Puls srdce – Vše o zdraví

Puls srdce - Vše o zdraví

Srdce je symbolem lásky, radosti a štěstí. Také je to symbol,
který nás provází již odmalička a dělá radost našim blízkým i nám
samotným. Jeho tlukot znamená život a o jeho důležitosti není pochyb.
Přesto na srdce mnoho lidí v průběhu života zapomíná, a dokonce ho
zbytečně zatěžuje. Jak správně pečovat o své srdce, aby bylo zdravé a
člověk šťastný?

Kardiovaskulární choroby patří mezi nejčastější příčiny úmrtí
v ČR. Onemocnění srdce v minulém roce podlehla až třetina zemřelých.
Nejvíce jsou ohroženi lidé s cukrovkou a s obezitou. Patříte do rizikové
skupiny? Pak nepodceňujte prevenci a udělejte něco pro své zdraví.

Puls srdce - Vše o zdraví

Puls srdce - Vše o zdraví

Podle posledních výzkumů se míra stresu neustále zvyšuje. Bohužel
většina lidí nenaslouchá signálům těla a ve chvílích, kdy by měli
zvolnit, si ještě naloží. Tím trpí zejména srdce, které fugnuje i jako
indikátor stresu. Typickým příznakem přetíženého srdce je jeho bušení.

Při dlouhodobém přehlížením tohoto problému se mohou začít objevovat
panické stavy a ataky, které často vyústí ve vážná srdeční
onemocnění.

Pokud často cítíte píchání nebo nadměrné bušení srdce,
měli byste začít se stresem urychleně pracovat a zaměřit se na podporu
srdeční činnosti.

Puls srdce - Vše o zdraví

Puls srdce - Vše o zdraví

Puls srdce - Vše o zdraví

Je dokázáno, že smích je skutečně velmi dobrý lék. Pořádný
„chechot“ vycházející z břicha, dokáže zvýšit průtok krve vaším
tělem až o 20 %.

Puls srdce - Vše o zdraví

Zdravé srdce má dokonce své číslo, a to Evropské číslo zdravého
srdce: 0–30–5–140–90. A co toto číslo symbolizuje?

  • 0 vykouřených cigaret denně
  • minimálně 30 minut fyzické aktivity každý den
  • cholesterol v krvi pod 5 mmol/l
  • krevní tlak pod 140/90 mmHg

Puls srdce - Vše o zdraví

Aby člověk takových hodnot dosáhl je potřeba dodržovat
několik jednoduchých pravidel, které se dají shrnout pod zásady zdravého
životního stylu. Základem je udržovat si přiměřenou tělesnou hmotnost,
tím budete méně náchylní k problémům s vysokým tlakem a zvýšenou
hladinou cholesterolu. S tím souvisí pestrý jídelníček.

Základem je
dostatečná konzumace čerstvého ovoce a zeleniny a snižte příjem soli a
nasycených mastných kyselin. Vyloučení cigaretových dýchánků a zákaz
nadměrného popíjení je pak samozřejmostí. Nezapomínejte, že srdce je
sval, který pracuje celý život bez jediné pauzy.

Za den se stáhne
přibližně 115 000 krát, co je za rok víc jak 42 miliónů kontrakcí,
tak mu ulehčete jeho práci!

Puls srdce - Vše o zdraví

Puls srdce - Vše o zdraví

Srdce je silný sval, který svou aktivitou rozvádí okysličenou krev do
celého těla. Podobně jako jiné svaly na těle, tak i srdce jde pravidelnou
aktivitou „posilovat” a zocelovat tak, aby vydrželo každodenní zátěž.

Nikdy není pozdě s tím začít. Už pouhá půlhodina svižné chůze denně
může být pro vaše zdraví a srdeční funkci prospěšná.

Naopak lidi,
kteří se pohybu vyhýbají, mají až dvojnásobně vyšší riziko, že se
u nich vyvine srdeční potíže.

Při cvičení by se vám měl zvýšit tep na takovou úroveň, abyste se
zapotili, ale zároveň byli schopni při aktivitě mluvit. Pohybu se věnujte
alespoň 150 minut týdně.

Vyzkoušejte třeba činky, posilovací gumy nebo cvičení s vlastní vahou
a posilujte 2–3× týdně. Mezi tréninky si ponechte den odpočinku, aby se
vaše svaly stihly regenerovat.

Ačkoliv to nemá na zdraví srdce přímý vliv, je potřebné, abyste mohli
samotné aerobní a posilovací cvičení provádět dostatečně efektivně.
Pamatujte, že by vám nikdy nemělo působit bolest.

Vždy věnujte pozornost tomu, jak se cítíte a nepřeceňujte své síly.
Pokud se u vás vyskytne některý z následujících příznaků, okažitě
vyhledejte lékařskou pomoc.

  1. K varovným příznakům patří:
  2. Nepřiměřená únava
  3. Nepravidelný nebo nepřiměřeně rychlý srdeční tep
  4. Problémy s dýchánímn náhlé opocení studeným potem
  5. Závratě a malátnost
  6. Bolest či tlak na hrudi nebo v horní části těla

Riziko srdečního infarktu stoupá s počtem vykouřených cigaret a
s dobou, během níž kuřák tomuto návyku propadá. Kuřák, který
vykouří denně krabičku cigaret, má dvakrát vyšší riziko infarktu než
nekuřák. U žen užívajících hormonální antikoncepci je toto riziko
ještě vyšší.

  • Nikotin poškozuje srdce mnoha způsoby:
  • Snižuje zásobení krve kyslíkem
  • Zvyšuje krevní tlak a srdeční frekvenci
  • Zvyšuje krevní srážlivost
  • Přímo poškozuje buňky cév zásobujících srdce
  1. Už ve 3. týdnu začíná bít srdce miminkům u maminek v bříšku
  2. V roce 1967 proběhla první transplantace
  3. Průměrně váží 350 gramů
  4. Za život natepe až 3 miliardy tepů
  5. Má 2 komory a 2 síně

Starostlivost o srdce a cévy

Krevní tlak a cholesterol pod kontrolou

Zdraví je u mě na prvním místě a snažím se dělat vše pro to, abych o své zdraví patřičně pečovala.

Upřímně –  nedávno jsem řešila zdravotní problémy související se srdcem a i když vše naštěstí dobře dopadlo, nebylo to lehké období.

Proto bude můj dnešní článek o zdraví, péči o něj – a chci vám také představit dva své “pomocníky”, díky kterým mohu mít svůj zdravotní stav více pod kontrolou…

Zajímavé:  Rakovina jazyka - Vše o zdraví

Mým zdravotním problémem je poslední dobou vyšší hladina cholesterolu, která je dle všeho daná dědičně. Jím opravdu velice zdravě, výběr potravin si hlídám – a i tak mám hladinu cholesterolu vyšší.

Zatím to naštěstí není na to, abych brala léky, ale i tak si musím svou hladinu cholesterolu hlídat. Chodím na pravidelné kontroly k lékaři, ale skvělým pomocníkem se pro mě stal také domácí test na cholesterol, díky kterému mám přehled.

Tento test se mi už osvědčil v minulosti a přesvědčila jsem se, že měří opravdu spolehlivě.

Co se stavu srdce týká, nedávno jsem absolvovala nepříjemné “kolečko” po doktorech – důvodem byl vysoký srdeční tep, ovšem s normální tlakovou hladinou. Absolvovala jsem celou řadu vyšetření, echo srdce, dokonce měřením Holterem, naštěstí se anomálie neukázaly. Ale i tak, srdce a jeho rytmus si musím kontrolovat. Pomocníkem pro to je mi samozřejmě tlakoměr.

Dnes vám chci ve své recenzi právě test na cholesterol i tlakoměr představit – třeba řešíte podobné problémy, jako já a právě můj článek vám bude nápomocný… 🙂

Puls srdce - Vše o zdraví

Hladinu cholesterolu si můžete hlídat snadno – a to i doma. Značka Veroval totiž nabízí celou řadu domácích testů pro odhalení nejůrznějších zdravotních problémů – a jedním z těchto testů je i test na cholesterol. 

Puls srdce - Vše o zdraví

Díky tomuto testu zjistíte, zda je hladina vašeho cholesterolu v přijatelných mezích – testovaní je skutečně snadné a rychlé.

Puls srdce - Vše o zdraví

Vše potřebné najdete v testovacím balení. Budete potřebovat jen malou kapku krve z konečku prstu, výsledek se dozvíte cca za 3 minuty.

Puls srdce - Vše o zdraví
Puls srdce - Vše o zdraví

Jak jsem už napsala, musím si také pravidelně kontrolovat krevní tlak a hlavně, právě srdeční puls. Takže tlakoměr je můj “dobrý kamarád” a pomocník. 🙂

Moc se mi osvědčil tlakoměr Veroval Duo Control, který má celou řadu výborných funkcí. Měření je velice přesné a spolehlivé. Navíc, ovládání je jednoduché, takže si tlak rychle změříte kdykoliv během dne. Tlakoměr je unikátní patentovanou technologií kombinující dvě metody měření (oscilometrickou a poslechovou).

Puls srdce - Vše o zdraví

Tlakoměr Veroval Duo Control má velký, podsvícený displej, na kterém vidíte naměřené hodnoty. Kromě toho se zobrazuje také datum a čas. Super je i kontrolka správného nasazení manžety – což vás ujistí,  že měření probíhá tak, jak má.

Puls srdce - Vše o zdraví

Mimochodem, právě i manžeta tohoto tlakoměru je speciální – má ergonomický tvar, dobře sedí na ruce.

 Speciální technologie Comfort Air zajišťuje, že měření je pohodlné a šetrné (manžeta nijak neškrtí).

 Při prvním použití se manžeta napumpuje s tlakem 190 mmHg, při dalších se už nastaví podle předchozích výsledků. Nedochází ke zbytečně silnému tlaku na paži, který by mohl způsobit nepříjemné pocity při měření.

Puls srdce - Vše o zdraví

Během měření pak i díky zvukové signalizaci můžete sledovat tep svého srdce a co je pro mě tou nejlepší funkcí, vzhledem k mému zdravotnímu problému – tak tento tlakoměr dokáže rozpoznat a upozornit na případné poruchy srdečního rytmu. Tlakoměr také spolehlivě měří hodnoty i u lidí s nepravidelným srdečním rytmem. 

Puls srdce - Vše o zdraví

Součástí je i indikátor klidové polohy a správné teploty okolí – což zajistí ty nepřesnější možné výsledky. Samozřejmostí je pak paměť, která uchovává poslední naměřené hodnoty – kapacita paměti je 2×100 měření (režim pro dva uživatele + režim “návštěvy).

Součástí balení je i USB kabel pro přenos dat do softwaru Media connect. Nabíjení je pomocí baterií, nebo prostřednictvím síťového kabelu.

Více informací o tomto tlakoměru si můžete přečíst ZDE a zároveň si tu můžete tento tlakoměr zakoupit.

Puls srdce - Vše o zdraví 

Mimochodem – blíží se Vánoce a právě tlakoměr může být skvělým tipem na vánoční dárek – pro kohokoliv. Mějte své zdraví pod kontrolou i VY! 😉

Oznámení o zdraví srdce na Apple Watch

V aplikaci Srdeční tep na Apple Watch si můžete zapnout oznámení o příliš vysoké nebo nízké tepové frekvenci a o nepravidelném srdečním rytmu.

Puls srdce - Vše o zdraví

Pokud se váš tep drží nad nebo pod určeným počtem tepů za minutu (BPM), přestože se už víc než 10 minut nehýbete, Apple Watch vás na to můžou upozornit. Tato oznámení jsou k dispozici pouze na Apple Watch Series 1 nebo novějších a pro uživatele starší 13 let.

Oznámení o srdečním tepu si můžete zapnout při prvním spuštění aplikace Srdeční tep na Apple Watch nebo kdykoli jindy na iPhonu:

  1. Na iPhonu otevřete aplikaci Watch.
  2. Klepněte na panel Moje hodinky a pak na Srdce.
  3. Klepněte na Rychlý srdeční tep a vyberte BPM. 
  4. Klepněte na Pomalý srdeční tep a vyberte BPM.
Zajímavé:  Příznaky kapavky - Vše o zdraví

Přečtěte si články organizace American Heart Association o tom, co může být příčinou rychlého srdečního tepu nebo pomalého srdečního tepu.

Puls srdce - Vše o zdraví
Puls srdce - Vše o zdraví

  1. Zkontrolujte, jestli máte aktualizovaný software iPhonu i Apple Watch.
  2. Na iPhonu otevřete aplikaci Zdraví.
  3. Klepněte na panel Prohlížení a přejděte k části Srdce > Oznámení nepravidelného rytmu. 
  4. Po zapnutí můžete oznámení o nepravidelném rytmu zapnout nebo vypnout v aplikaci Watch na iPhonu: Otevřete aplikaci Watch, klepněte na panel Moje hodinky a přejděte do Srdce > Nepravidelný rytmus.

Když se vám zobrazí oznámeni, znamená to, že funkce oznámení o nepravidelném rytmu ve vašich Apple Watch identifikovala nepravidelný rytmus, který by mohl naznačovat fibrilaci síní, a potvrdila jej několika měřeními.

Pokud vám ještě lékař fibrilaci síní nediagnostikoval, měli byste ho navštívit.

Funkce oznámení o nepravidelném rytmu na Apple Watch občas zkontroluje váš tlukot srdce, zda nevykazuje známky nepravidelného rytmu, který by mohl naznačovat fibrilaci síní. K měření dochází, když se nehýbete, aby byly výsledky přesnější. V závislosti na tom, jak jste aktivní, se může počet měření a intervaly mezi měřeními každý den lišit.

Fibrilace síní je typ nepravidelného srdečního rytmu (arytmie). K fibrilaci síní dochází, když srdce tluče nepravidelně. Je to běžný typ arytmie, kdy srdeční síně tepou nesynchronně se srdečními komorami. 

Podle amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí trpí fibrilací síní přibližně 2 % lidí pod 65 let a 9 % lidí nad 65 let. Nepravidelnosti v srdečním rytmu jsou s postupujícím věkem častější. Někteří lidé s fibrilací síní nemají žádné příznaky. Jiní mají příznaky jako zrychlený tep, palpitaci, únavu nebo dušnost.

Fibrilace síní může být dočasná i trvalá a lidé, kteří ji mají, často vedou dlouhé a aktivní životy.

Epizodám fibrilace síní se dá předcházet pravidelnou fyzickou aktivitou, zdravou stravou vhodnou pro srdce, udržováním nízké váhy a léčením dalších chorob, které by mohly fibrilaci síní zhoršit.

Neléčená fibrilace síní může vést k selhání srdce nebo krevním sraženinám, které můžou způsobit mrtvici. Fibrilaci síní je možné regulovat pomocí lékařské péče a léků. Včasná diagnóza a léčba můžou předejít komplikacím.

Víc o fibrilaci síní na webu organizace American Heart Association.

  • Apple Watch nedokážou rozpoznat infarkt. Pokud začnete pociťovat bolest v hrudi, tlak na prsou, úzkost nebo jiné příznaky, které podle vás můžou upozorňovat na infarkt, okamžitě zavolejte záchrannou službu.  
  • Funkce oznámení o nepravidelném rytmu na Apple Watch nehledá známky fibrilace síní neustále. Nedokáže tedy rozpoznat všechny epizody fibrilace síní a může se stát, že ani pacientům s fibrilací síní se oznámení nezobrazí.
  • Pokud se necítíte dobře, měli byste si promluvit s lékařem, i když se vám oznámení nezobrazilo. Příznaky jako zběsilý nebo kolísající tep, bušení srdce, závratě nebo mdloba můžou upozorňovat na vážný srdeční problém.  
  • Neměňte léky bez konzultace s lékařem.
  • V některých případech může oznámení značit jinou formu nepravidelného srdečního rytmu než fibrilaci síní.

Puls srdce - Vše o zdraví

Děkujeme za zpětnou vazbu.

Co vám řekne váš srdeční tep? – SUPLEMENTY.cz – nakupujte u nás levněji

Normální klidová srdeční frekvence pro dospělé se pohybuje od 60 do 100 úderů za minutu.

Obecně platí, že nižší klidová srdeční frekvence znamená účinnější funkci srdce a lepší kardiovaskulární způsobilost. Například dobře vyškolený sportovec může mít normální klidovou srdeční frekvenci blíž k 40 úderům za minutu.

Pro měření tepové frekvence jednoduše zkontrolujte pulz – na krku nebo na zápěstí. Až ucítíte svůj puls, spočítejte, kolikrát ho cítíte za 15 sekund. Toto číslo vynásobte čtyřmi, abyste zjistili svůj pulz za minutu.

Co ovlivňuje srdeční frekvenci?

Existuje mnoho faktorů, které mohou ovlivnit srdeční frekvenci. Mezi ně patří věk, úroveň vaší fyzické zdatnosti, to zda jste kuřák nebo jestli máte kardiovaskulární onemocnění, cholesterol nebo cukrovku. Mimo to ovlivňuje srdeční frekvenci také teplota vzduchu a pozice těla. Pokud berete léky nebo prožíváte určité náročné emoční vypětí, můžete mít taktéž ovlivněnou srdeční frekvenci.

Ačkoli existuje široká škála normálních hodnot, neobvykle vysoká nebo nízká tepová frekvence může naznačovat základní problém.

Poraďte se se svým lékařem, pokud je vaše klidová tepová frekvence trvale vyšší než 100 úderů za minutu (tachykardie), nebo pokud nejste aktivní sportovec a Vaše klidová tepová frekvence je pod 60 tepů za minutu (bradykardie) – zvláště pokud máte jiné příznaky, jako jsou mdloby, závratě nebo dušnost.

Zajímavé:  Moje lékárna Hyal-Vision oční kapky 10ml – vše o zdraví

Co říká vaše srdeční frekvence?

Váš pulz, jak v klidu, tak během cvičení, může odhalit riziko srdečního záchvatu a vašeho aerobního výkonu. Zdravé srdce nepracuje s pravidelností hodin. Zrychluje a zpomaluje, aby vyhovovalo vaší měnící se potřebě kyslíku (vaše aktivity po celý den se taktéž mění). „Normální“ srdeční frekvence se liší člověk od člověka.

Vaše klidová tepová frekvence

Když jste v klidu, vaše srdce čerpá nejnižší množství krve k zásobování kyslíku vašeho těla. U většiny zdravých žen se klidová srdeční frekvence pohybuje od 60 do 100 úderů za minutu.

Klidová srdeční frekvence na dolním konci tohoto spektra může poskytnout jistou ochranu před infarktem.

Pokud je klidová srdeční frekvence trvale vyšší než 80 úderů za minutu, bude lepší promluvit si se svým lékařem o tom, jak vaše srdeční frekvence a další osobní faktory ovlivňují riziko možného kardiovaskulárního onemocnění.

Maximální tepová frekvence

Rychlost, při níž vaše srdce pracuje nejvíce, aby splňovalo své potřeby kyslíku v těle, je vaše maximální tepová frekvence. Ta hraje hlavní roli při nastavení vaší aerobní kapacity – množství kyslíku, které jste schopni spotřebovat.

Několik rozsáhlých studií ukázalo, že vysoká aerobní kapacita je spojena s nižším rizikem srdečního záchvatu a úmrtí.

A malá kontrolovaná studie prokázala, že muži a ženy s mírným kognitivním postižením, které zvýšily svou aerobní kapacitu, také zlepšily svůj výkon při testování paměti a uvažování.

Puls – Wikipedie

Další významy jsou uvedeny na stránce Puls (rozcestník).

Srdeční tep je způsoben činností srdce během vypuzení krve z levé srdeční komory

Puls neboli tep je tlaková vlna, která je vyvolaná vypuzením krve z levé srdeční komory do srdečnice (aorty), odkud se šíří dalšími tepnami do celého těla. V lékařství série těchto vln odpovídá srdečnímu rytmu a frekvenci.

Puls lze nahmatat na větších tepnách blízkých povrchu těla, nejčastější tepnou pro měření pulsu je krkavice (arteria carotis), vřetenní tepna (arteria radialis), zápěstní tepna (arteria ulnaris), při nedostatečném dokrvovaní horních končetin se používá pažní tepna (arteria brachialis) a na dolních končetinách stehenní tepna (arteria femoralis).

Problémy s pulsem

Průměrný srdeční puls má hodnotu kolem 75 úderů za minutu u mužů a okolo 82 u žen, může být ale i nižší a nemusí to být známkou onemocnění. Nižší hodnota pulsu se obvykle vyskytuje u atletů, kteří mají silná srdce schopná přečerpat větší množství krve – hodnota se pak může pohybovat kolem 40 úderů za minutu.

U lidí, kteří trpí závratěmi nebo ztrátami vědomí, může nízký puls signalizovat srdeční blok. Jedná se o stav, kdy dochází k zablokování elektrického impulsu, bez jehož pomoci nemůže srdce bít.

Při zpomalení srdeční frekvence, kdy klesne srdeční puls pod 60 úderů za minutu, mluvíme o tzv. bradykardii. Naopak při zrychlení srdeční frekvence (srdeční puls nad 95 úderů za minutu) mluvíme o tzv.

tachykardii.

Tepová frekvence u lidí

Tepová frekvence udává počet tepů srdce za minutu. Tepovou frekvenci využívají hlavně sportovci.

Rozeznáváme

  1. Klidová tepová frekvence
  2. Aktuální tepová frekvence
  3. Maximální tepová frekvence

Klidová tepová frekvence

Průměrná klidová frekvence je 65 tepů za minutu, přičemž 95 % mužů má klidovou hodnotu mezi 50 a 80 tepy za minutu a ženy mírně vyšší.[1] Nejnižší klidovou tepovou frekvenci mají lidé s BMI kolem 22 a ti co spí mírně přes 7 hodin denně.

Výpočet maximální bezpečné tepové frekvence

Při sportovních výkonech a v medicíně se určuje přibližná hodnota tepové frekvence, při které lidské srdce přestává být schopno se efektivně naplnit. Při překročení této hodnoty dochází k snižování minutového srdečního výdeje (srdce vypuzuje méně krve, než při nižší frekvenci), srdce tedy začíná selhávat.

  • Pro muže je přibližně (dle fyzických parametrů, trénovanosti atd.) 214 − (věk × 0,8)
  • Pro ženy je přibližně (dle fyzických parametrů, trénovanosti atd.) 209 − (věk × 0,7)

Tedy pro muže ve věku 50 let je přibližně 174 tepů za minutu.

Odkazy

Reference

  1. ↑ https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0227709 – Inter- and intraindividual variability in daily resting heart rate and its associations with age, sex, sleep, BMI, and time of year: Retrospective, longitudinal cohort study of 92,457 adults

Externí odkazy

  • Obrázky, zvuky či videa k tématu puls na Wikimedia Commons
  • Slovníkové heslo tep ve Wikislovníku
Autoritní data

  • GND: 4176336-1
  • LCCN: sh85109028
  • MA: 2778387617, 2909350483

Portály: Medicína

Citováno z „https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Puls&oldid=20265198“

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *