Vláda projednala tři zdravot. zákony – vše o zdraví

Informační linka ke koronaviru 1221 je k dispozici každý den od 8 do 19 hodin.Pro volání ze zahraničí můžete využít telefonní číslo +420 226 20 1221.

Informace k očkování proti onemocnění covid-19 pro neslyšící Vláda projednala tři zdravot. zákony – vše o zdraví

Vláda projednala tři zdravot. zákony – vše o zdraví Vláda projednala tři zdravot. zákony – vše o zdraví

  • Denní přehled dat k očkování proti covid-19 v ČR
  • Denní souhrn testů na covid-19 a hodnocení indexu rizika pro protiepidemický systém (PES)

Průvodce testováním ve firmách prostřednictvím samotestování a úhrady z veřejného zdravotního pojištění na webu Ministerstva průmyslu a obchodu 

Vláda projednala tři zdravot. zákony – vše o zdraví Vláda projednala tři zdravot. zákony – vše o zdraví

Balíčky pro návrat zpět do normálního života

Epidemie v České republice zpomaluje. Nemocnice se postupně vrací do běžného provozu

Epidemie v České republice nadále zpomaluje. Velký podíl na zlepšující se situaci má očkování. K dnešnímu dni bylo aplikováno 3 086 076 dávek očkování. Nemocnice v regionech s nízkou incidencí se již připravují na provádění plánovaných operací. Tisková zpráva (30. 4. 2021)

Vláda projednala tři zdravot. zákony – vše o zdraví

Estonsko, Maďarsko, Polsko, Slovinsko a San Marino se přesunuly do červené kategorie zemí podle míry rizika nákazy. Oranžové budou Azorské ostrovy a Norsko

Na základě dostupných dat z Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) aktualizovalo Ministerstvo zdravotnictví seznam zemí podle míry rizika nákazy. Od pondělí 3. května se do červené kategorie zemí přesune Estonsko, Maďarsko, Polsko, Slovinsko a San Marino. Oranžové budou Azorské ostrovy a Norsko. Tisková zpráva (30. 4. 2021)

Od pondělí se vrátí do škol a školek děti v dalších třech krajích a v Praze, odsouhlasila vláda

Od pondělí 3. května se budou moci k prezenční výuce rotační formou vrátit žáci a studenti v šesti krajích a v hlavním městě Praze.

Rozšíření původně schváleného seznamu regionů, v nichž budou nastavena mírnější epidemiologická pravidla pro školní docházku a některé další aktivity, schválila vláda Andreje Babiše na jednání ve čtvrtek 29. dubna 2021. Tisková zpráva (29. 4. 2021)

Od 3. května se otevřou kadeřnictví a další služby péče o tělo, ve třech krajích se vrátí do škol další žáci

Od pondělí 3. května se po celé republice budou moci otevřít kadeřnictví, pedikúry či kosmetické salony.

V Karlovarském, Královéhradeckém a Plzeňském kraji se navíc budou moci za dodržení protiepidemických opatření vrátit do škol v rotační výuce i žáci nižšího stupně šestiletého a osmiletého gymnázia, žáci prvních čtyř ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře a žáci 2. stupně základní školy. Tisková zpráva (26. 4. 2021)

Litva bude zařazena v tmavě červené kategorii zemí podle míry rizika nákazy. Bulharsko a Azorské ostrovy budou červené, Island oranžový

Na základě dostupných dat z Evropského střediska pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) aktualizovalo Ministerstvo zdravotnictví seznam zemí podle míry rizika nákazy. Od pondělí 26. dubna se do červené kategorie zemí přesune Bulharsko a Azorské ostrovy. Oranžový bude Island, naopak Litva bude zařazená v tmavě červené kategorii. Tisková zpráva (23. 4. 2021)

Vláda projednala plán dalšího rozvolňování, záviset bude na počtu nově nakažených v populaci

Klíčem k dalšímu rozvolňování života v České republice, který je teď stále omezen kvůli trvající epidemii nemoci covid-19, bude především výskyt nových případů na 100 000 osob za sedm dnů. Scénář dalšího postupu projednala vláda Andreje Babiše na mimořádném jednání ve čtvrtek 22. dubna 2021. Tisková zpráva (22. 4. 2021)

Vláda prodloužila program Antivirus, schválila i Národní strategii pro čelení hybridnímu působení

Cílený program podpory zaměstnanosti Antivirus bude prodloužen do konce května. O jeho pokračování rozhodla v pondělí 19. dubna 2021 vláda Andreje Babiše. Schválila také Národní strategii pro čelení hybridnímu působení. Vláda projednala také několik dílčích změn v mimořádných opatřeních Ministerstva zdravotnictví. Tisková zpráva (19. 4. 2021)

Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s MŠMT začalo pravidelně testovat žáky a zaměstnance škol

Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy zahájilo pravidelné antigenní testování ve školách. Důvodem jsou preventivní protiepidemická opatření a zachycení případných zdrojů nákazy onemocnění COVID-19. Za první dva dny bylo otestováno 521 660 osob. Tisková zpráva (14. 4. 2021)

Vláda schválila rozšíření záručního programu pro firmy, stát zadotuje dětské skupiny i pracoviště na sekvenování kmenů koronaviru

Stát se v době epidemie koronaviru zaručí firmám i za úvěry na investiční akce. Rozšíření stávajícího programu Covid III schválila na jednání v pondělí 12. dubna 2021 vláda Andreje Babiše.

Odsouhlasila také vypsání dotačního programu na podporu dětských skupin a stát zaplatí i laboratořím za sekvenování vzorků SARS-CoV-2 na přítomnost nových mutací. Tisková zpráva (12.

 4. 2021)

Od pondělí se s koncem nouzového stavu uvolní část restrikcí, do škol a školek se vrátí první děti

V neděli o půlnoci skončí v České republice vyhlášený nouzový stav. Vláda Andreje Babiše na jednání v úterý 6. dubna 2021 schválila sérii mimořádných opatření, kterými Ministerstvo zdravotnictví zavede protiepidemická opatření na základě pandemického zákona.

Zároveň v opatřeních dojde k řadě změn – do školských zařízení se budou moci vrátit mimo jiné dětí s povinností předškolního vzdělávání a děti 1. stupně základních škol, ovšem za podmínky pravidelného testování, skončí zákazy pohybu a dojde k dílčím změnám v pravidlech pro maloobchod a služby.

Tisková zpráva (6. 4. 2021)

Informace pro obce k projednávání přestupků postihujících porušení opatření přijatých v době nouzového stavu – Ministerstvo vnitra České republiky

24. března 2020 

Úvod

V souladu s ústavním zákonem o bezpečnosti České republiky[1] a krizovým zákonem[2] byl dne 12. března 2020 usnesením vlády publikovaným pod č. 69/2020 Sb. vyhlášen pro celé území České republiky nouzový stav z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru.

Navazujícími usneseními vlády byla přijata krizová opatření, jimiž se omezují práva a ukládají povinnosti fyzickým i právnickým osobám.[3] Každý je povinen strpět omezení vyplývající z krizových opatření stanovených v době nouzového stavu.

Porušení těchto opatření je přestupkem podle krizového zákona, který projednávají obecní úřady obcí s rozšířenou působností.

Ministerstvo zdravotnictví zároveň vyhlašuje mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku podle § 69 zákona o ochraně veřejného zdraví[4], jimiž stanoví další omezení a povinnosti.

Porušení těchto mimořádných opatření je postihováno jako přestupek podle zákona o ochraně veřejného zdraví.

Příslušným orgánem k projednání těchto přestupků jsou krajské hygienické stanice (a ve výjimečných případech podle své působnosti Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra).

Oba uvedené režimy je třeba rozlišovat, neboť mají vliv nejen na věcnou příslušnost k projednání daných přestupků, ale též na výši pokuty, kterou lze za tyto přestupky uložit.

Ministerstvo vnitra připravilo pro usnadnění orientace základní přehled jednání postihovaných podle krizového zákona a jednání postihovaných podle zákona o ochraně veřejného zdraví.

Přehled je zpracován ke dni 24. března 2020.[5]

 

Postih přestupků v souvislosti s krizovými opatřeními vlády

Krizový zákon

Podle § 34 odst. 1 písm. a) krizového zákona se fyzická osoba dopustí přestupku tím, že v době krizového stavu nesplní některou z povinností podle § 31 odst. 3 písm. a), b) nebo c). Podle § 31 odst. 3 písm. c) je fyzická osoba v době krizového stavu povinna strpět omezení vyplývající z krizových opatření stanovených v době krizového stavu.

Příklady:Skutkovou podstatu přestupku může naplnit např. jednání, jímž fyzická osoba poruší zákaz pohybu a pobytu na všech místech mimo bydliště bez ochranných prostředků dýchacích cest jako je respirátor, rouška, ústenka, šátek, šál apod.[6]

  • Skutkovou podstatu naplní též přeshraniční pracovník (pendler), který poruší omezení pohybu na území České republiky na nezbytně nutné potřeby.[7]
  • Skutkovou podstatu přestupku může dále naplnit osoba, která bezprostředně po návratu do České republiky neoznámí tuto skutečnost telefonicky nebo jiným vzdáleným přístupem, svému registrujícímu poskytovateli zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství nebo praktické lékařství pro děti a dorost (za předpokladu, že se na takovou osobu nevztahuje výjimka udělená ministrem vnitra).[8]
  • Skutkovou podstatu naplní též ten, kdo poruší zákaz maloobchodního prodeje na tržnicích a tržištích.[9]

Za přestupek lze uložit pokutu do 20 000 Kč. Příslušnost k projednání těchto přestupků krizový zákon přímo nestanoví, a proto se uplatní § 60 odst. 1 zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich[10]. Příslušným k projednání těchto přestupků je tedy obecní úřad obce s rozšířenou působností, a to zásadně podle místa spáchání přestupku.

Zajímavé:  Volně Prodejné Léky Na Kocovinu?

Ostatní přestupky podle krizového zákona (přestupky právnických a podnikajících fyzických osob podle § 34a) projednává hasičský záchranný sbor kraje a (v případě jednoho přestupku) krajský úřad.

Tyto přestupky se ovšem týkají převážně krizových plánů a nesouvisejí bezprostředně s aktuálně přijatými krizovými opatřeními.

Z tohoto důvodu lze i podnikající fyzické osoby a fyzické osoby jednající jménem právnické osoby postihovat za přestupky fyzických osob (v takovém případě je třeba prokazovat u těchto osob zavinění).

Obecní úřad obce s rozšířenou působností obdrží oznámení o přestupku zpravidla od orgánů, které provádějí kontroly na dotčeném úseku státní správy (Policie České republiky, orgány ochrany veřejného zdraví, Česká obchodní inspekce apod.).

Takové oznámení o přestupku bude obsahovat alespoň informaci, kdo je podezřelým z přestupku, je-li znám, popis skutku, ve kterém je přestupek spatřován, místo a čas, kdy měl být přestupek spáchán, zákonné ustanovení upravující přestupek a důkazní prostředky, které jsou mu známy.

Obecní úřad obce s rozšířenou působností musí prošetřit i oznámení obdržená od fyzických a právnických osob. V takovém případě může požádat Policii České republiky nebo jiný správní orgán (např. krajskou hygienickou stanici) o součinnost ve smyslu § 75 zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.

Obecní úřad obce s rozšířenou působností může o přestupku rozhodnout v klasickém správním řízení, nebo ve zkráceném řízení (vydáním příkazu nebo se souhlasem obviněného příkazem na místě).

Zákon o ochraně státních hranic [11]

Podle § 17 odst. 1 zákona o ochraně státních hranic se fyzická osoba dopustí přestupku tím, že v rozporu s § 15 odst. 6 úmyslně znemožní nebo ztíží umístění bezpečnostního prostředku nebo úmyslně takový prostředek zničí, poškodí, neoprávněně přemístí nebo neoprávněně odstraní. (Podle § 15 odst.

1 je při dočasném znovuzavedení ochrany vnitřních hranic policie oprávněna použít technický prostředek zabraňující nedovolenému překračování vnitřních hranic dopravními prostředky). Stejný přestupek je pro právnické a podnikající fyzické osoby upraven v § 18 odst. 1. Za přestupek podle obou ustanovení lze uložit pokutu do 20 000 Kč.

Přestupky projednává obecní úřad obce s rozšířenou působností.

Pro úplnost lze uvést, že v § 17 odst. 3[12] zákona o ochraně státních hranic jsou upraveny přestupky související se znovuzavedením ochrany vnitřních hranic opatřením obecné povahy vlády.[13] Tyto přestupky neprojednávají obecní úřady obcí s rozšířenou působností, ale útvar Policie České republiky zajišťující ochranu daného úseku vnitřních hranic.  

Postih přestupků v souvislosti s mimořádnými opatřeními Ministerstva zdravotnictví

Zákon o ochraně veřejného zdraví

Podle § 92n odst. 1 písm.

b) zákona o ochraně veřejného zdraví se fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba dopustí přestupku tím, že nesplní povinnost uloženou mimořádným opatřením vydaným podle § 80 odst. 1 písm.

g) nebo podle § 82 odst. 2 písm. m)[14] k ochraně zdraví fyzických osob při epidemii, nebezpečí jejího vzniku, živelné pohromě nebo jiné mimořádné události. Za přestupek lze uložit pokutu do 3 000 000 Kč.

Příklad:Skutkovou podstatu přestupku může naplnit např. jednání, jímž fyzická, právnická nebo podnikající fyzická osoba nerespektuje zákaz maloobchodního prodeje a prodeje služeb v provozovnách (se stanovenými výjimkami), zákaz přítomnosti veřejnosti v provozovnách stravovacích služeb[15]  neboomezení pohybu na veřejně dostupných místech a omezení kontaktů (se stanovenými výjimkami)[16].

Přestupky podle zákona o ochraně veřejného zdraví projednávají zpravidla krajské hygienické stanice (a podle své působnosti Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra).

Pokud se obecní úřad, Policie České republiky nebo jiný orgán veřejné moci dozví o spáchání některého z uvedených přestupků, oznámí tuto skutečnost příslušnému správnímu orgánu podle § 73 zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.  

Postup Policie ČR a obecní policie

Strážníci obecní policie nejsou věcně příslušní k projednání výše uvedených přestupků v krizovém zákoně, zákoně o ochraně státních hranic a zákoně o ochraně veřejného zdraví a nejsou oprávněni projednat tyto přestupky ani příkazem na místě. Policie ČR je pak oprávněna řešit pouze vybrané přestupky podle zákona o ochraně státních hranic.

Strážníci obecní policie tak v případě zjištění některého z výše uvedených přestupků postupují podle § 10 odst. 2 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, tj. v souladu s § 10 odst. 3 zákona o obecní polici doloží své oznámení důvody nebo důkazy, o něž se podezření opírá.

Pokud však kterákoli osoba i přes upozornění strážníkem obecní policie pokračuje v jednání, kterým vyhlášená krizová opatření porušuje, lze takovou osobu v souladu s § 7 odst. 4 zákona o obecní policii vyzvat, aby svého protiprávního jednání zanechala.

Pokud osoba, jíž je taková výzva směřována, ani v takovém případě svého jednání nezanechá nebo naopak neučiní to, k čemu je vyzvána (např. k nasazení roušky nebo obdobného ochranného prostředku), lze ji postihnout za přestupek neuposlechnutí výzvy úřední osoby při výkonu její pravomoci dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona č. 251/2016 Sb.

, o některých přestupcích. Tento přestupek může projednat strážník obecní policie příkazem na místě na základě § 91 odst. 2 písm. e) zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.

V této souvislosti pouze upozorňujeme, že případný postih za přestupek neuposlechnutí výzvy se nedotýká možnosti postihnout danou osobu za výše uvedené přestupky podle speciálních zákonů, které strážník obecní policie v příkazním řízení řešit nemůže.

Obdobná ustanovení pak platí i pro Policii České republiky. Policie České republiky oznamuje přestupky, k nimž není věcně příslušná, zásadně postupem podle § 73 zákona o Policii České republiky.

Podle § 114 zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, je každý povinen bez zbytečného odkladu a bezplatně uposlechnout výzvy anebo pokynu nebo vyhovět žádosti policie nebo policisty; to neplatí, pokud tento zákon nebo jiný právní předpis stanoví jinak.

Nelze-li účelu výzvy, pokynu nebo žádosti dosáhnout pro odpor osoby, je policista oprávněn tento odpor překonat. Výzva je pak výslovně upravena v souvislosti s jinými instituty. Například podle § 53 odst.

2 zákona o Policii České republiky je policista před použitím donucovacího prostředku povinen vyzvat osobu, proti které zakročuje, aby upustila od protiprávního jednání, s výstrahou, že bude použito donucovacích prostředků.

Tedy stejně jako strážník obecní policie může příslušník Policie České republiky vyzvat osobu, která svým jednáním porušuje vyhlášená krizová opatření, aby svého protiprávního jednání zanechala.

Pokud osoba, jíž je taková výzva směřována, ani v takovém případě svého jednání nezanechá nebo naopak neučiní to, k čemu je vyzvána (např.

k nasazení roušky nebo obdobného ochranného prostředku), lze i  v tomto případě takové jednání postihnout jako přestupek neuposlechnutí výzvy úřední osoby při výkonu její pravomoci dle § 5 odst. 1 písm. a) zákona o některých přestupcích.

Tento přestupek může projednat příslušník Policie České republiky příkazem na místě na základě § 91 odst. 2 písm. a) zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich. Za přestupek lze uložit pokutu do 10 000 Kč.  

Trestní právo

Závažné případy porušení krizových opatření mohou naplnit skutkovou podstatu trestného činu. Dne 13. 3. 2020 byla ve Sbírce zákonů publikována novela nařízení vlády č. 435/2009 Sb.

, kterým se pro účely trestního zákoníku stanoví, co se považuje za nakažlivé lidské nemoci, nakažlivé nemoci zvířat, nakažlivé nemoci rostlin a škůdce užitkových rostlin.  Touto novelou se doplňuje do přílohy č. 1 jako jedna z nakažlivých lidských nemocí i onemocnění COVID-19.

 Toto znamená, že každý, kdo zaviněně šíří onemocnění COVID-19, se může dopustit i  trestných činů šíření nakažlivé lidské nemoci podle § 152 trestního zákoníku a šíření nakažlivé lidské nemoci z nedbalosti podle § 153 trestního zákoníku.

 V případech, kdy existuje podezření ze spáchání trestného činu se z pohledu obecního úřadu (případně jiného správního orgánu) může uplatnit postup spočívající v oznámení spáchání trestného činu podle § 8 trestního řádu[17] nebo v předání věci podle § 64 zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich orgánu činnému v trestním řízení.

Vyhlášení nouzového stavu v souvislosti s výskytem a šířením onemocnění COVID-19 (způsobené koronavirem SARS-COV-2) odůvodňuje užití obecné přitěžující okolnosti uvedené v § 42 písm.

j) trestního zákoníku[18], tedy pachatel spáchal trestný čin za krizové situace, živelní pohromy nebo jiné události vážně ohrožující život, veřejný pořádek nebo majetek, anebo na území, na němž je prováděna nebo byla provedena evakuace.

Zajímavé:  Příznaky Nádoru Na Páteři?

Podle informací zveřejněných Nejvyšším státním zastupitelstvím[19] je spáchání trestného činu v rámci vyhlášeného nouzového stavu u některých trestných činů okolností podmiňující použití vyšší trestní sazby, konkrétně u trestného činu šíření nakažlivé lidské nemoci, šíření nakažlivé lidské nemoci z nedbalosti, ohrožování zdraví závadnými potravinami a jinými předměty, ohrožování zdraví závadnými potravinami a jinými předměty z nedbalosti, krádeže, zpronevěry, podvodu, lichvy a šíření poplašné zprávy.

Zpracoval: Odbor legislativy a koordinace přestupků Ministerstva vnitra

 

[1] Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky.

[2] Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).

[3] Usnesení vlády publikovaná ve Sbírce zákonů pod č. 70 – 74, 76 – 78, 80 – 81, 106, 126, 127/2020 Sb., příp. další usnesení vlády.

[4] Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů.

[5] S ohledem na vývoj situace dochází v některých případech k tomu, že obsah krizového opatření vyhlášeného vládou je nahrazen mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví (či naopak).

Tím dochází zároveň ke změně režimu projednávání přestupků.

K tomu je třeba dodat, že zrušení mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví nebo usnesení vlády nemá za následek zánik odpovědnosti za přestupek.

[6] Usnesení vlády č. 247 vyhlášené ve Sbírce zákonů pod č. 106/2020 Sb.

[7] Usnesení vlády č. 247 vyhlášené ve Sbírce zákonů pod č. 106/2020 Sb.

[8] Usnesení vlády č. 209 vyhlášené ve Sbírce zákonů pod č. 81/2020 Sb.

[9] Usnesení vlády č. 208 vyhlášené ve Sbírce zákonů pod č. 80/2020 Sb.

[10] Zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich.

[11] Zákon č. 191/2016 Sb., o ochraně státních hranic České republiky a o změně souvisejících zákonů (zákon o ochraně státních hranic).

  1. [12]§ 17
  2. (3) Fyzická osoba jako osoba, která vstupuje na území České republiky nebo vycestovává z území České republiky přes vnitřní hranice během dočasného znovuzavedení ochrany vnitřních hranic stanoveného opatřením obecné povahy vlády, se dopustí přestupku tím, že
  3. a) překročí vnitřní hranice mimo místo určené k překračování vnitřních hranic,
  4. b) překročí vnitřní hranice na místě určeném k překračování vnitřních hranic v jiné než stanovené době, nebo
  5. c) se úmyslně vyhne kontrole na místě určeném k překračování vnitřních hranic.

[13] Opatření obecné povahy vláda schválila usnesením ze dne 15. března č. 221, o dočasném znovuzavedení ochrany vnitřních hranic České republiky.

[14] Podle § 80 odst. 1 písm. g) zákona o ochraně veřejného zdraví Ministerstvo zdravotnictví nařizuje mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku. Podle § 82 odst. 2 písm.

m) zákona o ochraně veřejného zdraví krajská hygienické stanice nařizuje mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku.

V současné situaci se jedná primárně o mimořádná opatření nařízená Ministerstvem zdravotnictví.

[15] Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 23. března 2020, č. j. MZDR-12746/2020-1/MIN/KAN. Do vydání mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví byly tyto oblasti regulovány zejména usnesením vlády ze dne 14. března 2020 č. 211 (vyhlášeným č. 82/2020 Sb.).

[16] Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 23. března 2020, č. j. MZDR-12745/2020-1/MIN/KAN. Do vydání mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví byly tyto oblasti regulovány usnesením vlády ze dne 15. března 2020 č. 215 (vyhlášeným pod č. 85/2020 Sb.).

[17] Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád).

[18] Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník.

Vláda projednala zřízení nové vládní rady pro duševní zdraví

Vytvořeno: 8. 10. 2019 Poslední aktualizace: 8. 10. 2019

Nová vládní rada bude koordinovat politiku duševního zdraví v rámci mezinárodních vztahů a řídit implementaci strategických dokumentů pro tuto oblast. Na dnešní schůzi to projednala vláda. Jako u ostatních poradních orgánů bude jejím předsedou premiér Andrej Babiš, výkonným místopředsedou pak ministr zdravotnictví Adam Vojtěch. Rada poprvé zasedne letos v listopadu.

„Je nutné zdůraznit, že lidé s vážným průběhem duševního onemocnění často žijí v chudobě, jsou stigmatizováni a diskriminováni a dožívají se významně nižšího věku než běžná populace. Lidé s duševním onemocněním také častěji zneužívají alkohol a jiné návykové látky.

Systém psychiatrické péče v ČR navíc stále spočívá na velkých psychiatrických nemocnicích, kde jsou lidé se závažnými duševními onemocněními hospitalizováni i déle než 20 let, což je jednoznačně nákladově neefektivní v porovnání s komunitní péčí, tedy péčí poskytovanou v přirozeném prostředí lidí s duševním onemocněním.

Proměnu současného stavu má za cíl reforma péče o duševní zdraví, na které intenzivně pracujeme a jsou již vidět její hmatatelné výsledky, zejména v podobě center duševního zdraví. Ministerstvo zdravotnictví již udělalo maximum a reformu nastartovalo.

Nyní ji potřebujeme posunout dál, což půjde pouze v úzké spolupráci s ostatními resorty,“ řekl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.

Rada bude projednávat Národní akční plán pro duševní zdraví 2030 a definovat jeho principy a cíle. Pracovat bude také na akčním plánu prevence sebevražd nebo plánu pro Alzheimerovu chorobu. Koordinovat bude také financování ze státního i regionálního rozpočtu a povede krajské koordinátory duševního zdraví. Každý rok v květnu bude předkládat vládě svou výroční zprávu.

Úkolem Rady bude koordinovat spolupráci mezi ministerstvy, správními úřady, nestátními organizacemi a odbornými společnostmi, a dále předkládat doporučení k materiálům předloženým vládě̌ ČR. „Díky zřízení rady se duševní zdraví stává jedním z klíčových témat této vlády, což vnímám jako nesmírný posun a slibuji si od toho urychlení námi započatých kroků,“ řekl ministr.

Členy rady budou kromě premiéra a ministra zdravotnictví také ministryně práce a sociálních věcí, ministr školství, vnitra, spravedlnosti, pro místní rozvoj, financí a zmocněnec vlády pro lidská práva, zástupce Asociace krajů, Asociace měst a obcí, zástupci Psychiatrické společnosti České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně včetně její dětské a dorostové sekce, zástupci zdravotních pojišťoven a poskytovatelů a uživatelů služeb v oblasti péče o duševní zdraví.

Odbor komunikace s veřejností
Ing. Gabriela Štěpanyová, tisková mluvčí, tel.: 224 972 167, e-mail: [email protected] 

Jste spokojeni s obsahem této stránky?

Děkujeme! Máte nějaký nápad, jak stránku vylepšit?

Co zde chybí nebo byste vylepšili?

Děkujeme vám za zpětnou vazbu!

Rekonstrukce státu varuje před novelou zákona o ochraně veřejného zdraví. Návrh dává hlavnímu hygienikovi nadměrné pravomoci

Rekonstrukce státu již od 23.4. tohoto roku doporučuje vládě nastavit jasný právní rámec pro dlouhodobý boj s epidemií onemocnění COVID-19 a k tomuto tématu navrhla i několik variant řešení.

Vyjadřovala se dosud ke všem legislativním návrhům vlády, které se tímto právním rámcem zabývaly. V této souvislosti vydáváme stanovisko k Návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, a jenž byl dne 27.11.

2020 Ministerstvem zdravotnictví předložen k projednání na vládě.

Zásadní posílení pravomocí ministerstva maskované za centralizaci systému hygieny

Podle předkládací zprávy vládního návrhu je jeho cílem: „reagovat na dopady související s šířením onemocnění COVID-19 a přijatá opatření v souvislosti s touto skutečností. Podstatou návrhu je – na pokyn pana předsedy vlády – provést centralizaci systému hygienické služby.

Nově vzniklá Státní hygienická služba však bude, podobně jako stávající krajské hygienické stanice a jejich zaměstnanci, zařazena do režimu státní služby“. Takto je i tato novela veřejnosti prezentována.

Nicméně rozsah novelizace je ve skutečnosti mnohem širší a zásadnější, neboť kromě jiného doplňuje ustanovení § 69 o nové silné pravomoci Ministerstva zdravotnictví, které zásadním způsobem zasahují do základních práv a svobod.

Zajímavé:  Domácí Lékař Bolest Hlavy?

Z hlediska transparentnosti legislativního procesu je nepřijatelné, aby vláda o dalších významných změnách zákona veřejnost neinformovala, zejména jsou-li zásadním způsobem rozšiřovány pravomoci moci výkonné zasahovat do základních lidských práv a svobod, a to způsobem, který byl doposud možný pouze za nouzového stavu pod kontrolou Parlamentu a za zvýšeného dohledu soudů. „Vláda maskuje snahu získat mimořádné pravomoci efektivizací činnosti decentralizované hygieny. Je nepřijatelné, aby byl návrh zákona v této podobě schválen ve zkráceném jednání ve stavu legislativní nouze,” říká Lukáš Kraus, vedoucí právník Rekonstrukce státu.

Mocný hlavní hygienik

Nové silné pravomoci, ke kterým dnes vláda potřebuje vyhlášení nouzového stavu, by nově získalo Ministerstvo zdravotnictví. Jménem ministerstva by však agendu nově mohl vykonávat hlavní hygienik.

Jako náměstek ministra by tak mohl bez kontroly vlády či Parlamentu a bez politické odpovědnosti částečně zavřít ekonomiku na území celé České republiky. Hlavní hygienik by nově mohl zavřít restaurace, hotely, sportoviště, školy i univerzity.

Mohl by také omezit provoz služeb a obchodních center a dále zakázat soukromé i veřejné akce nad určitý počet osob. Nebyl by omezen ani souhlasem jiného ústavního orgánu ani časovým omezením.

Žádné náhrady škod

Možnost přikazovat celostátní omezení ekonomiky a omezovat práva a svobody skrze zákon o ochraně veřejného zdraví by také vyloučila možnost žádat o náhradu škody podle krizového zákona.

„Nejen tedy, že by došlo k bezprecedentnímu posílení pravomocí jednoho státního úředníka zasahovat do práv a svobod občanů bez zvýšené kontroly, došlo by také k oslabení postavení osob, které budou takovými opatřeními poškozeny,” doplňuje analytik Rekonstrukce státu Jakub Černý

Přenesení odpovědnosti na úředníka

„Přenesením odpovědnosti na náměstka Ministra zdravotnictví by vláda přenesla politickou odpovědnost za epidemiologická opatření a s nimi spojenými zásahy do základních práv a svobod na úředníka. Takto však k omezení lidských práv přistupovat nelze.

Jejich omezení je mimořádným krokem, který by měl být opatřen mimořádnou legitimitou,” uzavírá právník Rekonstrukce státu Věnek Bonuš.

Na tomto principu je založen i krizový zákon, podle kterého lze ve větší míře omezovat základní práva a svobody jen kolektivně vládou a jen v nouzovém stavu, jehož trvání podléhá kontrole Poslanecké sněmovny.

Vláda schválila pandemický zákon. Havlíček navrhne otevřít obchody 22. února

Havlíček dnes uvedl, že se zástupci krajů od víkendu jednal o možném přehodnocení dosavadních opatření. Výsledkem je nakonec dohoda na možném postupném uvolňování obchodů, služeb a také kulturních a sportovních zařízení. První na řadu by měly přijít právě obchody, což Havlíček chce navrhnout vládě v tomto týdnu.

Jejich možné otevření by podle ministra provázely přísné hygienické podmínky týkající se maximálního počtu zákazníků na plochu, povinnosti roušek, odstupů, dezinfekce a dalších opatření.

Ministerstvo průmyslu a obchodu je bude upřesňovat v následujících dnech, podle ministra ale nebudou překvapivá. „Nechceme teď nikoho šikanovat, budeme jen dbát na dodržování ochranných opatření,“ podotkl Havlíček.

Respirátory podle něj povinné v obchodech nebudou.

Přečíst článek ›

Uvolňování služeb a dalších provozů bude závislé na dalším vývoji pandemické situace. „Pokud se prokáže, že se nám daří situaci zvládat a půjde to dobře, pak by později mohly následovat i další provozovny,“ řekl ministr.

Ministerstvu zdravotnictví dává návrh zákona o mimořádných opatřeních pravomoci vydávat opatření například pro hromadnou dopravu, obchod, kadeřnictví a další služby nebo hromadné akce. Doplněné odstavce řeší povolání armády, policie a vyčlenění peněz ze státního rozpočtu. Upravují nově také možnosti pro epidemiologické šetření včetně provozu mobilní aplikace a trasování call centry.

Vláda by mohla dostat pravomoc vyhlašovat stav nebezpečí na celostátní úrovni. V budoucnu by měl nalézt využití například při epidemii, suchu či kybernetických útocích, kdy by nebylo ohrožení takové, aby bylo nutné vyhlásit nouzový stav.

„Návrh zákona řeší situaci, kdy není dostatečné použití zákona o ochraně veřejného zdraví, ale z nějakého důvodu, třeba protože zatím není potřeba, není aktivován nouzový stav,“ vysvětlil po jednání vlády ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO).

Bez nutnosti nouzového stavu

„Jedná se o normu, která legislativně ošetřuje zavádění jednotlivých protiepidemických opatření bez nutnosti nastavení nouzového stavu a je cíleně směřován právě na stávající situaci, tudíž není třeba mít obavu, že by mohl být zneužit ve prospěch nějakých jiných situací nebo stavů,“ dodal Blatný s tím, že návrh zákona umožňuje samozřejmě i jejich vymahatelnost, včetně stanovení různých postihů v rámci tohoto zákona.

„Díky tomuto zákonu je možné podle vývoje přecházet ze stavu nebezpečí do stavu krize a zpět,“ řekl také na tiskové konferenci vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). „Jsem přesvědčen, že takto, jak je to předloženo, je to relativně nekontroverzní,“ dodal.

Přečíst článek ›

Ústavní zákon o bezpečnosti nyní počítá s tím, že podle intenzity ohrožení lze vyhlásit nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav.

Mírnější stav nebezpečí existuje jen na úrovni krizového zákona a vyhlašují ho hejtmani či pražský primátor pro území svého regionu.

Pokud nedostačuje, má podle předpisu hejtman požádat vládu o nouzový stav, což se v případě všech 14 regionů stalo v neděli.

Vnitro novelu představilo loni v červnu, resort ji pak projednával s politickými stranami. Hamáček dnes novinářům řekl, že se při tom podařilo odstranit hlavní problémy, které vzbuzovaly největší emoce. „Věřím, že ten zákon je připraven k dalšímu projednávání. Nemám ambici, aby se projednával ve stavu legislativní nouze,“ dodal. Předpis nyní projedná Parlament.

Hamáček rovněž zmínil návrat studentů a žáků do škol, který podle něj nyní prioritou. „Jsme připraveni od 1.3. zahájit návrat žáků, a to za použití antigenních testů,“ řekl Hamáček. Zajistit dostatečný počet testů dostalo za úkol ministerstvo vnitra.

„Plán, který jsme dnes schválili, počítá s tím, že okamžitě budou započaty práce, respektive ty práce, které již započaly, budou pokračovat, abychom se dostali ke kýžené metě toho 1. března,“ řekl ministr školství Robert Plaga (ANO). 

Samotesty

V případě testů půjde o neinvazivní typy testů. „Bavíme se o samotestech – aby nedošlo k mýlce, že pedagogičtí či nepedagogičtí pracovníci budou odebírat žákům vzorky, to v žádném případě,“ vysvětlil Plaga.

Plaga také oznámil, že vláda schválila distribuci respirátorů do škol ze státních hmotných rezerv. „Tři miliony respirátorů budou distribuovány na naše školy právě v této pilotní fázi.

Protože to antigenní testování samo o sobě samozřejmě není zárukou toho, že vir zmizí nebo nebude.

Je proto potřeba to podpořit dalšími režimovými opatřeními, ať jsou to roušky ve školách, tak chceme i podpořit pedagogické pracovníky distribucí respirátorů,“ uvedl.

Přečíst článek ›

Očkování učitelů nebude podle ministra Blatného na úkor seniorských skupin. „Děti jsou prioritou, aby se mohly vracet do škol. Tato oblast je natolik zásadní, že jsme o tom začali hovořit.“ Podle ministra přichází v současné době tolik dávek vakcín, že do konce března by měli být naočkování všichni senioři nad 80, kteří o to stojí. 

Zakotvit Ústřední krizový štáb

Po vzoru Bezpečnostní rady státu (BRS) chce vnitro také přímo v ústavním zákoně zakotvit Ústřední krizový štáb (ÚKŠ) jako pracovní orgán vlády pro řešení stavů ohrožujících bezpečnost republiky.

Kabinet dnes měl již čtvrté jednání za posledních pět dní. V pátek a o víkendu ministři řešili důsledky toho, že Sněmovna nevyslovila souhlas s prodloužením nouzového stavu.

Vláda ho v neděli vyhlásila znovu na základě žádosti hejtmanů. Platit bude do konce února, kabinet chce těchto 14 dní využít k jednání s opozicí o budoucí podobě boje s epidemií.

Pandemický zákon je jedním z požadavků opozičních stran.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector