LN: E-recepty mají být povinné – vše o zdraví

Z ordinace nově můžete odejít i bez receptu. Potřebné informace získáte vy i lékárna elektronicky, e-mailem nebo prostřednictvím SMS. Záleží však na vás, jestli tuto možnost využijete, nebo zůstanete u papíru.

Elektronické recepty jsou zřejmě nejviditelnější změnou v českém zdravotnictví, která přichází s novým rokem. Používání elektronických receptů je od 1.

ledna 2018 povinné, což ale neznamená, že k lékaři budete muset chodit s tabletem nebo chytrým telefonem. I když se systém předepisování a vydávání léků mění, svoje léky dostanete.

Jen se raději připravte na pár nedorozumění, která mohou nastat.

Povinnost přechodu na elektronické recepty není žádnou novinkou, která by náhle spadla z nebes. Už několik let bylo zřejmé, že tato změna přijde. Avšak informační systém je nový a podle údajů z posledních dnů roku 2017 v něm ještě nebylo registrováno několik tisíc lékařů. Zaregistrovat se ale povinně musí všichni.

Na druhé straně nový ministr zdravotnictví Adam Vojtěch už deklaroval, že za nedodržení této povinnosti nebudou alespoň v prvním roce fungování elektronického receptu lékaři pokutováni.

Důležitý dvanáctimístný kód

Přechod na eRecept bude v tuto chvíli problémemhlavně pro lékaře a farmaceuty. Pacientům zřejmě zpočátku přinese ztrátu času kvůli zmatkům, které nastanou.

Komunikace mezi lékařem, lékárnou a centrálním úložištěm dat probíhá elektronicky pomocí takzvaného identifikátoru, což je dvanáctimístný kód složený z písmen a číslic. To ale neznamená, že nedostanete papírový doklad – jenom se teď jmenuje „průvodka“ eReceptu. Od doposud běžného receptu se liší jen ve dvou věcech.

Není na ní razítko a podpis lékaře, tyto údaje jsou potvrzeny elektronickým podpisem. Navíc je pak na dokumentu čárový kód, případně čtvercový QR kód.

„Nejvhodnější formou identifikátoru je papírová průvodka. Vidíte na ní údaje jako na papírovém receptu a zkrátí dobu výdeje léku proti jiným formám, tedy SMS nebo e-mailu,“ doporučuje Česká lékárnická komora v radách pro pacienty. Podle ní by pacientiměli žádat od lékaře papírovou průvodku.

Pokud byste však chtěli využívat nějakých potenciálních výhod elektronického receptu, musíte udělat tohle: Buď máte zřízenou datovou schránku, a pak jen vyplníte elektronický formulář.

Anebo nemáte datovou schránku, a pak byste museli zajít na CzechPoint, třeba na městském úřadě nebo na poště, a tam osobně potvrdit, že chcete komunikovat elektronicky.

Když to takto uděláte, měli byste snad mít určité výhody, zejména větší přehled o svých lécích.

„Pro prohlížení svých receptů se pacient přihlásí stejným způsobem jako do elektronického bankovnictví. Přijde mu potvrzovací SMS. Uvidí, které recepty jsou nevydané, každý si může rozkliknout pro detaily,“ vysvětluje Tomáš Cikrt, farmaceut a šéfredaktor portálu Zdravotnickydenik.cz.

Podle něj se pacienti zavedení eReceptu nemusí bát. I přes možné zmatky během prvních lednových dnů elektronický recept nijak neovlivní to, aby lidé dostali léky, které potřebují.

Novinka s výjimkami

Léky na eRecept si můžete vyzvednout v jakékoliv lékárně. Lékař vás tak nesmí poslat do konkrétní lékárny, naopak elektronický recept platí všude.

Stejná je i platnost eReceptu, ta se nijak neliší od papírových receptů a je standardně čtrnáct dní.

Pokud však recept na léky byl vydán na pohotovosti, platí pouze jeden den, a jestliže máte od lékaře předepsána antibiotika, máte na jejich vyzvednutí pět dní.

Elektronický recept má ale své výjimky. Jestliže vám lékař předepíše léky při domácí návštěvě, vystaví vám běžný papírový recept. Také pokud potřebujete například opiáty či některé léky „na spaní“, i nadále si vyzvednete papírový recept „s modrým pruhem“, což znamená, že dostáváte léky, u nichž je velké riziko vzniku závislosti.

„Zacházení s léky obsahujícími návykové látky, které lze předepisovat pouze na recept s modrým pruhem, je v lékárně přísně evidováno ve speciální knize určené pouze k tomuto účelu. Záznamy obsahují informace o každém příjmu a výdeji těchto přípravků,“ vysvětluje informační portál Olecich.cz, který pro pacienty vytvořil Státní ústav pro kontrolu léčiv.

Interakce si musíte pohlídat sami

Elektronický recept bohužel v současné podobě nedokáže upozornit na nežádoucí interakce předepsaných léků. Je tedy pořád na pacientech, aby se zajímali o to, zda se jejich léky vzájemně negativně neovlivňují. Pokud užívají více medikamentů, měli by se o všech poradit s lékařem či lékárníkem.

„Pokud víme, že vydávaný lék má vysoký potenciál způsobit nežádoucí interakci, cíleně se pacienta vyptáváme, jaké další léky bere.

Týká se to řady antidepresiv, antiepileptik či třeba statinů,“ vysvětluje farmaceutka Veronika Krajčová z lékárny pražské Fakultní nemocnice v Motole.

Při podezření na to, že si předepsané léky „nebudou rozumět“ a hrozí poškození pacienta, by měl lékárník kontaktovat předepisujícího lékaře. „Farmaceut nemůže sám od sebe lék zaměnit za jiný, ale má možnost v případě pochybnosti vydání léku pozdržet,“ dodává Veronika Krajčová.

Užitečným nástrojem je online poradna Znám své léky (www.znamsveleky.cz), která umožňuje pacientům zkontrolovat, zda jim nehrozí nežádoucí lékové interakce.

Do formuláře stačí zadat správné názvy všech užívaných léků včetně volně prodejných, a vyplnit e-mailovou adresu.

Seznam pak analyzují odborníci a během několika dní obdržíte informaci o tom, zda zadané léky jsou či nejsou ve vzájemné interakci a jakým bylinám a pokrmům byste se měli vyhnout.

LN: E-recepty mají být povinné – vše o zdraví

Často kladené otázky – pacient

Zednodušeně můžeme říct, že eRecept je recept (záznam), který se uloží do databáze a v lékárně při výdeji léků ho lékárník z tohoto úložiště načte.

Jinak řečeno je eRecept informace o předepsaných lécích, která se uloží do databáze Centrálního úložiště elektronických receptů. Následně se pomocí identifikátoru, což je jednoznačný identifikační znak každého konkrétního eReceptu, načte v lékárně, kde se provede výdej léků.

Cílem eReceptu je zjednodušení a tím zlepšení zdravotní péče poskytované pacientům i větší bezpečí pacienta. Pacient může získat identifikátor eReceptu různými cestami a je mu k dispozici i lékový záznam pacienta, tedy souhrnný přehled o předepsaných a vydaných lécích.

Pacient již nyní nemusí nezbytně navštívit svého lékaře, aby získal potřebné léky. V určitých případech je možné například kontaktovat lékaře a požádat jej o vystavení a zaslání eReceptu. Tím se usnadní dostupnost léků pacientům.

Nejčastěji se tento postup použije při opakovaném předepisování léků (antikoncepce, léky na tlak u chronických pacientů). Samozřejmě se tak zlepší dostupnost léků i v případě, kdy je pacient na dovolené mimo své obvyklé bydliště.

Zajímavé:  Co Je Finanční Zdraví Podniku?

Vždy je však nutné respektovat rozhodnutí lékaře, který může trvat na osobním setkání s pacientem v rámci jeho léčby.
Pro výdej léků je zcela dostatečné, když pacient sdělí v lékárně identifikátor eReceptu. (Bližší informace viz zaslání eReceptu e-mailem, SMS, do aplikace.)

Identifikační znak (Identifikátor) je dvanáctimístný alfanumerický znak. S jeho pomocí dochází k výdeji léků, v lékárně jeho načtením nebo zadáním dostanou informace o předepsaných lécích, které je možné vydat. Například by mohl identifikační znak vypadat takto: A1B234CDEF56.

Jsou čtyři možnosti. Buď je možné vytisknout průvodku eReceptu, která se ve většině případů příliš neliší od listinného receptu.

  • Druhou možností je zaslání identifikátoru prostřednictvím SMS na mobilní telefon, který zadá lékař při vystavování eReceptu (obecně to nemusí být mobilní telefon pacienta, může to být mobilní telefon rodiče nebo naopak dítěte pro starší generaci).
  • Třetí možností je zaslání identifikátoru prostřednictvím e-mailu, kdy v textu e-mailu je uveden pouze identifikátor, pdf s podrobnostmi předepsaných lécích je zašifrovaná příloha tohoto e-mailu.
  • Poslední možností je využití webové nebo mobilní aplikace pacienta, kde má pacient po přihlášení k dispozici veškerou evidenci jemu předepsaných eReceptů i s přehledem předepsaných léků a případně i vydaných léků, informace o předepisujícím lékaři, vydávající lékárně, odkazy na příbalové letáky léků a veškeré další údaje, které byly na eReceptu uvedeny.

V tomto případě k žádné zásadní změně oproti předchozím rokům nedochází. Pacientovi vytiskne lékař Průvodku eReceptu, která kromě předepsaného léku a dalších obvyklých položek obsahuje identifikační znak (dvanáctimístný alfanumerický znak, čárový kód). S takovou průvodkou pacient standardně odchází do lékárny, kde mu na základě načtení identifikátoru vydají předepsané léky.

Prostřednictvím SMS se zasílá identifikátor eReceptu (dvanáctimístný alfanumerický kód). Tento kód pacient ukáže nebo nadiktuje v lékárně a je mu vydán předepsaný lék. (Pro výdej léků je tato forma zcela dostačující.)
Odesílání SMS zpráv je zdarma. Pacient ani lékař za odeslání SMS zprávy nic neplatí.

Zaslání identifikátoru eReceptu e-mailem je velmi pohodlný způsob. Pacient si eRecept může dle své vlastní volby vytisknout, nebo si jej zobrazit na chytrém mobilním telefonu a v lékárně přiložit zobrazený identifikátor ke čtečce čárových kódů.
Při odeslání eReceptu e-mailem je průvodka eReceptu uložena jako příloha ve formátu PDF a opatřena heslem – kódem pojištěnce.

Webová nebo mobilní aplikace umožní pacientovi detailní přehled o všech eReceptech, které byly pacientovi vystaveny, případně i vydány. Slouží i k jednoduchému výdeji léků. Pacient si může pomocí této aplikace vytisknout papírovou průvodku eReceptu a postupovat obvyklým způsobem, nebo si může zobrazit eRecept v mobilním zařízení a přiložit identifikátor pro výdej léků ke čtečce v lékárně.

Webová aplikace pro pacienta, může být nyní užitečná i pro skupinu pacientů, kteří nesouhlasí se sdílením lékového záznamu, a mohou tak díky této aplikace vyslovit svůj nesouhlas s nahlížením zdravotních pracovníků do lékového záznamu pacienta.

Pokud pacient využívá webovou aplikaci pro pacienta, tak má možnost skrze tuto aplikaci vyjádřit nejenom svůj nesouhlas s nahlížením pro jednotlivé skupiny zdravotnických pracovníků, jako jsou lékaři, lékárníci a kliničtí farmaceuti, ale dokonce vyjádřit i individuální souhlas pro jednotlivé lékaře či lékárníky. Webová i mobilní aplikace pro pacienta je zcela bezplatně ke stažení na oficiálních webových stránkách https://epreskripce.cz, které provozuje Státní ústav pro kontrolu léčiv. Zde jsou také zveřejněny veškeré návody a videomanuály, jak se do aplikací přihlásit a jak je používat.

eRecept s léčivými přípravky platí standardně 14 kalendářních dnů počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení, neurčí-li lékař jinak, nejdéle však 1 rok.

Tzv. opakovací recept platí 6 měsíců, nestanoví-li předepisující lékař jinak, počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení, nejdéle však 1 rok.

Elektronický recept, který obsahuje příznak „Neodkladná péče“ nebo „Pohotovost“, je platný nejdéle do konce prvního dne následujícího po dni jeho vystavení.

V případě, že při výdeji eReceptu není v lékárně v daný moment k dispozici dostatečný počet balení předepsaného léčivého přípravku a ani nemůže být urychleně obstarán, může farmaceut na základě požadavku zaslaného do Systému eRecept prodloužit dobu platnosti elektronického receptu až o 14 kalendářních dnů.

Pokud již dojde k uplynutí platnosti eReceptu, nelze na něj vydat léky. Doporučujeme před blížícím se dnem platnosti eReceptu kontaktovat lékaře, který eRecept vystavil, a požádat jej o prodloužení doby platnosti.

Když lékárna nemá na skladě předepsaný lék a pacient souhlasí s tím, že si jej vyzvedne později, tak farmaceut má možnost prodloužit dobu platnosti elektronického receptu na základě požadavku zaslaného do Systému eRecept až o 14 kalendářních dnů.

Druhou variantou je navštívit jinou lékárnu. Pokud pacient nechce, nemusí si nechat blokovat eRecept v lékárně, kde léky neměli.

Ano, lékař může vyžadovat osobní návštěvu ordinace. Zasílání eReceptu (e-mail, SMS, aplikace) bez nutnosti návštěvy je vždy na rozhodnutí lékaře. Nejčastěji se takto zasílají eRecepty při opakovaném předepisování stejného léku. (Například antikoncepce, léky na tlak v případě chronicky nemocných pacientů a tak podobně.)

Lékárník může změnit kód pojišťovny pacienta. Mohlo se stát, že předepisující lékař neměl aktuální informaci, nebo došlo k omylu při vystavení eReceptu.
Obecně doporučujeme mít při sobě kartičku pojišťovny při návštěvě lékaře a následně v lékárně při výdeji léků.

Listinný recept může lékař vystavit v případě, že má technické potíže s vystavením eReceptu (například nefunguje internet), nebo v případě výkonu návštěvní služby. Další možností je vystavení receptu v rámci přeshraniční lékařské péče. Výjimky, kdy je možné lékařský předpis vystavit i nadále „papírově“, jsou stanoveny zákonem č. 378/2007 Sb., o léčivech v § 81f.

Rozdíl je v tom, že eRecept obsahuje identifikační znak – dvanáctimístný alfanumerický kód, ten jednoznačně určuje konkrétní eRecept v Centrálním úložišti elektronických receptů.

Zajímavé:  Účinné Léky Na Akné?

V případě vytištěné průvodky eReceptu je rozdíl oproti listinnému receptu v tom, že na průvodce není razítko a podpis vystavujícího lékaře – to je nahrazeno elektronickým podpisem.

Pokud Vás lékař nemůže ověřit v registru obyvatel (jeden ze základních registrů ČR, zdroj referenčních údajů), je třeba zkontrolovat Vaše údaje uvedené na kartě pacienta, kterou si o Vás lékař vede, a které zadává při vystavování eReceptu.

Může se jednat i o chybějící diakritický znak. (Například rozdíl v křestním jménu Renata x Renáta).

Jestliže chyba přetrvává, je nutné podat reklamaci nesprávných údajů vedených v registru obyvatel u správce registru obyvatel, což je Ministerstvo vnitra.

Pokud při vystavení eReceptu nedojde ke ztotožnění pacienta v Registru obyvatel (ROB), rozhodně to neznamená, že lékař nemůže vystavit eRecept a předepsat potřebné léky, ani že by v lékárně tyto léky nemohly být vydány.

Ztotožňování pacienta je nutné k jednoznačnému přiřazení konkrétního eReceptu konkrétnímu člověku tak, aby se stoprocentně zamezilo tomu, že by někdo omylem mohl vidět i cizí recepty s předepsanými léky. Je to tedy z důvodu vysoké ochrany osobních dat každého pacienta.

Pokud k takovému jednoznačnému přiřazení nedojde a eRecept je přesto vystaven, zůstane v jakémsi společném „zásobníku“, kde jsou všechny eRecepty neztotožněných pacientů.

K těmto eReceptům je následně přístup pouze podle identifikátoru (tedy ten, kdo se chce na daný eRecept podívat, musí znát jeho identifikátor), ale tyto eRecepty nejsou zobrazovány v tzv. lékovém záznamu pacienta.

Pokud tedy lékař při vystavení eReceptu pacienta neztotožnil, pak ve svém lékovém záznamu pacient tento eRecept nikdy neuvidí, bude v evidenci chybět.

Stejně tak až bude možné sdílet lékový záznam ze strany lékařů a farmaceutů (po změně legislativy), neuvidí v zobrazeném lékovém záznamu neztotožněné eRecepty ani lékař, případně lékárník.

Z pohledu přínosu lékového záznamu je nekompletní evidence vždy zdrojem komplikací, protože pak nelze zodpovědně posoudit případné duplicitně předepisované léky nebo kontraindikace léků mezi sebou.

Je tedy v zájmu každého pacienta, aby apeloval na lékaře, aby došlo při předepsání ke ztotožnění, byť jde někdy o opakované zadání a opravu nesprávně zadaných údajů.

V tomto případě velmi pravděpodobně došlo k chybnému zadání emailu či telefonního čísla na straně lékaře a identifikátory eReceptů tak byly omylem odeslány na Váš kontakt.

Pokud nejste zamýšleným příjemcem této zprávy, zprávu prosím odstraňte. Lékař následně bude mít opět možnost daný eRecept odeslat správnému příjemci na základě jeho vyžádání.

Zaměstnanci oddělení eReceptu nejsou v tomto případě oprávněni k tomu, aby na základě identifikátorů dohledávali lékaře, který eRecepty vystavil, a následně ho kontaktovali. Pokud přijmeme reklamaci ze strany pacienta, který měl identifikátory dostat, jsme schopni pouze zjistit, zda na jeho telefonní číslo byly či nebyly identifikátory odeslány. Dále pacient musí věc řešit se svým lékařem.

Z důvodu ochrany osobních údajů je prostřednictvím SMS zasílán pouze identifikátor, který žádné osobní ani citlivé údaje neobsahuje. Stejně tak v těle emailu nejsou žádné osobní ani citlivé údaje, průvodka eReceptu je v zašifrované příloze.

Ano, vyzvednutí léků na identifikační doklad pacienta (občanský průkaz, pas) je možné vždy jen na základě platných předepsaných elektronických receptů. Doklad pacienta slouží pouze pro načtení identifikátorů eReceptů, na základě kterých pak probíhá výdej.

Elektronický recept (eRecept)

Elektronický recept (eRecept) je recept vystavený v elektronické podobě.

Jinými slovy se jedná o informaci o předepsaných lécích, která se uloží do Centrálního úložiště elektronických receptů – databáze, která je součástí systému eRecept.

Hlavním rozdílem oproti klasickému listinnému receptu, se kterým se pacienti setkávali až donedávna, je identifikační znak (identifikátor jedinečný pro každý recept).

Elektronický recept (eRecept) je recept vystavený v elektronické podobě. Jinými slovy se jedná o informaci o předepsaných lécích, která se uloží do Centrálního úložiště elektronických receptů (CÚER), které je databází Systému eRecept.

Hlavním rozdílem oproti klasickému listinnému receptu, se kterým se pacienti setkávali až donedávna, je identifikátor eReceptu.

Tento identifikátor je dvanáctimístný alfanumerický kód (například A2B123CDEF56), který je jedinečný pro každý eRecept a pod kterým je eRecept uložen v Systému eRecept.

Po načtení identifikátoru eReceptu v lékárně jsou lékárníkovi zobrazeny informace o předepsaném léčivém přípravku. Jakmile lékárník následně po načtení identifikátoru provede výdej eReceptu, tak si předepisující lékař může stáhnout záznam o provedení výdeje daného eReceptu.

Identifikátor elektronického receptu lékař předává pacientovi vždy bezplatně. Pokud si pacient nezvolí jinak, je mu identifikátor elektronického receptu standardně předán v papírové podobě, tedy na základě tzv. papírové průvodky elektronického receptu.

Pacient si však může zvolit možnost zaslání identifikátoru elektronického receptu i jiným způsobem, a to formou SMS, nebo e-mailem.

V případě zaslání eReceptu pomocí SMS pacient obdrží zprávu, ve které je zapsán identifikátor eReceptu společně s odkazem, pomocí kterého dojde k zobrazení QR kódu (pro „chytré“ telefony).

Pokud pacient preferuje zaslání eReceptu formou e-mailu, obdrží přílohu, která je zašifrována číslem pojištěnce daného pacienta. Po jejím otevření se pacientovi zobrazí kompletní informace o eReceptu stejně jako na papírové průvodce elektronického receptu.

Pro ty pacienty, kteří vlastní „chytrý“ telefon, se dále nabízí možnost stáhnout si z webu mobilní aplikaci.

V této aplikaci má pacient po přihlášení k dispozici veškerou evidenci jemu předepsaných elektronických receptů i s přehledem předepsaných a případně i vydaných léků.

Důležité je ovšem zdůraznit tu skutečnost, že pacient ve své aplikaci může vidět pouze ty eRecepty, při jejichž založení byl pacient jednoznačně ztotožněn vůči Registru obyvatel.

Pacient v této aplikaci může dále vidět i informace o předepisujícím lékaři, vydávající lékárně, odkazy na příbalové informace léků a další údaje, které byly na elektronickém receptu uvedeny. V této aplikaci je pak možné si mimo jiné zobrazit identifikátor předepsaného elektronického receptu a využít jej pro výdej léků v lékárně.

Zajímavé:  FN budou schopné zajistit lékařskou péči – vše o zdraví

Identifikátor eReceptu v lékárně načte vydávající farmaceut buď z listinné průvodky, e-mailu, aplikace, nebo SMS v „chytrém“ telefonu. Poté, co farmaceut získá informaci o pacientovi předepsaných léčivých přípravcích, může provést jejich výdej.

Platnost eReceptu

Běžný elektronický recept platí 14 dnů, lékař může jeho platnost prodloužit až na 1 rok. Výjimkou je recept vystavený pohotovostní lékařskou službou, ten platí pouze do následujícího dne..

Recept v listinné podobě

Listinné recepty, tedy recepty opatřené razítkem a podpisem lékaře, mohou být nadále vystavovány již jen ve zvláštních situacích, které upravuje zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech v § 81f.

Jde zejména o případy, kdy vydání elektronického receptu brání technické potíže (například nefungující internet), nebo při návštěvní službě lékaře v domácím prostředí pacienta, poskytnutí odborné první pomoci apod.

Tyto listinné recepty má ovšem lékárník povinnost následně v průběhu uskutečnění výdeje v lékárně zdigitalizovat a zaznamenat tak do CÚER.

Musí pacient ještě chodit vůbec k lékaři?

Díky elektronickému receptu už nemusí nutně pacient chodit pro každý recept k lékaři. Zaslání elektronického receptu bez nutnosti návštěvy ordinace je však plně na uvážení lékaře.

Ten k tomu nejčastěji svolí v případě opakovaného předepisování stejného léku, když je stav pacienta stabilní a není třeba kontrolní návštěva. Z technického hlediska je tedy možné kdykoli a kamkoli pacientovi eRecept zaslat tzv.

na dálku, ovšem vždy záleží na rozhodnutí lékaře, zda eRecept pacientovi zašle bez jeho reálné návštěvy, či zda trvá na fyzické přítomnosti pacienta v ordinaci. 

Sdílený lékový záznam pacienta

Největší výhodou, kterou s sebou elektronický recept přináší, je možnost shromažďovat a sdílet informace o lécích, které pacient užívá. Tyto informace jsou od 1. 6.

2020 přístupné jednak samotnému pacientovi prostřednictvím webové nebo mobilní aplikace (ke stažení na webových stránkách www.epreskripce.

cz), ale také ošetřujícímu lékaři, vydávajícímu farmaceutovi v lékárně a klinickému farmaceutovi (to je vysokoškolsky vzdělaný zdravotnický pracovník, který zejména v nemocnicích spolupracuje s lékaři na vyhodnocení farmakoterapie u hospitalizovaných pacientů).

Díky sdílenému lékovému záznamu může lékař již při předepisování a farmaceut dále i při výdeji zkontrolovat, jaké léky pacient užívá a předejít tak případné duplicitě nebo nevhodné kombinaci léků.

Pacienti, kteří nesouhlasí se sdílením lékového záznamu, mohou vyslovit nesouhlas s nahlížením zdravotních pracovníků do lékového záznamu pacienta pomocí vzoru podání (formuláře).

Pokud pacient využívá webovou aplikaci pro pacienta, tak má možnost skrze tuto aplikaci vyjádřit nejenom svůj nesouhlas s nahlížením pro výše zmíněné skupiny zdravotnických pracovníků, ale dokonce vyjádřit individuální souhlas pro jednotlivé lékaře či lékárníky.

Více informací k elektronickému receptu a lékovému záznamu pacienta je možné nalézt na webových stránkách www.epreskripce.cz.

eRecept vs papírový recept – VZP ČR

Dostala jsem od lékaře jen recept vytištěný na papíru – nebudu s tím mít problém v lékárně, když už mají být už povinné jen elektronické recepty?

Elektronické recepty byly jako povinné zavedeny od roku 2018 a od ledna 2019 už za jejich neužívání hrozí lékařům pokuty. Pacienti však nadále dostávají recepty na léky nejčastěji vytištěné na papíře, což ovšem není samotný recept, ale vytištěná průvodka k elektronickému receptu.

Na tomto papírovém „receptu“ je čárový kód, který umožní lékárníkovi přístup k příslušnému elektronickému receptu. Kromě čárového kódu obsahuje průvodka také kód z čísel a písmen, který může pacient lékárníkovi nadiktovat, pokud by nešel čárový kód načíst.

Může také obsahovat takzvaný QR kód, který ale není povinný.

Při předložení průvodky, z níž lékárník načte kód, se z centrálního úložiště elektronických receptů stáhne informace o tom, jaké léky se mají pacientovi vydat. Předepsané léky je jako dřív možno vyzvednout v jakékoliv lékárně.

Nově na receptu naopak chybí vlastnoruční podpis lékaře, který ho vydal.

Nahrazený je podpisem elektronickým, který lékař použije při vystavování receptu – vyplní data o pacientovi a předepisovaném léku do formuláře, opatří ho elektronickým podpisem a odešle do centrálního úložiště elektronických receptů.

Úložiště na základě přijatých dat založí elektronický recept a přidělí mu identifikátor (alfanumerický kód), podle kterého bude lék pacientovi vydán. Kód mu tedy lékař musí předat. Nejčastěji ho pacient dostane právě na vytištěné papírové průvodce.

Recept si ale může nechat poslat i jako SMS zprávu, e-mail nebo ho zobrazit přímo na svém mobilu nebo tabletu v aplikaci Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Způsob si pacient může vybrat, musí se jen s lékařem dohodnout ještě před tím, než odejdou data do úložiště.

Zavedení povinnosti používat elektronický recept ale neruší zcela možnost vystavit lékařský předpis jako dřív v listinné podobě.

Příslušná vyhláška podrobně vyjmenovává situace, kdy je přípustné ho použít – zejména když „z prokazatelných objektivních technických důvodů není možné vystavit lékařský předpis v elektronické podobě a zdravotní stav pacienta předepsání léčivého přípravku bezodkladně vyžaduje“. Jde např.

o výpadky elektrické energie, služeb provozovatele internetového připojení, informačního systému předepisujícího lékaře nebo webového rozhraní centrálního úložiště. Dále je možno vystavit recept „postaru“ i při návštěvní službě, při poskytování odborné první pomoci apod.

V takových případech lékař vystaví předpis v listinné podobě a na něm uvede důvod, proč tak musel postupovat. Ani s receptem vystaveným mimo systém eReceptů však nebudete mít při vyzvednutí předepsaných léčiv v lékárně žádný problém.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector