Letectví – Vše o zdraví

Letectví - Vše o zdraví

Letecká společnost Smartwings a cestovní kancelář Čedok podepsaly smlouvu o zajištění letecké přepravy na další rok. Největší česká letecká společnost tak bude i nadále …

Letectví - Vše o zdraví

Na ruském dálném východě nedaleko Chabarovsku se včera zřítil Antonov An-26. Letoun provozovaný společnosti LPS – Letnyje proverki i sistemy v 18:45 zmizel z radarů a posádka přestala …

Letectví - Vše o zdraví

Nové americké aerolinie Northern Pacific Airways oznámily nákup prvních letadel. Společnosti se podařilo získat šest starších Boeingů 757-200. První zakoupené letadlo společnost …

Letectví - Vše o zdraví

Menší řecká charterová společnost Orange2Fly podala u příslušného soudu v Aténách návrh na vyhlášení insolvence. Společnost se potýkala se ztrátovým hospodařením několik let, …

Letectví - Vše o zdraví

Air Vanuatu, národní letecký dopravce tichomořského ostrovního státu Vanuatu zrušil objednávku na jeden letoun Airbus A220-300. Vyplývá to z přehledu objednávek a dodávek, který …

Letectví - Vše o zdraví

Letecká společnost Smartwings dnes informovala, že zvítězila ve výběrovém řízení na zajištění přepravy pro dva významné zahraniční touroperátory. Společnost bude od poloviny …

Letectví - Vše o zdraví

Nízkonákladová aerolinie Wizz Air zahájila 18. září lety na své nové lince mezi Prahou a italskou Neapolí. Zahajovací let byl v Praze v sobotu krátce po poledni přivítán tradiční …

Letectví - Vše o zdraví

Koncept sezónních základen, který letos využila nízkonákladová aerolinie easyJet, byl úspěšný. Společnost dnes oznámila, že v příštím roce počítá s posílením těchto základen …

Letectví - Vše o zdraví

Iránská letecká společnost Mahan Air obnovila své lety mezi Íránem a Afghánistánem, když minulou středu vypravila komerční charter z iránského města Mašhad do Kábulu. Jednalo se o …

Letectví - Vše o zdraví

Nízkonákladová aerolinie Bees Airline spojí na podzim Prahu s Oděsou. Nová linka bude provozována od 21. října dvakrát týdně. Ukrajinský dopravce nasadí na linku Boeing 737-800, který …

V pondělí 20. září krátce před půl desátou dopoledne dosedl na dráze 24 ruzyňského letiště Boeing 737-500 nízkonákladové společnosti Blue Air. Letoun registrace YR-AMA zahájil …

Podle New York Times plánuje Bidenova administrativa uvolnit téměř rok a půl trvající omezení příjezdu do USA ze zemí EU ale i například Brazílie, Číny, Indie, Iránu a Jižní …

Nucený správce společnosti Alitalia vyhlásil tendr na prodej značky Alitalia. Úvodní cena byla stanovena na ambiciózních 290 milionech eur (zhruba 7,39 miliard korun). Požadovaná částka …

Koncem srpna byla v Bretani založena nová firma Celeste, která si jako předmět činnosti zvolila provozování letecké dopravy. Impulsem ke vzniku nového dopravce se stalo ukončení několika …

Letecká společnost FlyDubai oznámila zahájení 2 letů týdně do rumunské Kluže. Společnost bude létat od 3.listopadu, vždy ve středy a soboty. Odlet z Dubaje je plánován na 9:00 ráno …

Aby podpořila turistický a letecký průmysl, rozhodla se v pátek 17. září vláda Velké Británie ke zjednodušení bariér na příjezdu do země. Podle agentury Reuters totiž současná …

Zdravotní stav nesmí pilota při pilotování omezovat, říká letecký lékař

30.6.2017

Pilotování vyžaduje skvělý zdravotní stav a piloti se své
kondici a zdraví musí věnovat, pokud chtějí létat bezpečně.
Zdravotní indispozice za řízením letadla má zpravidla totiž fatální
následky.

Dopravní pilot je navíc zodpovědný za své cestující. O
zdraví pilotů a o tom, proč je zdravotní stav pilotů důležitý,
hovoří MUDr. Jiří
Ševčík
z Ústavu leteckého zdravotnicví v
Praze.

 

Podceňují piloti zdravotní stav a vyšetření?

Rozdělil bych je asi na dvě základní skupiny. Do první patří ti
mladší, relativně zdraví, do druhé ti starší, kteří již mají
některé zdravotní potíže. Druhá skupina si víc váží kvalitního
vyšetření, včasné léčby a prodloužení stacionárního stavu nemoci,
které ho ještě neomezuje v činnosti. 

První skupina upřednostňuje rychlost vyšetření, jde jim víc o
ten „štempl“. Nechtějí si přiznat, že i oni jednou budou patřit do
druhé skupiny a že zdraví je pro ně finanční investice do budoucna.
Obě skupiny se ale neobejdou bez Osvědčení o zdravotní
způsobilosti. Bez něj létat nemohou.

Letectví - Vše o zdravíMUDr. Jiří Ševčík z Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze.

Proč jsou na piloty tak vysoké nároky na zdravotní
způsobilost?

V rámci udržení vysoké a jednotné úrovně bezpečnosti
leteckého provozu piloti nesmějí vykonávat práva udělená jejich
průkazem způsobilosti a příslušnými kvalifikacemi ani osvědčeními,
jestliže jim jejich zdravotní stav neumožňuje tato práva vykonávat
bezpečně. Laicky řečeno, pilot nemůže létat, jestliže by za letu
mohlo dojít k náhlému zhoršení zdravotního stavu a tím
ohrožení bezpečnosti letu.

Jaké jsou typy zdravotní způsobilosti omezení?

Základní typy zdravotní způsobilosti jsou schopen a schopen
s omezením. Omezení se uděluje, jestliže si to vyžaduje
zdravotní stav žadatele, aby se minimalizovalo riziko ohrožení
bezpečnosti letu, např. platné pouze ve dne, používat brýle, pouze
jako druhý pilot atd.

V případě, že zdravotní stav žadatele neodpovídá
požadavkům Nařízení komise EU
1178/2011 
(odkaz zde (klikněte na „Požadavky na
zdravotní způsobilost pilota), pozn. red.), osvědčení o
zdravotní způsobilosti mu není vydáno. 

Jaké zdravotní handicapy jsou řešitelné, a jaké jsou
naopak fatální a nelze s nimi za žádných okolností
pilotovat?

Asi bych v tomto kontextu nepoužil slovo handicap, ale
onemocnění. Většina onemocnění je léčitelná. Pokud je zachycena
včas a léčena správně! Proto v Ústavu leteckého zdravotnictví
nechceme být pouze „posuzující autoritou“, která jen vydá „štempl“.

Víme, že našim klientům můžeme nabídnout víc.

Na našich 11
odděleních pracují specialisté se vzděláním a dlouholetou praxí
v oblasti letecké medicíny, kteří se uvědomují, že pro většinu
klientů znamená jejich „medical“ živobytí, schopnost zabezpečit
blízké či splatit hypotéku.

Přečtěte si také článek Spouštíme
novou rubriku s názvem Kondice a zdraví při
létání.

Naši lékaři se drží osvědčených leteckolékařských postupů, které
maximálně prodlužují schopnost udržet si zdravotní způsobilost. A
jak jsem se již zmiňoval, s většinou  nemocí se dá něco
udělat, pokud jsou odhaleny včas! Neléčený vysoký krevní tlak,
cukrovka či použití nevhodného postupu při oční operaci může
způsobit nevratné škody.

Ještě bych rád poznamenal, že piloti nesmějí letět, pokud si
jsou vědomi jakéhokoli snížení své zdravotní způsobilosti, které by
mohlo vyvolat jejich neschopnost bezpečně vykonávat své činnosti:
například užívají-li jakékoli předepsané nebo nepředepsané léky,
podstupují jakoukoli léčbu, chirurgický zákrok nebo jiné ošetření,
které by mohly narušit bezpečnost letu.

Pilot musí také bez zbytečného odkladu požádat o
leteckolékařskou radu, pokud prodělal chirurgickou operaci nebo
invazivní výkon, začal pravidelně užívat jakékoli léky, utrpěl
vážné poranění, trpí vážnou nemocí, byl hospitalizován nebo přijat
k ambulantnímu ošetření, musel začít používat korekční čočky. Ženy
musí požádat o leteckolékařskou radu také v případě, pokud
otěhotní.

Může být, že člověk sice nesplní požadavky pro
pilotování dopravních letounů, ale může pilotovat letadla bez
cestujících?

Ano, jestliže pilot nesplňuje zdravotní požadavky na 1. třídu,
stále může splňovat požadavky na 2. třídu nebo LAPL.

Jak je to u vojenských pilotů?

Vojenští piloti musí splňovat zdravotní způsobilost podle
požadavku Vyhl. Ministerstva obrany 282/1999 Sb. Nároky na vojenské
piloty jsou vyšší.

Například laserová operace oční operace ztenčí
rohovku, anomálie či onemocnění srdce, cév, ledvin, mozku aj.

mohou
mít negativní vliv na létání při větších rychlostech a velkém
přetížení, závažné akné zase znemožní plnohodnotně používat
kyslíkovou masku.

  • Co byste pilotům poradil – jak sledovat svůj zdravotní
    stav a kondici?
  • Nic komplikovaného – zdravý životní styl, pestrá strava,
    eliminace stresu, dostatek pohybu a odpočinku.
  • S jakými léky by pilot určitě neměl sednout za
    knipl?
Zajímavé:  Lékař Se Léčí V Lese?

Takových léků je spousta, například inzulín, léky potlačující
imunitu, starší léky na alergie, léky ovlivňující psychiku, léky
potlačující příznaky srdečního onemocnění atd… Na druhou stranu,
piloti se nemusí bát, že každý lék znamená automaticky pilotní
stopku. Je třeba každý takový případ řešit individuálně.  

Jak je to například s létáním v těhotenství u
žen pilotek?

V případě bezproblémového průběhu těhotenství mohou létat do
26.týdne, v případě 1.třídy s omezením OML (tzn. ne
jednopilotní lety, ale mohou být členy vícepilotní
posádky). 

Prohlídky

Jakými vyšetřeními by měl pilot projít na první
prohlídce a jakými na opakovaných prohlídkách?
 

Zdravotní způsobilost, postup při jejím stanovení, oprávnění
k udělení atd. řeší Nařízení Evropské komise č. 1178
z roku 2011, příloha IV. (část MED).

Náplň prohlídek je
zaměřena na zhodnocení anamnézy, kardiovaskulárního rizika,
klinickou prohlídku celého těla. Intenzita vyšetření závisí na typu
oprávnění k létání.

Samozřejmě platí přímá úměra, čím vyšší
oprávnění, tím podrobnější prohlídka, např. krevní testy,
audiometrie, psychologické či jiné vyšetření při zdravotní
indikaci.

Při prodloužení či obnově zdravotní způsobilosti je obecně
vyšetření kratší, nicméně některá vyšetření mají časově omezenou
platnost a jejich periodicita se zkracuje s věkem žadatele.
Rovněž s narůstajícím věkem, eventuálně při podezření na
určité onemocnění, se objevuje povinnost absolvovat určitá
vyšetření, např. zátěžový test kardiovaskulárního aparátu, scan
prokrvení myokardu atd.

Jak často musí piloti na kontrolní
vyšetření?
 

Periodicita prohlídek se liší dle letecké kvalifikace, věku
žadatele a samozřejmě záleží na zdravotním stavu. Obecně 6 měsíců
až 5 let. Dobu platnosti osvědčení má pilot na vystaveném
osvědčení. (Pozn. red.: intervaly pro jednotlivé kvalifikace
najdete zde.) 

Co když opakovanou prohlídku z nějakého důvodu nestihne
absolvovat? Je nějaké „překlenovací“ období?

Dle směrnice nesmí bez průkazu pilotovat. Pokud bude létat bez
platného OZZ OZZ se prodlužuje, optimálně ve lhůtě 45 dnů před
ukončením platnosti. Po ukončení platnosti se OZZ obnovuje, po pěti
letech neplatnosti se provádí vyšetření v rozsahu vstupního
vyšetření.  

Co pilotovi hrozí, když nemá platné OZZ?

To je dotaz na vydavatele pilotního průkazu, tedy Úřad pro
civilní letectví. Ale předpokládám, že může hrozit i odebrání
průkazu.

Kde piloti a uchazeči o pilotní průkaz, resp. o OZZ,
najdou požadavky na zdravotní stav?

Na vašem webu, podrobně ve výše uvedené směrnici. Seznamy
leteckých lékařů podle stupně oprávnění, průběžně aktualizované,
pak lze nalézt na webových stránkách ÚCL.

Lékaři 

Kteří lékaři mohou vydávat všechny typy
osvědčení?

Aby letecký lékař dosáhl rozšíření oprávnění (AME-R) a mohl
vydávat osvědčení o zdravotní způsobilosti pro obchodní piloty,
musí mít absolvováno základní školení v letecké medicíně,
absolvovat pravidelná opakovací školení, ročně vyšetřit aspoň 10
pilotů 2.tř.

, dále musí absolvovat nástavbové školení
v letecké medicíně zakončené testem a praktický výcvik
v leteckolékařském centru. Pak si teprve může zažádat o
udělení oprávnění. A samozřejmě, musí mít vzdělání lékaře,
specializaci a oprávnění pracovat jako lékař.

Jaká je vůbec kvalita současné letecké
medicíny? 

Přelomem v evropské letecké medicíně se stalo již citované
Nařízení EK 1178/2011, které po americkém vzoru liberalizovalo
prostředí a vneslo trh a více volnosti do oblasti zdravotních
prohlídek. Tento přístup je logický a správný, avšak předpokládá
vysokou společenskou vyzrálost všech účastníků, tzn.

dodržování
norem, pravidel, odpovědnost, vymahatelnost práva… V Unii po
citovaném zákonu vzniklo několik desítek nových leteckých
zdravotnických zařízení a úkolem orgánů Unie dnes je zajistit
odpovídající kontrolu a bezpečnost.

Renomované letecké společnosti
problém vyřešily zachováním „status quo“ a zůstaly ve spolupráci s
„kamennými ústavy“ disponujícími vlastními specialisty
v potřebných oborech medicíny.

Stává se, že některý lékař OZZ vystaví za nějaké všimné
přesto, že pilotův zdravotní stav není v pořádku? Co takovému
lékaři hrozí za postih? Stalo se to už někdy?
 

Takový případ neznám, nicméně pochybnosti o účelovosti jednání
některých lékařů se již objevily. V takovém případě by státní
autorita danému lékaři udělila napomenutí, eventuálně by mu
oprávnění odebrala.

Nepříjemná může být situace, kdy lékař z objektivních
důvodů OZZ vystavit nemůže. Jak piloti reagují?

Jednou z příčin neudělení oprávnění je věk (a související
nemoci). Pro hodně pilotů je létání druhý život. Někteří létají
celý život, nadzvuk, akrobacii.

Takoví se neradi smiřují
s udělením omezení, snížení kvalifikace, natož pak
s odebráním „medicalu“. Těm mladším pilotům zase odebrání
oprávnění znemožňuje vykonávat dobře placené povolání.

Jejich
reakce zaleží na osobnostní charakteristice. Některé reakce
samozřejmě příjemné nejsou. 

Uchylují se piloti ve snaze OZZ získat k nečistým
praktikám?

Před lékařských vyšetřením letecký personál vyplňuje dotazník
včetně zdravotních informací a podepisuje poučení, že nic
nezatajil. Za porušení hrozí pokuta až 20.000 USD. Bohužel,
Evropská agentura EASA nemá v porovnání s americkou FAA
centrální registr, kde by se informace daly okamžitě ověřit.

Ale
pracuje na něm. Zatím se bohužel stává, že pokud letecký lékař
v jedné zemi EU nevystaví OZZ, pilot si klidně jde další den
v jiném státě na vyšetření, kde některé údaje zatají. Věřím,
že centrální registr tomu zamezí. Nejde o zbytečné obstrukce vůči
pilotům, jde o zdraví nebo dokonce o život.

 

Jan Dvořák

A e r o n o v i n y

Těžko najít pilota, který by měl pro AME dobré slovo. A přitom by to mělo být přesně naopak!! AME by měl být někdo, kdo je pilotovi ku prospěchu a nejen jemu, ale celé komunitě. Mácha by mohl napsat celou knihu o důvodech, proč piloti AME mají rádi jako zubaře i přesto, že na ně AME v podstatě ani nesáhnou a nemají vrtačky ???? Podívejme se na některé důvody:

  • Od narození
  • Když se Mácha optá na reálný důvod, piloti často odpoví, že ani vlastně nevědí, proč nemají doktory rádi! Prostě a jednoduše jsou k doktorům otočeni zády již od narození:) Zřejmě je to dané rodinnou výchovou, protože doktory neměl rád už dědeček:)
  • Od internetu

Jak všichni víme, fora sociální sítě nemají rády doktory z principu. Je to jakási automatická negativní masáž, která Bůh ví, kde se vzala. Asi to tak je proto, že doktoři nic proti tomu nedělají a mlčí. A když se už někdo z nich konečně zmůže na nějaký samochvalný článek na Aerowebu, tak mají za týden v Praze pilot incapacitation na finále dráhy:) Ostuda jako kráva! Prostě smůla:)

Peníze – dáme jim 20 tisíc za život

Mnoho pilotů je na AME naštvaných kvůli pěnězům. Bohužel, hlavně u kancelářských AME kteří mají stejné ceny jako ti v ústavech, je to opravdu do očí bijící. 200 euro za pů hodinku v kanceláři je opravdu hodně.

A tady nemusíme nic tvrdit, tady můžeme rovnou doložit fakt. Každý z nás zaplatí za celý svůj profesní život AMEům okolo 20 tisíc eur.

Pro kapitána to je měsíční výplata, pro instruktora v malé škole roční plat…

Zajímavé:  Chronicky Unavovy Syndrom Priznaky?

Spory a vina

Jsou piloti, kteří do nenávisti k AME spadli jaksi v průběhu času.

Lépe řečeno stárnutím:) Kapitáni s desítkami tisíc odsezených hodin, ego jako kráva, jim přeci nikdo nebude vyprávět, že je v jejich těle něco špatně, když oni sami takový pocit vůbec nemají! Někdo situaci řeší v klidu konzultacemi kde to jde, jiní ale jdou s AME do boje a požadují revize výsledků testů. Ironií osudu pak je, že v průběhu revize se přijde na další problémy pilota, které mu situaci ještě ztíží:)

Strach z medikace

Prášek do huby nedám! To raději zdechnu! Well, tady je těžko oponovat, protože jak všichni víme léky jsou dvosečná zbraň. Na jedné straně mají aktivní látku která problém řeší, nebo raději řekněme poctivě, pokouší se řešit. Na druhé straně každý lék má řadu postranních negativnách účinků jejichž seznam najdeme v letáku s léčivy.

Piloti lékům a dokorům, kteří je předepisují, prostě nevěří. Často se setkáváme s názorem, že se mnoho lékařů snaží dostat hlavně starší piloty na takzvanou doživotní medikaci. Tedy snaží se jim nasadit drahé léky, které budou must brát až do konce života.

Jak poměrně dobře známo, lékaři mají za každého takového pacienta od farmakologických firem hezkou dovolenou na safri v Africe a jiné bonusy..

Strach z neúčinnosti a samomedikace

Mnoho pilotů má již zkušenost s účinností léků. Je známo a to je pravda, že léky nikdy neřeší příčinu, ale pouze maskují následky problémů. Někteří piloti jsou doslova lékárníci! Na každý neduh Vám hned vyjmenují alepsoň pět názvů léků, které Vám pomohou.

Fakt, že tyto léky jsou často na předpis, moc nikoho netrápí. Letištní lékárny prodají komukoliv cokoliv. Vždyť turista si to te´d koupí a za hodinu odletí na druhý konec světa a tam ať klidně chcípne..

Samomedikace na základě zkušeností minulých nebo kolegů, který zabralo to či ono, je nebezpečná nejen v letectví, ale v celém životě.

Vliv léčitelů a šarlatánů

Piloti mají peníze a různí léčitelé a šarlatáni tohle moc dobře vědí. Stejně tak to vědí i výrobci různých “zaručeně” fungujících diet a preparátů na cokoliv. Výsledkem takové léčky je většinou double-jojo efekt. Po léčbě -20kg, za půl roku +40:) Jsou dokonce i piloti, kteří neváhají udělat nějakému prostředku reklamu sedíce v kokpitu! Nevěříte? Heehh:) Tak se podívejte:)

Nová éra letecké dopravy: dražší letenky a zdravotní prohlídky

Doslova strašidelně prázdná letiště jsou důkazem toho, že pandemie koronaviru se dotkla téměř všech částí letectví. „Měli bychom být připraveni na přerušované a zdlouhavé zotavování,“ uvedl generální ředitel Delta Air Lines Ed Bastian v dopise zaměstnancům tento týden. „Odhaduji, že tato doba může trvat dva až tři roky.“

Během pouhých několika týdnů koronavirus utnul desetiletí leteckého rozmachu, který byl jedním z největších kulturních a ekonomických jevů poválečného světa. Nyní je vše pozastaveno. Letecké společnosti po celém světě od ledna snížily kapacitu letadel o více než 70 procent, informovala analytická firma Cirium.

Starosti dělá firmám také fakt, že lidem se pravděpodobně i poté, co bude virus pod kontrolou, nebude chtít do uzavřených prostor. Podle průzkumu Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) plánuje více než 40 procent potenciálních cestujících po ukončení opatření a znovuotevření hranic počkat alespoň šest dalších měsíců, než znovu letadlem poletí.

Někteří přepravci proto hodlají nechat neobsazená prostřední sedadla, alespoň v počátcích znovuobnoveného provozu, aby umožnili zákazníkům větší osobní prostor.

Podle šéfa IATA Alexandra de Juniaca však lety na krátké vzdálenosti vyžadují obsazení nejméně 70 procent, aby byly rentabilní. Snížením kapacity letadla o 33 procent se letecké společnosti dostanou pod tento bod udržitelnosti.

Při cenách před koronakrizí by létaly se ztrátou, zatímco dopravci poskytující služby v plném rozsahu by se mohli spolehnout zejména na prémiové zákazníky dálkových letů.

Všichni ostatní budou podle šéfa IATA muset přehodnotit své cenové strategie.

Některé společnosti zase plánují zavést na palubách ochranné brýle, masky, rukavice nebo ochranné obleky.

Evropská komise ovšem chystá pravidla, podle nichž by měly aerolinky v době bezprostředně po uvolnění koronavirových restrikcí upravit letové podmínky.

A k podobným opatřením, mezi něž by mohlo patřit povinné nošení roušek nebo dodržování určité vzdálenosti mezi cestujícími, dojde u všech dopravců, oznámila eurokomisařka pro dopravu Adina Valeanová.

Část leteckých společností, které očekávají už tak zásadní propad tržeb, však připravovaná opatření kritizuje právě kvůli možnosti, že by některá sedadla zůstala povinně neobsazená.

Alexandre de Juniac navíc sdělil, že kvůli pravidlům sociálních odstupů zřejmě dojde ke zdražení letenek tradičních, ale i nízkonákladových dopravců. Názory se však různí. Například šéf leteckého dopravce Ryanair Michael O'Leary tvrdí pravý opak: po koronakrizi naopak očekává ještě nižší ceny letenek než dosud, protože aerolinie budou potřebovat obsadit co nejvíc linek.

IATA varovala, že letečtí dopravci letos čelí ztrátám z prodejů letenek ve výši 314 miliard dolarů a polovina z nich čelí bankrotu. Ty mohou bez vládních pomocí přijít do dvou až tří měsíců.

V posledních týdnech byly uzemněny téměř dvě třetiny globální letecké flotily – konkrétně jde o více než sedmnáct tisíc letadel.

Současně je ohroženo více než 25 milionů pracovních míst v leteckém sektoru.

Zdá se ovšem, že návrat zpět do běžné letecké reality, na kterou je většina cestujících zvyklá, nebude dlouho možný. Vstup do letadel bude totiž pravděpodobně podmíněn zdravotní kontrolou. Cestující by mohli podstupovat měření teploty, nebo dokonce předkládat zdravotní certifikáty.

„Celý proces by mohl znamenat značné zpomalení provozu,“ uvádí konzultační firma The Boston Consulting Group (BCG). „Musí to být rychlé a bezpečné,“ upozorňuje Dirk-Maarten Molenaar, který se v BCG věnuje oblasti cestovního ruchu a letectví.

Také 95 procent letadel skupiny Smartwings, do které patří značky Smartwings nebo České aerolinie, je nyní uzemněno, sdělila Seznam Zprávám tisková mluvčí skupiny Smartwings Group Vladimíra Dufková. „V současné krizi činí propad příjmů způsobený pandemií 99 procent. Je to tím, že nerealizujeme lety, nemáme tržby, a proto musíme čerpat finanční rezervy vytvořené v minulosti,“ dodala.

Obnovování provozu linek bude záviset na dalším vývoji pandemie covid-19, legislativách jednotlivých zemí a zejména chuti a připravenosti cestujících létat za podmínek stanovených pro překročení hranic.

„Například skupina Smartwings Group přepravila za měsíc duben 4 900 cestujících (k 27. 4., pozn. red.

), to znamená jen zhruba jedno procento oproti loňskému dubnu, kdy to bylo 484 tisíc cestujících,“ upřesnila Dufková.

V roce 2019 letělo z českých letišť (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice) se skupinou Smartwings Group celkem šest milionů cestujících. Společnost zaměstnává téměř 2 500 lidí. Na dotaz, zda byla pod tlakem pandemie nucena přistoupit k propouštění, tisková mluvčí neodpověděla.

Na finanční propady aerolinek reagovali také členové kabinetu.

Předseda vlády Andrej Babiš i ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček již dříve připustili, že by stát mohl do klíčových podniků vstoupit, pokud by se kvůli ekonomickým dopadům epidemie koronaviru dostaly do problémů. „Bylo by nejlepší je (ČSA) koupit.

Zajímavé:  Bolest V Krku Lecba Doma?

Ale je tam už také nějaký zahraniční strategický partner, což vidím jako problém. Musíme se o tom bavit,“ potvrdila Hospodářským novinám zájem ministryně financí Alena Schillerová. Menšinovým majitelem Smartwings Group je čínská CITIC Group.

Své vlády o přiznání finanční podpory žádají v posledních týdnech letečtí dopravci po celém světě. Například v USA už ministerstvo financí aerolinkám vyplatilo první kolo mzdové pomoci.

Právě díky vládním finančním injekcím pravděpodobně přežijí vlajkoví dopravci a velké nízkonákladové společnosti. Investice ze strany vlád ale bude současně znamenat, že společnosti budou alespoň zčásti vlastněny státy nebo jim budou dlužit peníze.

Z toho důvodu budou pravděpodobně nuceny snížit množství létaných tras, či dokonce zvýšit ceny za letenky. Zdražení letenek by pak dle společnosti Fornaro mohlo znamenat rychlý nárůst popularity vysokorychlostní železniční dopravy v Evropě a Číně.

Zatím je však téměř nemožné předvídat, jaké dopady bude mít koronavirová krize na letecký průmysl. „Je ale jisté, že po zrušení zákazu cestování přibude klientů, kteří budou chtít vyrazit za svou rodinou nebo přáteli,“ předpokládá Jared Harckham, viceprezident a generální ředitel letectví v poradenské společnosti ICF International.

Navíc je zde mnoho lidí, kteří budou chtít využít svou poukázku na již zakoupený let, který byl z důvodu bezpečnostních opatření zrušen nebo přeložen.

Letový provoz

Jaký můžeme očekávat vývoj v letecké dopravě?

Vnitrostátní letecká doprava v USA, Číně a Rusku již nyní dosahuje podobných výkonů jako před pandemickou krizí, restart v rámci zemí EU se očekává v létě 2021 a plný provoz pak v roce 2022. Mezinárodní letecká doprava a služby s ní spojené se začnou průběžně oživovat už letos a v roce 2022 se vrátí na přibližně 75 % svých dřívějších objemů.

Jako jeden z diskutovaných faktorů restartu se jeví nedostatek kvalifikovaného leteckého personálu, který se dle studií IATA a dalších plně projeví již v roce 2022.

Po odeznění pandemické krize lze očekávat nedostatek leteckého i pozemního personálu, stejně jako kvalifikovaných manažerů u provozovatelů letišť, leteckých společností, podniků letových provozních služeb, prodejců letecké dopravy a dalších.

Velkou roli bude hrát fakt, že řada pilotů, těch v předdůchodovém věku, ale i mladších se už do kokpitu nevrátí, neboť se v průběhu krize vydali na jinou profesní cestu nebo odešli do předčasného starobního důchodu.

Očekává se poptávka po kvalifikovaných a vysokoškolsky vzdělaných odbornících v oblasti letectví a letecké dopravy. Současně lze očekávat výrazný rozvoj leteckých bezpilotních systémů v oblasti logistiky zboží a do budoucna i přepravy osob.       

Kromě tradičních hodnot letectví, mezi které patří problematika bezpečnosti ve smyslu safety i security, se stále více prosazuje téma ochrany životního prostředí a veřejného zdraví. To s sebou nese nutnost neustále vyvíjet a implementovat nové standardy, technologie, postupy a zdokonalovat infrastrukturu letecké dopravy ke snižování emisní a hlukové zátěže letecké dopravy.

1. Co nabízí studium programu Letový provoz?

Studijní program Letový provoz seznamuje studenty s problematikou civilního letectví a zajišťováním letového provozu.

Získáš praktické znalosti v základních disciplínách, porozumíš základům letu, konstrukci letadel, letecké navigaci a meteorologii, provozním a výkonnostním charakteristikám dopravních letadel i managementu leteckých podniků.

Dostaneš možnost absolvovat jak teoretickou, tak i praktickou výuku, která je pro budoucí výkon v různých funkcích v letecké dopravě i licencovaných funkcích v provozu letecké techniky nezbytná.

PROFILOVÉ PŘEDMĚTY:

Základy letu

Dozvíš se jaké jsou principy letu letadel nebo jak se provádí příprava a monitorování letu. Předáme ti obecné know-how a pomůžeme ti osvojit si teoretický základ.

  • Řízení kvality
  • Dozvíš se, jaké nástroje slouží k řízení kvality v letecké dopravě.
  • Provoz a ekonomika
  • Dozvíš se, jaké nástroje slouží k řízení a získáš přehled o využití letadlové dopravy v oblasti přepravy a národního hospodářství.
  • Konstrukce letadel a motorů
  • Seznámíš se s různými druhy konstrukce letadel a leteckých pohonných jednotek a s jejich důležitými vlastnostmi a charakteristikami.
  • Letecká navigace a meteorologie
  • Seznámíš se se základy letecké navigace a meteorologie, které jsou velice důležité pro bezpečnost leteckého provozu.

2. Jaký titul získám?

Chceš se stát kvalifikovaným odborníkem v oblasti civilního letectví? Máš zájem pracovat v managementu letecké dopravy, na letištích, u provozovatelů letecké techniky nebo při řízení letového provozu? Chceš si vytvořit dobrý základ pro budoucí kariéru pilota nebo řídícího letového provozu? Studuj program, který ti to umožní!

  1. • Délka studia 6 semestrů (3 akademické roky)
  2. • Studium je ukončeno státní závěrečnou zkouškou a obhajobou bakalářské práce
  3. • Výuka probíhá formou přednášek a cvičení
  4. • Absolventi získají akademický titul Bc.

3. Kde se uplatním?

Absolventi se mohou uplatnit v oblasti výkonného managementu provozovatelů letecké techniky, ve výkonném managementu na letištích, v oblasti zajištění letového provozu a leteckých provozních služeb, v handlingových společnostech, v organizacích leteckého výcviku, v organizacích zajišťujících údržbu a opravy letecké a letadlové techniky (pohonné jednotky letadel, letadlové systémy, letecké přístroje a avionika, vybavení letadel, pozemní zabezpečení letadel a letového provozu atd.) a v řadě dalších oblastí civilního letectví a letecké dopravy.

4. Jakou formou budu studovat?

Prezenční forma

  • Prezenční forma studia je vhodná pro studenty navazující na středoškolské studium a zároveň i pro studenty pracující na částečný úvazek nebo s flexibilní pracovní dobou.
  • Výuka probíhá ve všední dny.
  • Během studia je možné získat zkušenosti z odborné praxe. Studenti se mohou zúčastnit mezinárodního výměnného programu Erasmus.

Studijní program Letový provoz můžeš studovat v centru Prahy na Spálené ulici na Vysoké škole obchodní – soukromé škole s dvacetiletou tradicí.

6. STUDIJNÍ PLÁN

7. Chci se přihlásit ke studiu

Přihlášku ke studiu do zimního semestru (září 2021) si můžeš podat do 30. 9. 2021.

  • Přihlášku můžeš podat písemně na adresu výukového pracoviště, nebo elektronicky na oficiálních stránkách školy.
  • Délka studia: standardně 3 roky
  • Absolvent: získává titul Bc.
  • Možnosti studia: prezenční
  • Výše školného: 24.900 Kč / semestr

PROČ Letový provoz?

  1. • Letový provoz je atraktivní, perspektivní a technicky zaměřený program.
  2. • Pracoviště Katedry letecké dopravy VŠO má k dispozici rozsáhlý tým odborníků a zkušených spolupracovníků z letecké praxe, kteří se podílí na výuce i vedení závěrečných kvalifikačních prací studentů.

  3. V čem jsme jiní než podobné programy?

• Studijní program Letový provoz nabízí vybraným studentům přidanou hodnotu. Kromě vysokoškolského titulu Bc.

mohou studenti, kteří se připravují na budoucí povolání dopravního pilota, v rámci výuky absolvovat potřebnou teoretickou přípravu – ve spolupráci se smluvní leteckou školou.

• Nabízíme více specializací – Provoz a řízení letecké dopravy, Letecké bezpilotní systémy.

• Studenti mohou na naší škole pokračovat ve studiu navazujícího magisterského studijního programu Provoz a řízení letecké dopravy – Management leteckých podniků.

• Studijní program jsme výrazně zmodernizovali – obsahová i metodická náplň základních předmětů je důkladně propracovaná (patří sem matematika, fyzika, základy letu, konstrukce letadel a motorů, meterologie, navigace, radionavigace a další).

Všichni studenti, bez ohledu na to, z jakých středních škol přicházejí a s jakou mírou znalostí, mají možnost dosáhnout stejné úrovně. Doplnili jsme také předměty, které rozšíří odborný přehled studentů (např. Letová způsobilost a spolehlivost).

• Ve srovnání s jinými vysokými školami podobného zaměření nabízíme nadstandardní vybavenost – literatura a odborné podklady, které jsou v knihovně k dispozici pro jednotlivé předměty dosahují profesionální úrovně.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector