se podívám na vyjádření z rádia Impuls Pavla Horáka, který říkal, kromě jiného také: jsem státní úředník, mohu být vyměněn, ale nevím, jestli najdou někoho jiného, kdo ten zázrak učiní a odněkud do VZP přinese peníze. Chystáte se k něčemu takovému vůbec, k takovému pokusu jako vyměnit ředitele VZP?

Já si myslím, že na to nemá ministerstvo rozhodující sílu v této chvíli, ale ten problém není mimo VZP, v tom je ten hlavní spor, ten problém je ve VZP. Ta pojišťovna si vede hůře, nežli jiné pojišťovny, spolupracuje hůře, chová se vůči svému okolí, vůči těm svým smluvním partnerům hůře, takže tam je opravdu mnoho, co zlepšovat a nejenom v těch vztazích, ale i v tom hospodaření. Je tam prostě potenciál chovat se lépe. Oni nám vyčítají, že jsme neudělali správné zákony, ale těm ostatním pojišťovnám to zdaleka tolik nevadí, jako to vadí té VZP. Samozřejmě dělat zákon je dlouhý proces a my jsme taky podědili některé ve velmi špatném stavu a napravují se poměrně dlouho, takže ten problém je, že ta VZP jaksi vystupuje z řady těch ostatních pojišťoven. A s tím ten systém má problém.

A poslední otázka, upozorňuji, je osobně laděná. Jak vy se cítíte v té situaci, kterou jste, pane ministře, takto popsal, že v podstatě nemáte příliš velký vliv na to, jakým způsobem se věci kolem VZP budou dál odehrávat?

Já myslím, že to je dobrá otázka na pozici ministra. Záleží na tom, tam, kde mám malý vliv, jaký je problém. Já mám řadu oblastí, kde se mě daří věci měnit. Dařily se až donedávna i v té oblasti zdravotního pojištění a zdravotních pojišťoven. Pokud by měl tento stav setrvávat delší dobu, tak je neudržitelný, ať bude jeho řešení jakékoliv a já se toho řešení nebojím, ani takového, ani jiného.

A to takové je jaké?

No, tak teď je celá řada dnů, kdy mohou být poměry ve vládní koalici a vůbec v celém parlamentu změněny. Záleží, jak dopadnou dnešní a zítřejší volby. Potom bude hlasování o důvěře vládě, potom bude kongres ODS, kde se budou řešit ty spory vnitřní ohledně …

A to může změnit situaci …

Toto může velmi změnit situaci a samozřejmě vládnout bez nějakého rozumného vlivu, má-li člověk odpovědnost, tak není možné.

Teď směřujete ke své rezignaci, předpokládám.

Ne, já směřuju k tomu, že bude třeba situace, kdy by se to mohlo zase zlepšit.

Takových bylo dnešních Dvacet minut Radiožurnálu. Pane ministře, díky za váš čas. Na shledanou.

Heger do nucené správy VZP nepošle, změny chce ale hned | Aktuálně.cz

Premiér Nečas blokuje doplnění správní rady. Nechce rozzlobit rebely ODS, říká ministr

Praha – Nucenou správu v největší české zdravotní pojišťovně – VZP – ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) nechce.

Takový krok by totiž mohl znamenat propad jejího hospodaření a navíc by hrozil masivní odliv pojištěnců.

„My opravdu o nucené správě neuvažujeme,“ potvrdil Aktuálně.cz ministr Heger, který ale v souvislosti s VZP často používá slova jako nepořádek nebo řada problémů.

Ministr zároveň otevřeně říká, že změny Všeobecná zdravotní pojišťovna potřebuje. A v první řadě je chce ve správní radě.

Jenže premiér Petr Nečas (ODS) ani po několika měsících nepředložil na jednání vlády Hegerův návrh, který počítá s doplněním rady o tři jeho blízké spolupracovníky z ministerstva.

Změny v pojišťovně bude zřejmě možné udělat až po schválení klíčového vládního daňového balíčku a po kongresu ODS.

VZP hrozí, že jí utečou pojištěnci

Samotné vyhlášení nucené správy by mohlo VZP přinést další komplikace. Podle zákona totiž v takovém případě mohou pojištěnci kdykoliv přejít k jiné zdravotní pojišťovně. A to si Heger nepřeje.

Zajímavé:  Přírodní Léčba Otoků Očí?

Takový krok navíc může nahrát třeba České průmyslové zdravotní pojišťovně, která vyrostla na základech společnosti patřící do zdravotnické stáje ocelářského magnáta Tomáše Chrenka.

Analýza úředníků ministra Hegera přitom před několika měsíci ukázala, jak se právě tato pojišťovna nebezpečně rozrůstá a její aktuální sloučení s Metal Aliance může rozvrátit tuzemský systém zdravotního pojištění.

Odstavení rebela ODS od vlády

Podle Hegera ale VZP nehospodaří až tak špatně. „Pokud jde o hospodaření, tak ty propady oproti tomu, co se ve zdravotnickém systému dělo v posledních dvou desetiletích, jsou minimální,“ prohlásil.

Problémy vidí ministr zdravotnictví jinde. „Je tam nepořádek, problém je ale v takových věcech jako smluvní politika, nevyřešené věci okolo výpočetního systému. Kvůli tomu není třeba vyúčtování pro poskytovatele,“ dodal Heger.

Ministerstvo je však v patové situaci. Ve správní radě totiž nemá většinu.

A bez dohody se šéfem správní rady VZP Markem Šnajdrem, který patří mezi šestici rebelujících poslanců ODS, však nic nedokáže protlačit.

Jenže některé plánované kroky ministra Hegera jdou právě proti Šnajdrovi. Například jeho odvolání z křesla předsedy správní rady. Bez jmenování třech nových členů rady ale nemá k tomuto kroku dostatek hlasů.

„Teď to bylo v připomínkovém řízení, ostatní členové vlády k tomu žádné připomínky nemají, ale pan premiér bere ohled na rebely a nechce je dále rozzlobit,“ podotkl Heger pro Aktuálně.cz.

  • Unikátní operace, podívejte se na fotky:
  • Situace z poslední doby ukazuje, že nejen Šnajdr, ale třeba i poslanec ODS Boris Šťastný vůči Hegerovi s kritikou příliš nešetří.
  • Oba třeba shodně říkají, že za problémy v českém zdravotnictví může ministr, protože neudělal téměř žádný z kroků, který by vedl ke stabilizaci a úsporám v systému.

Podobně jako zmínění poslanci přitom v poslední době mluví i šéf VZP Pavel Horák. Také on stále častěji ministerstvo kritizuje. Hegerův úřad na to reaguje slovy, že provedly největší změny ve zdravotnictví za posledních více než dvacet let.

Politické diskuze blockerů na různá téma,převzaté reakce z diskuzkuzních fór

Převzaté reakce z diskuzkuzních fór :

Středa, 18.září 2013, 10:48:25 

Opět musím připomenout. Je zvláštní, aby se stejném názoru shodly tak odlišné zdroje. Christian Science Monitor Inopressa 23.8. 2013. AP, Reuters, SANA, ITAR-TASS a Fondsk.ru 24.8. 2013. Společný závěr je ten: 1.

Je nelogické, aby Asad použil chemické zbraně na přelidněném předměstí Damašku, kde je může vítr zavát i do vládní čtvrti. 2. Je nelogické je použít v době, kdy nad ,,povstalci“ vítězí. 3. Je nelogické je použít v době, kdy v zemi už působí inspektoři OSN. 4.

Byly objeveny sklady se sudy s nápisem ,,made in Quatar“ a ,,Saudi Arabien“ (Nejsem si jistý jestli zrovna tyhle země podporují Asada :-D). A bohužel i loga jisté Německé farmaceutické firmy.

Takže jak už tu kdosi napsal. Na objednávku vyrobím jaký koliv důkaz.

Středa, 18.září 2013, 11:10:28  

1. Když zástupce komise OSN prohlásila při 1. použití chemických zbraní v Sýrii, že pravděpodobným pachatelem je opozice, tak ji vyhodili. Je nová komise lépe vybraná než byla původní..?? 2.

O tom, že Sýrie bude po Iráku dalším cílem amerických zájmů se v našem tisku psalo už v roce 2003 před 2. útokem na Irák.

Takže to, co se děje teď v Sýrii, je výsledkem cílené desetileté činnosti USA a jejích spojenců (SÚ a Katar) a ne náhlé vzepjetí demokratických sil v Sýrii

3. Samozřejmě , že nejde o syrskou ropu , ale o trasy ropo- a plynovodů- buď z Iránu nebo z SA a Kataru a to je taky hodně peněz a v dalším kroku o Irán a potom Rusko. On Putin asi ví, proč nemá rád organizace placené ze zahraničí, i když se tváří – a možná to i trochu dělají-, že se starají o demokracii v Rusku.

Bulhaři si špatně spočítali faktury, nelíbily se jim vysoké částky za elektřinu a šup, vláda je v čudu a energie mají levnější.

Tady nás obírají zleva zprava, dělají si z nás srandu, hromadně nás okrádají a zadlužují naši budoucnost a my si furt myslíme, že je to v pořádku, protože je to podle lejstra, které vydal nějaký jejich spolulump.

Sakra kdy my konečně zvedneme svoje pozadí a vykydáme tu smradlavou žumpu !!!!!

Já vždycky myslel, že společnost a stát má směřovat dopředu. Mít se jako společnost lépe a lépe, zajistit budoucnost dalším generacím, postarat se o nemohoucí apod. Vývoj však směřuje zpět do středověku.

Stát nemá nic, společnost je chudá materiálně i mentálně, vládne primitivní materialismus a zájmy jednotlivců převládají nad potřebami společnosti.

Nemáme už sporty zdarma pro mládež, zdravotnictví , inteligenci taky ne / jen pseudocelebrity, co si hrají na inteligenci/ a hlavně že budeme vracet majetek církvi, která ho po staletí kradla a získávala lobbingem, intrikami a tmářstvím. Moc díky

nevím ,ale prezident není tak bezzubý jak by se zdálo, Jana, 29.1.2013

Pravomoci prezidenta: podle Ústavy České republiky: 1.jmenuje a odvolává předsedu a další členy vlády a přijímá jejich demisi, odvolává vládu a přijímá její demisi, 2.svolává zasedání Poslanecké sněmovny, 3.rozpouští Poslaneckou sněmovnu, 4.pověřuje vládu, jejíž demisi přijal nebo kterou odvolal, vykonáváním jejích funkcí prozatímně až do jmenování nové vlády, 5.

jmenuje soudce Ústavního soudu, jeho předsedu a místopředsedy, 6.jmenuje ze soudců předsedu a místopředsedy Nejvyššího soudu, 7.odpouští a zmírňuje tresty uložené soudem (agraciace) a zahlazuje odsouzení (rehabilitace) (viz dále), 8.má právo vrátit Parlamentu přijatý zákon s výjimkou zákona ústavního (viz dále), 9.podepisuje zákony, 10.

jmenuje prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, 11.jmenuje členy Bankovní rady České národní banky. Ke jmenování soudců Ústavního soudu však potřebuje souhlas Senátu. Milost Milost je zvláštní pravomoc, ideově vycházející z doby monarchie.

Umožňuje prezidentovi v individuálních případech odpouštět a zmírňovat tresty uložené soudem; zahlazovat odsouzení; a s kontrasignací nařizovat, aby se trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo.

V praxi tuto pravomoc prezident používá zejména v případech, kdy se domnívá, že soud pochybil, nebo v humanitárních případech, kdy zabraňuje rozdělení rodiny nebo přihlíží k vážnému zdravotnímu stavu odsouzených nebo členů jejich rodiny. V praxi bývají některá udělení milosti veřejností kritizována. Prezidentské veto Suspenzivní veto patří mezi pravomoci českého prezidenta.

Dovoluje mu vrátit Parlamentem schválený návrh zákona zpět Poslanecké sněmovně spolu s odůvodněním. Musí tak učinit ve lhůtě 15 dnů počínající den po předložení zákona k podpisu a nemůže tak učinit u ústavních zákonů. Přehlasovat veto může nadpoloviční většina všech poslanců. Pokud si prezident není jistý ústavností zákona, může podat Ústavnímu soudu návrh na zrušení zákona.

Zákon ovšem nabude platnost. Veto bývá prezidentem používáno jen zřídka.[zdroj?] Například Václav Havel ve svém prvním volebním období použil veto jen devětkrát. Čtyřikrát byl poslanci přehlasován, čtyřikrát nebyl, v jednom případě rozhodl o zrušení platného zákona na návrh prezidenta Ústavní soud.

Ve druhém volebním období použil veto sedmnáctkrát, ve všech případech však byl poslanci přehlasován. Úspěšnější byl u ústavního soudu, který čtyřikrát alespoň částečně návrhům prezidenta vyhověl. Prezident Václav Klaus veto používá častěji, do konce roku 2006 vetoval 25 zákonů.

[6] Pravomoci s kontrasignací Rozhodnutí vydaná podle těchto pravomocí vyžadují ke své platnosti spolupodpis (kontrasignaci) předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády. Za tato rozhodnutí odpovídá vláda. Prezident podle Ústavy České republiky: 1.zastupuje stát navenek, 2.

sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy; sjednávání mezinárodních smluv může přenést na vládu nebo s jejím souhlasem na její jednotlivé členy, 3.je vrchním velitelem ozbrojených sil, 4.přijímá vedoucí zahraničních zastupitelských misí, 5.pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí, 6.vyhlašuje volby do Poslanecké sněmovny a do Senátu, 7.jmenuje a povyšuje generály, 8.

propůjčuje a uděluje státní vyznamenání, nezmocní-li k tomu jiný orgán, 9.jmenuje soudce, 10.nařizuje, aby se trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo (abolice, viz shora), 11.má právo udělovat amnestii. Další pravomoci určují běžné zákony. Podle nich prezident například: 1.vyhlašuje volby do zastupitelstev krajů a do zastupitelstev obcí 2.

uchovává pečetidlo státní pečeti 3.jmenuje a odvolává rektory veřejných vysokých škol a jmenuje profesory Amnestie Podrobnější informace naleznete v článku Amnestie. Amnestie je pravomoc prezidenta, která mu umožňuje hromadně promíjet a snižovat tresty a právní následky odsouzení, právo nařizovat, aby se trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo. Amnestie se může vztahovat i na přestupky. Pokud se vztahuje na přestupky, vždy se jedná konkrétně o některý z přestupků a uděluje se celoplošně. Amnestie nemůže být zrušena. Prezident může určit okruhy osob, na které se amnestie vztahuje, i okruhy osob, na které se nevztahuje. K platnosti amnestie je třeba spolupodpis předsedy vlády nebo pověřeného ministra.

Zajímavé:  Kámen V Ledvině Léčba?

ODS: Zemanův názor o nutnosti předčasných voleb odmítáme, JB, 29.1.2013

Článek 62 Prezident republiky a) jmenuje a odvolává předsedu a další členy vlády a přijímá jejich demisi, odvolává vládu a přijímá její demisi, b) svolává zasedání Poslanecké sněmovny, c) rozpouští Poslaneckou sněmovnu, d) pověřuje vládu, jejíž demisi přijal nebo kterou odvolal, vykonáváním jejích funkcí prozatímně až do jmenování nové vlády, e) jmenuje soudce Ústavního soudu, jeho předsedu a místopředsedy, f) jmenuje ze soudců předsedu a místopředsedy Nejvyššího soudu, g) odpouští a zmírňuje tresty uložené soudem a zahlazuje odsouzení, h) má právo vrátit Parlamentu přijatý zákon s výjimkou zákona ústavního, i) podepisuje zákony, j) jmenuje prezidenta a viceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, k) jmenuje členy Bankovní rady České národní banky. Článek 63 (1) Prezident republiky dále a) zastupuje stát navenek, b) sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy; sjednávání mezinárodních smluv může přenést na vládu nebo s jejím souhlasem na její jednotlivé členy, c) je vrchním velitelem ozbrojených sil, d) přijímá vedoucí zastupitelských misí, e) pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí, f) vyhlašuje volby do Poslanecké sněmovny a do Senátu, g) jmenuje a povyšuje generály, h) propůjčuje a uděluje státní vyznamenání, nezmocní-li k tomu jiný orgán, i) jmenuje soudce, j) nařizuje, aby se trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm nepokračovalo, > k) má právo udělovat amnestii. (2) Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak zákon. (3) Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavce 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády. (4) Za rozhodnutí prezidenta republiky, které vyžaduje spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády, odpovídá vláda.

Zemanův názor o nutnosti předčasných voleb odmítáme, anonym, 29.1.2013

Jestliže šlo k volbám 58%.lidí tak k PŘEDČASNÝM je nachystáno 80%.

lidí možná i více,tato vláda závislá na přeběhlici podvodnici Peake kdy si bez hlasů voličů vytvořila svou stranu LIDEM nemá mandát od voličů TEDY prezident by měl odvolat POSLANECKOU SNĚMOVNU poněvadž vládnoucí strana nemá mandát od VOLIČŮ a tím PORUŠILA ÚSTAVU ČESKÉ REPUBLIKY a jedině prezident z ústavního práva má pravomoc odvolat neústavní vládu postavenou na přeběhlících a vyhlásit návrh na PŘEDČASNÉ VOLBY aby byl dodržen ústavní zákon o volbách do poslanecké sněmovny ,ta se zakládá na nás voličích ,tedy návrh by měl posoudit ÚSTAVNÍ SOUD ČESKÉ REPUBLIKY A ROZHODNOUT I BEZ 101.hlasů vládní garnitůry.

Tak za prvé:, Anonym, 29.1.2013

Zeman vyjádřil svůj OBČANSKÝ názor, že vláda, která má 8% podporu občanů by radši měla skončit. NIKDY se nevyjádřil ve smyslu, že jsou předčasné volby nutné!!! Překrucujete fakta.

Pusťte si jeho první rozhovor s Moravcem, který mu dal těsně po svém zvolení. A za druhé se vám nedivím, že máte stažené prdele a bojíte se o koryta.

Je vysoká pravděpodobnost, že po příštích volbách totiž ve vládě vůbec nebudete.

ODS: Zemanův názor o nutnosti předčasných voleb odmítáme, Občan, 29.1.2013 

Četl jsem ten komentář pana Macháčka a musím konstatovat, že on je přesně jedním z těch, kteří si Karla Schwarzenberga nekriticky adorovali. Jako by se ani jejich Karel nepohyboval v české politice již od 90.

let, nezneužíval své postavení, jak ostatně sám přiznal, nebyl v Topolánkově a poté v Nečasově vládě, té nejhorší, co jsme tu měli. Tak kde pan Macháček bere své nezlomné přesvědčení, že K.S. je slušný a čestný člověk, který by tento stát vedl zdaleka nejlépe? Soudný člověk přizná, že ani M.

Zeman není zdaleka bez chyby, ovšem fanatičtí příznivci K.S. na něm sebemenší chybku vidět nechtěli, byl prostě jejich idolem, jejich kultem osobnosti.

S pobožným zmetkem Nečasem do ještě většího nečasu, Budulínek , 29.1.2013

Tihle namyšlení, sebestřední a neschopní ničemové se drží svých dobře placených židlí jako pověstné pijavice.Předčastných voleb se bojí jako čert kříže.

To jak jste prosadili s ničemou Kalouskem některé zákony to hraničí s organizovaným zločinem zvláště ten nemravný komplot s církevními pohlaváry zbytečně zadlužující český stát to volá do nebes.Vše má pod kontrolou Kalousek kníže a Nečas mu oddaně posluhují.

Umělci by nám chtěli za prezidenta dosadit pomocí knížepána Kalouska čili jsou to namyšlení nezodpovědní dobytkové nic více.

Prý by bylo odvolání Nečase panem presidentem Zemanem ústavním pučem!, Karel, 29.1.2013 

Já říkám,že by to bylo aktem národní záchrany.Jak nyní ryčí a přitom si ohýbají ústavu podle svých potřeb.Udržováni při životě kupou hnoje ,co nevzešla z parlanentních voleb,nám budou kázat co se má!Co dokázali mimo to ,že každý měsíc rozjeli nějakou tu svou aféru.

Z hlediska vyššího principu mravního odstranění špatného a shnilého není zločinem.To je nutností,aby to zdravé nezasažené a nezkažené přežilo!!!!S nimi nás A TENTO STÁT NIC DOBRÉHO NEČEKÁ.Nebudeme čekat další rok a nečinně se koukat, jak tuto zemi s Kalouskem plundrují.

Pane presidente Zemane,prosím nezklamte nás!!!!!Je už konečně na čase vykydat tento chlívek a vyhnat ty líné a odkláněčské hospodáře!

Životopis nejlepšího „ekonoma a chemika“ M.K., Gregory, 25.1.2013

VZP: Utíkají od nás klienti

PRAHA Od největší české zdravotní pojišťovny se začínají odvracet klienti. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) tvrdí, že se na ni včera obrátily stovky lidí, kteří jsou připraveni odejít ke konkurenci.

„Počet klientů, kteří si vyzvedli odhlašovací formuláře, včera neskutečně narostl. Jsou to stovky lidí. Reagují tak na vyhlášení nucené správy,“ říká mluvčí VZP Jiří Suttner.

Pod nucenou správou je VZP od čtvrtka. Vyhlásil ji nový ministr zdravotnictví David Rath, který tvrdí, že VZP zbytečně plýtvá a má neúnosné dluhy.

Důchodci a děti zůstanouKdyž Rath včera zjistil, že kvůli jeho kroku VZP začíná ztrácet klienty, začal veřejnost uklidňovat. Lidem vzkázal, že nucená správa je známkou, že je VZP konečně pod kontrolou. Stát podle něho za její dobrý chod ručí.

„Není lepší zdravotní pojišťovny než VZP, jakékoliv úvahy o změně či odchodu jsou nesmyslné,“ sdělil včera Rath.

Pokud ale od VZP skutečně odejde větší množství lidí, pojišťovně to způsobí velké ztráty a dojde ještě k většímu prohloubení současných dluhů. Utíkat totiž budou hlavně zaměstnaní lidé v produktivním věku, kteří do systému veřejného pojištění posílají nejvíce peněz, ale zdravotní péči moc nevyužívají.

Naopak důchodci a malé děti, za které nepříliš vysoké pojištění platí stát a kteří potřebují pomoc lékaře častěji, pojišťovně zůstanou „na krku“.

„Byl by to souběh dvou negativních vlivů,“ říká ekonom Petr Zahradník. Podle něho se s tím pojišťovna nebude schopna sama vypořádat. „Řešení jsou v podstatě dvě.

Stát může dotovat VZP, čímž se ale popře princip veřejného zdravotního pojištění, protože pak půjde o zdravotnictví placené státem.

A nebo se budou muset přijmout legislativní kroky, které povedou k přímé spoluúčasti pacientů,“ říká Zahradník.

VZP doufá, že u ní klienti nakonec zůstanou. Pojišťovna je přesvědčena, že Rath lidi uvalením nucené správy zbytečně znejistil.

„Pevně věříme, že k nějakému velkému odlivu nakonec nedojde. Pokud ale ano, ministerstvo zdravotnictví musí být připraveno nést plnou odpovědnost,“ dodal mluvčí VZP Suttner.

Rath: Lidé můj krok chápouRath se včera odcházení klientů od VZP kvůli uvalení nucené správy snažil bagatelizovat. Sám zašel na centrálu VZP na pražskou Flóru a potom prohlásil, že tam bylo poloprázdno. „Spoluobčané pochopili, že nucená správa VZP není její likvidace, ale stabilizace,“ uvedl ministr.

Rath ukončení nucené správy podmiňuje odchodem ředitelky VZP Jiřiny Musílkové. K rezignaci ji ve čtvrtek vyzval i premiér Jiří Paroubek (ČSSD). Musílková je přesvědčena, že si s ní Rath jen vyřizuje osobní účty. Ministr ale tvrdí, že nucenou správu uvalil jen kvůli špatnému hospodaření.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector