MfD: L. Heger prosazuje úplný zákaz kouření v restauracích – vše o zdraví

Protikuřácký zákon zakazuje kouření v restauracích a barech, ale také v zařízeních pro kulturní akce nebo na zastávkách veřejné dopravy. Platit začal 31. května 2017. MfD: L. Heger prosazuje úplný zákaz kouření v restauracích – vše o zdraví

14. února 2020

V několika evropských státech již zákaz kouření ve vozidlech nějaký rok funguje. Mezi nové státy…

MfD: L. Heger prosazuje úplný zákaz kouření v restauracích – vše o zdraví

1. listopadu 2019

V Rakousku od pátku platí zákon, který zakazuje kouření v restauracích, barech a kavárnách….

MfD: L. Heger prosazuje úplný zákaz kouření v restauracích – vše o zdraví

16. srpna 2019

Stát chce po zákazu kouření v restauracích a zvýšení daní na lihoviny omezit také dostupnost…

MfD: L. Heger prosazuje úplný zákaz kouření v restauracích – vše o zdraví

12. srpna 2019

S velkou nevolí přijali provozovatelé restaurací i někteří obyvatelé Barcelony zprávy o chystané…

MfD: L. Heger prosazuje úplný zákaz kouření v restauracích – vše o zdraví

8. července 2019

Se zákazem kouření se hosté i provozovatelé restaurací ve Zlínském kraji vyrovnali. Podle nedávno…

MfD: L. Heger prosazuje úplný zákaz kouření v restauracích – vše o zdraví

2. července 2019

V rakouských restauracích bude od listopadu platit zákaz kouření. Zákon v úterý schválili rakouští…

MfD: L. Heger prosazuje úplný zákaz kouření v restauracích – vše o zdraví

12. června 2019

Karlovy Vary se rozhodly jít cestou některých světových metropolí a stát se v rámci České republiky…

MfD: L. Heger prosazuje úplný zákaz kouření v restauracích – vše o zdraví

28. března 2019

Zakouřené prostory v budovách japonského telekomunikačního konglomerátu Softbank budou brzy…

Témata: Alabama, Belgie, Bouda, kraj, letiště, Marka, nebezpečí, nemoc, Oheň, pokuta, Prace, regulace, reklama, stadion, Súdán, Španělsko, tabák, taxík, Zákaz kouření v restauracích, Životní styl, Adam Vojtěch, Angína, Českolipsko, Elektronická cigareta, Hnutí ANO, Infarkt myokardu, Jan Pirk, Karlín, KDU-ČSL, Letiště Václava Havla, okres Rokycany, Patrik Nacher, ProStory, Univerzita Karlova, Václav Homolka

Ministr Heger chce úplně zakázat kouření v restauracích – Novinky.cz

Ministr zdravotnictví Leoš Heger (TOP 09) Foto: Petr Horník, Právo

„Od ministerstva zdravotnictví nelze čekat nic jiného, než že proti kouření bude bojovat. Jsme domluveni s poslancem Šťastným, že on bude připravovat novelu protikuřáckého zákona. Dělá to s pomocí našich hygieniků velmi systematicky a my s ním spolupracujeme,“ uvedl Heger.

Šťastný už v minulosti prosazoval úplný zákaz kouření ve stravovacích zařízeních, ale uspěl jen zčásti. Dnes je jenom na majitelích těchto zařízení, pro co se rozhodnou.

Už ale zhruba rok platí, že všechny restaurace, kavárny, bary i hospody musejí mít vyznačeno na vstupních dveřích, jestli se v nich smí či nesmí kouřit, či mají stavebně oddělené prostory pro kuřáky a nekuřáky. Pokud podnik příslušnou nálepku nevylepil, hrozí jeho vlastníkovi pokuta až 5000 Kč. A když personál umožní návštěvníkům kouřit na místě, kde se to nesmí, může být pokuta až 10 000 korun.

Ostrý nesouhlas majitelů restaurací a hospod s návrhem lze očekávat i nyní. „Je správné, že provozovatelé a zákazníci jsou ti, kteří rozhodují. Vždyť v 75 procentech restaurací, které jsou členy naší asociace, má dnes nekuřák možnost posadit se do nekuřáckých prostor,“ argumentuje prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek.

Stejný názor má senátor Jaroslav Kubera (ODS): „Nechápu, proč by se měla platná novela antikuřáckého zákona opět měnit. Vždyť by mohla sloužit pomatené Evropě za vzor, protože dává šanci všem – kuřákům i nekuřákům,“ řekl v úterý Právu.

Kontroly ale nejsou příliš důsledné, protože některá stravovací zařízení příslušnou grafickou značku ani po roce platnosti novely vylepenou nemají. Navíc většina těch restaurací a hospod, které členy AHR nejsou, se prostě prohlásila za kuřácké. „Jinak bychom přišli o nemalou část hostů,“ argumentují hospodští.

Přispívá k tomu i to, že stále více Čechů dává před točeným pivem přednost lahvovému, které je podstatně lacinější.

„Kdybychom za této situace zakázali ještě u nás kouřit, přišli bychom určitě i o řadu štamgastů,“ řekl Právu vlastník jedné z hospod ve Slezské ulici v Praze.

V této ulici se na pouhých 300 metrech nachází celkem devět bufetů, hospod a restaurací. V šesti z nich je kouření povoleno, ve dvou zakázáno, a jen jediná restaurace má stavebně oddělené prostory pro kuřáky i nekuřáky. Lidé, kteří si chtějí dopřát oběd či občerstvení bez dýmu z cigaret, tedy stále ještě nemají příliš na výběr.

Ani to ale podle Kubery neopravňuje Šťastného a Hegera, aby zahájili nové křižácké tažení proti kouření.

„Oba k tomu jako argument používají, že chtějí chránit děti před zakouřeným prostředím. Kdyby přitom svůj boj mysleli vážně, tak zařadí cigarety mezi zakázané drogy a stejně vehementně budou brojit i proti alkoholu. Tomu se ovšem vyhýbají jak čert kříži, protože mezi politiky pije kdekdo a vinařská lobby je velice silná,“ prohlásil Kubera.

Hlavní zprávy

Zákaz kouření podle zákona č. 65/2017 Sb

Jak je všeobecně známo, tabák náleží mezi drogy. Obsahuje nikotin, který je podstatnou (i když ne jedinou) součástí tabákového kouře s vlastnostmi pravé toxikomatické látky.

Společenské nebezpečí kouření spočívá v tom, že kouřením jsou ve společných místnostech ohrožováni na zdraví i nekuřáci a že vinou kuřáků, kteří nadto bývají i nadměrnými konzumenty alkoholických nápojů, vznikají nejen škody na zdraví, ale často i škody na majetku (jako např. požáry).

Kouření na pracovišti patří k nejožehavějším problémům pracovní hygieny, současně je však otázkou právní, mravní, organizační, psychologie práce a v neposlední řadě samozřejmě i slušného chování a dodržování zásady dobrých mravů.

Podle ustanovení § 103 odst. 1 písm. l) zákoníku práce jsou zaměstnavatelé povinni zajistit dodržování zákazu kouření na pracovištích stanoveného zvláštními právními předpisy.

 Těmito zvláštními předpisy jsou především předpisy protipožární, zdravotní a speciální zákon – nyní zákon č. 65/2017 Sb.

, o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, který nabývá účinnosti 31. května 2017.

Podle § 8 citovaného zákona se zakazuje kouřit

  • ve veřejnosti volně přístupném vnitřním prostoru, s výjimkou stavebně odděleného prostoru vyhrazeného ke kouření,
  • v tranzitním prostoru mezinárodního letiště, s výjimkou stavebně odděleného prostoru vyhrazeného ke kouření,
  •  na nástupišti, v přístřešku a čekárně veřejné dopravy,
  • v dopravním prostředku veřejné dopravy,
  • ve zdravotnickém zařízení a v prostorech souvisejících s jeho provozem, s výjimkou stavebně odděleného prostoru vyhrazeného ke kouření v uzavřeném psychiatrickém oddělení nebo v jiném zařízení pro léčbu závislostí,
  • ve škole a školském zařízení,
  • v zařízení sociálně-právní ochrany dětí, v provozovně, kde je provozována živnost, jejímž předmětem je péče o děti do 3 let, v prostoru, kde je poskytována služba péče o dítě v dětské skupině, nebo v zařízení, kde je uskutečňována mimoškolní výchova a vzdělávání, nezařazeném do rejstříku škol a školských zařízení,
  • v prostoru dětského hřiště a sportoviště určeného převážně pro osoby mladší 18 let,
  • ve vnitřním prostoru všech typů sportovišť,
  • ve vnitřním zábavním prostoru, jako je kino, divadlo, výstavní a koncertní síň a sportovní hala, a dále v jiném vnitřním prostoru po dobu pořádání kulturní a taneční akce,
  • ve vnitřním prostoru provozovny stravovacích služeb, s výjimkou užívání vodních dýmek,
  • v prostoru zoologické zahrady, s výjimkou vnějších prostor, které provozovatel zoologické zahrady ke kouření vyhradí.

V té souvislosti se také zakazuje používat elektronické cigarety v místech výše uvedených s výjimkou vnitřních prostorů stravovacích služeb a prostoru zoologické zahrady.

Primárním cílem tohoto ustanovení je zajištění ochrany před expozicí tabákovému kouři v prostředí, resp. nepřímému tabákovému kouři. Tento cíl je v souladu s článkem 8 Rámcové úmluvy Světové zdravotnické organizace o kontrole tabáku (FCTC) ohledně ochrany před expozicí tabákovému kouři. Ustanovení vymezuje prostory, kde je kouření zakázáno.

Kouření je v prováděcích pokynech k čl. 8 Rámcové úmluvy Světové zdravotnické organizace o kontrole tabáku definováno jako držení zapáleného tabákového výrobku nebo manipulace s ním, bez ohledu na to, zda je kouř aktivně vdechován nebo vydechován.

Podle nové právní úpravy se bude zákaz kouření, stejně jako tomu bylo doposud, vztahovat na veřejnosti volně přístupné vnitřní prostory. Tyto prostory se nově označují jako „vnitřní“ nikoliv jako „uzavřené“.

Zákon již neuvádí taxativní výčet některých kategorií veřejných míst, jako tomu je ve stávající právní úpravě (např. veřejnosti volně přístupné prostory budov státních orgánů a orgánů územních samosprávních celků nebo finančních institucí), neboť tyto prostory stejně jako další (např.

Zajímavé:  Indexu Zdraví Zdravotních Pojišťoven?

pasáže obchodních domů, budovy související s veřejnou dopravou) zahrnuje výše zmiňované označení „veřejnosti volně přístupné vnitřní prostory“.

Se stanovením zákazu kouření ve veřejnosti přístupných vnitřních prostorech do určité míry souvisí opatření uvedené ve stávající právní úpravě (§ 8 odst. 2 zákona č. 379/2005 Sb.

), podle něhož ve vnitřních prostorách budov užívaných státními orgány, orgány územních samosprávných celků, zařízení zřízených státem nebo územním samosprávným celkem poskytujících veřejné služby a finančních institucí včetně jejich zařízení společného stravování jsou osoby pověřené jejich řízením povinny zajistit, aby osoby byly v těchto budovách chráněny před škodami působenými kouřením. Toto ustanovení nebylo do nového zákona začleněno z důvodu nadbytečnosti a právní nejistoty, kterou představovalo. Tato povinnost se do velké míry překrývá s některými povinnostmi zaměstnavatele uloženými v § 101 a 103 ZP.

Z logiky věci vyplývá, že zákaz kouření podle § 8 odst. 1 písm. a) se nevztahuje na prostory věznic, podobně jako je tomu ve stávající právní úpravě zákona.

Nově byl zaveden úplný zákaz kouření na místech, jako jsou nástupiště, přístřešky, čekárny či dopravní prostředky veřejné dopravy (všech typů – silniční, drážní, nově i letecké atd.) a byla vypuštěna výjimka povolující kouření ve stavebně oddělených prostorech ke kouření vyhrazených. Pojem „nástupiště“ je nově definován v § 2.

Pokud jde o zdravotnická zařízení, zákaz kouření se vztahuje i nadále na jejich vnitřní prostory, avšak nejen na ně. Zdravotnické zařízení je definováno v odst. 1 § 4 zákona o zdravotních službách jako prostory pro poskytování zdravotních služeb.

Vzhledem k tomu, že tato definice je poměrně úzká, neboť se vztahuje pouze na prostory určené k poskytování zdravotních služeb, došlo v návaznosti na projednávání v Legislativní radě vlády k rozšíření tohoto zákazu i na prostory související s provozem tohoto zařízení.

Zákaz kouření bez výjimky v současnosti platí pro všechny typy škol a školských zařízení, včetně vysokých škol či mateřských školek, a to jak na jejich vnitřní, tak i vnější prostory, přísluší-li k danému zařízení.

Samotný pojem škol a školských zařízení pokrývá všechny prostory, jak vnitřní, tak vnější, přísluší-li k danému zařízení. Zákaz kouření na veřejných prostranstvích v okolí škol bude moci zavést obec obecně závaznou vyhláškou (viz § 17 odst.

1).

Vedle vnějších a vnitřních prostor všech typů škol a školských zařízení, kde je stanoven bezvýjimečný zákaz kouření, je s ohledem na posílení ochrany dětí a mládeže navrhováno zavedení úplného zákazu kouření i v dalších typech zařízení určených pro děti a mladistvé, na které dosud v tomto ohledu nebylo pamatováno. „Prostory“ se i zde rozumí všechny prostory, jak vnitřní tak vnější, přísluší-li k danému zařízení (např. zahrada, školní dvůr) atd.

V této souvislosti rovněž byl zaveden zákaz kouření v prostorech dětských hřišť a sportovišť určených převážně pro osoby mladší 18 let.

Nejedná se o úplně nové opatření, neboť podle stávající právní úpravy mohou obce v samostatné působnosti obecně závaznou vyhláškou dočasně nebo trvale zakázat kouření i na těchto typech míst. V případě dětských hřišť i sportovišť není rozhodující, zda se bude jednat o vnitřní či vnější prostory.

Sportovištěm určeným převážně pro osoby mladší 18 let jsou míněny např. jednat dětská herna, hřiště pro míčové hry, které je určeno převážně pro děti a mladistvé (nachází se v  blízkosti školy) apod.

Jedná-li se o vnitřní zábavní prostory a nově začleněné jiné vnitřní prostory po dobu konání kulturní akce, nově se v nich navrhuje úplný zákaz kouření.

Hlavní změnou, kterou zákon přináší je zavedení úplného zákazu kouření ve vnitřních prostorech všech provozoven stravovacích služeb, a to bez ohledu, zda se jedná o provozovnu provozovanou na základě hostinské činnosti či nikoliv. Pojem „provozovna stravovacích služeb“ je vysvětlen v § 2. Míní se jím např. restaurace, kavárny, vinárny, čajovny, bary atd.

Tento zákaz se nebude vztahovat na užívání (kouření) vodních dýmek. Stávající právní úprava, kdy má provozovatel možnost provozovat kuřácké zařízení nebo zařízení s vyhrazenými prostory, je z hlediska ochrany zdraví jak návštěvníků zařízení (mezi kterými bývají i děti či těhotné ženy), ale i z hlediska ochrany zdraví zaměstnanců pracujících v těchto zařízeních, nevyhovující.

Oproti stávající právní úpravě jsou z výčtu prostor, kde je kouření zakázáno, za účelem odstranění duplicity vyjmuty vnitřní prostory, kde jsou pořádána pracovní jednání. V těchto případech se zpravidla jedná o pracoviště zaměstnavatele, kde lze aplikovat ustanovení zákoníku práce, zejména § 106 odst. 4 písm.

e) ZP, podle kterého je zaměstnanec mj. povinen nekouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci. Ačkoliv pracovní jednání mohou probíhat i na jiných místech, než je pracoviště zaměstnavatele, bylo na těchto místech většinou již nyní platným zákonem č. 379/2005 Sb.

kouření zakázáno (budovy úřadů apod.).

Jedná-li se o vztah zákona č. 65/2017 Sb. a zákoníku práce, tyto právní předpisy by se měly i nadále doplňovat. Společnou oblastí je kategorie pracovišť/míst, která náleží do výčtu míst podle návrhu zákona.

Na těchto typech pracovišť zaměstnanci nemohou kouřit, i kdyby účinkům kouře nebyli vystaveni nekuřáci. Zde má přednost zákon č. 65/2017 Sb.

Tento výklad podporuje i § 103 ZP, podle něhož má zaměstnavatel zajistit zákaz kouření na pracovištích, stanoveného zvláštními právními předpisy (zákonem č. 65/2017 Sb.)

Další kategorií míst, kde se nově stanovuje zákaz kouření, jsou zoologické zahrady. Kouření v nich bude možné pouze ve vnějších prostorech, které provozovatel zoologické zahrady ke kouření vyhradí.

S tím bezprostředně souvisí i právní úprava zákoníku práce. Zákonodárce zrcadlově k těmto povinnostem zaměstnavatelů stanovil povinnosti zaměstnanců. Jedná se konkrétně o ustanovení § 106 odst. 4 písm. e) a i) ZP. Pod písm.

e) je výslovně stanoveno, že zaměstnanec je povinen nepožívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato pracoviště, nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště zaměstnavatele a nekouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci.     

Řešit však otázku kouření a zejména odvykání kouření až v době, kdy jsou mladí lidé již v pracovním procesu, je pozdě. V současné době roste počet kuřáků v řadách mládeže, a co je nejvíce alarmují, že i v řadách mládeže povinné školní docházkou (tedy žáků základních škol).

Přílišné kouření – nikotismus jako příznak otravy tabákem – má škodlivý vliv na vyvíjející se organismus mladých lidí (u mladších nebo začínajících kuřáků může dokonce vzniknout prudká otrava nikotinem) a má samozřejmě vliv na soustředění se žáka na výuku a na učení, neboť vede k rozptylování jeho pozornosti a odvracení žáka od učení.

Cigareta za pět tisíc. Vše, co musíte vědět o zákazu kouření v českých restauracích

Od 31. května platí takzvaný protikuřácký zákon, který znamená úplný zákaz kouření v tuzemských restauracích. Česko se tak stalo 23. evropskou zemí, kde platí úplný zákaz. Kritici si stěžují na další omezení svobody, příznivci zákazu poukazují například na pozitivní zdravotní dopady, které omezení přinese.

V praxi všechny země v Evropě alespoň částečně omezují kouření ve veřejných uzavřených prostorách. Průkopníkem se na tomto poli stalo Irsko, které v roce 2004 zavedlo jako první země světa celostátní zákaz na všech uzavřených pracovištích.

Podívejte se, kterých míst se zákaz kouření v Česku týká a na další data v souvislosti s kouřením a protikuřáckými opatřeními.

Restaurace

Veřejná doprava

Školy, nemocnice

Zoo

Dětská hřiště

Stadiony a kulturní zařízení

Letiště

Ve vnitřních prostorách všech restauračních zařízení už si kuřáci nezapálí. Kritikům opatření se nakonec nepodařilo prosadit, aby hostinští měli možnost zřizovat ve svých podnicích oddělené kuřárny, do nichž by nemusela chodit obsluha. V kavárnách, barech a restauracích mají výjimku ze zákazu vodní dýmky a elektronické cigarety. Mimo tato zařízení se ale na ně vztahují stejná pravidla jako na klasické cigarety.
Na zastávkách veřejné dopravy už se kouřit nesmí a nezáleží na tom, zda je zastávka krytá, nebo ne. Kuřáci si nezapálí ani v prostředku veřejné dopravy.
V prostorách škol a nemocnic je kouření zapovězeno. Psychiatrická oddělení a jiná zařízení pro léčbu závislostí mají možnost si zřídit stavebně oddělené kuřárny.
V zoologických zahradách bude nadále možné kouřit jen venku, a to na místech, která k tomu vedení zoo vyhradí.
Na hřištích a dalších sportovištích určených dětem je kouření zakázáno.
Ve vnitřních prostorách všech typů sportovišť už se kouřit nesmí. Stejně tak v kinech, divadlech nebo výstavních síních. Kuřáci si nezapálí ani na koncertech konaných pod střechou.
Na mezinárodních letištích bude nadále možné kouřit v oddělených kuřárnách.
Zajímavé:  Petechie foto - Vše o zdraví

Kdo si zapálí tam, kde je kouření zakázáno, může dostat pokutu až 5 tisíc korun. Když restaurace nevyzve hosta, aby típl, může zaplatit až 50 tisíc korun. Restauraci, která nalije alkohol hostovi mladšímu než 18 let, mohou úřady uložit pokutu až 1 milion korun (v případě nezletilého pod 15 let až 2 miliony) a k tomu zákaz činnosti až na dva roky.

1. 7. 1989 V účinnost vstoupil zákaz kouření v prostorách zařízení společného stravování s výjimkou těch, které jsou vyhrazené pro kuřáky. Tam, kde nebyla stavebně oddělená jídelna pro kuřáky, zakazovalo se kouřit v době určené pro podávání snídaní, obědů a večeří. Úprava platila do 31. 12. 2005. 1. 4. 1995 Je zakázána reklama na tabákové výrobky v televizi a rozhlase v čase od 6 do 22 hodin. Reklama zároveň nesmí být zaměřená na nezletilé osoby a neměla by nabádat ke kouření. Reklama musí obsahovat zřetelné varování psané tučným černým písmem ve znění: „Ministr zdravotnictví varuje: kouření způsobuje rakovinu; kouření způsobuje srdeční onemocnění; kouření způsobuje předčasnou úmrtnost; kouření v těhotenství ohrožuje zdraví plodu; nedobrovolné kouření ohrožuje zdraví“. 1. 1. 2001 V účinnost vstoupil zákon o ochraně veřejného zdraví. Zaměstnavatelé a podnikatelé podle něj mají zajistit, že zaměstnanci nebudou kouřit na pracovišti. Pokud by kouření povolili, dopouštěli by se přestupku. 1. 6. 2002 Reklamy na tabákové výrobky nesmí znázorňovat osoby mladší 18 let a reklama nesmí být přítomná v tištěných časopisech, které jsou určené dětem a mladistvým do 18 let. Velkoplošné reklamy musí být umístěny dále než 300 metrů od škol, dětských hřišť a zařízení, která jsou určena především nezletilým. Varování o škodlivosti kouření musí zabírat 20 procent reklamní plochy. Zákon z roku 1995 vyžadoval jen 10 procent plochy. 1. 4. 2004 V účinnost vstoupil zákon o spotřební dani, který zakazuje prodej tabákových výrobků na stáncích, tržnicích nebo jiných místech, která nejsou zkolaudována k prodeji zboží či k poskytování hostinských služeb. 1. 7. 2004 Reklama na tabákové výrobky je, až na výjimky, zcela zakázaná. Povolenými výjimkami jsou reklama v tiskovinách a informačních materiálech určených výlučně profesionálům v oblasti obchodu s tabákovými výrobky, reklama ve specializovaných prodejnách tabákových výrobků, reklama v trafikách, sponzorování motoristických soutěží a sponzorská komunikace v místě konání. 1. 1. 2006 V účinnost vstoupil zákaz kouření v zařízeních společného stravování, pokud tato zařízení nemají zvláštní prostory vyhrazené pro kuřáky a označené zjevně viditelným nápisem „Prostor vyhrazený pro kouření“ a zajištěné dostatečné větrání. Prakticky to znamenalo, že prostorem vyhrazeným pro kouření byly téměř celé provozovny a zákaz kouření byl pouze formální. Došlo tak ke zrušení zákazu kouření v době podávání snídaní, obědů a večeří. Úprava platila do 31. 12. 2009. Zákon ovšem zavedl zákaz kouření ve školách, v kinech a divadlech, sportovních halách, v budovách státních úřadů, na vlakových nástupištích, zastávkách tramvají a autobusů a na dalších veřejně přístupných místech. 1. 1. 2010 V účinnost vstoupilo zrušení zákazu kouření v restauracích. Provozovatelé nadále mají pouze povinnost označit, zda je jejich provozovna nekuřácká, kuřácká, nebo se stavebně oddělenými prostory. Prakticky však často není rozdíl mezi provozovnami kuřáckými a se stavebně oddělenými prostory. Tato úprava platila do 31. 5. 2017. 3. 6. 2015 Vláda schválila návrh zákona zakazujícího kouření ve vnitřních prostorách provozoven stravovacích služeb. Zákaz se vztahuje též na používání elektronických cigaret. Návrh míří do Poslanecké sněmovny. 25. 5. 2016 Poslanecká sněmovna nepřijala vládní návrh ze dne 3. 6. 2015 poté, co prošla řada pozměňovacích návrhů, které vypustily původně navržený úplný zákaz kouření: výjimka pro stavebně oddělené prostory ke kouření navržená poslancem Markem Bendou (ODS), výjimka pro vodní dýmky navržená poslancem Martinem Plíškem (TOP 09), výjimka pro elektronické cigarety navržená poslancem Markem Bendou (ODS) a výjimka pro dočasné stavby navržená ústavněprávním výborem. 9. 12. 2016 Poslanecká sněmovna schválila vládní návrh zákazu kouření v restauracích beze změn: zakazuje se kouřit ve vnitřním prostoru provozovny stravovacích služeb, s výjimkou užívání vodních dýmek. Senát návrh schválil dne 19. 1. 2017. 31. 5. 2017 V účinnost vstoupí zákaz kouření ve vnitřním prostoru provozoven stravovacích služeb, s výjimkou užívání vodních dýmek.

První zemí Evropské unie, která zakázala kouření v restauracích, bylo v roce 2004 Irsko. Při desetiletém výročí zákazu tamní výzkumníci spočítali, že kdyby se v hospodách a na dalších pracovištích kouřilo dál, zemřelo by o 3726 lidí víc, především v důsledku pasivního kouření.

Podle irských úřadů v první dekádě bez cigaret klesal počet kuřáků. V roce 2013 kouřilo 21,5 procenta dospělých Irů, což je o 2,2 procenta méně než v roce 2010 a o 7,5 procenta méně než v roce 2007.

Podle irského výzkumu z roku 2013 zákaz kouření měl vliv i na další poklesy – úmrtnost se snížila o 13 %, výskyt srdečních onemocnění o 26 procent, mrtvice o 32 procent.

(hodnoty v eurech)

Zdroj: Nubeo.com

(hodnoty za rok 2015 v procentech)

Zdroj: OECD

(hodnoty v tisících ks na osobu)

Zdroj: Česko v datech; ČTK

Každý Čech vykouřil v roce 2015 v průměru 2010 cigaret, což republiku zařadilo na čtvrté místo místo mezi 28 státy Evropské unie.

90’ ČT24: Úplný zákaz kouření v restauracích — Česká televize

!: „Jak to bude s kouřením na zastávkách MHD ? Může se kouřit vedle zastávky ? Vztahuje se zákon též na Letiště Václava Havla ? A pokud ano, tak jsou povolené na letištích kuřácké kabiny nebo kuřácké zóny ?“

Jindřich Vobořil: „Odpověď zazněla ve vysílání.“

Ondřej: „Jaké tresty hrozí za porušení zákazu kouření? Je kriminalizace kuřáků a majitelů hospod dostatečná nebo by se měla ještě zpřísnit?“

Jindřich Vobořil: „Např. pokuty do 5000 Kč.“

Ondřej: „Můžete nám říct,kam budou chodit kouřit poslanci?Budou mít výjimku a kuřárnu,nebo budou také kouřit před budovou Sněmovny a Senátu?“

Jindřich Vobořil: „Myslím, že budou chodit před Sněmovnu, pokud tam tedy nezřídí kuřárnu.“

GF: „Exprezident V. Klaus říkal v projevu v roce 2008 že nechce žít v zemi, kde budou drogy tolerovány a kde se bude bojovat proti kouření, co vy na to?“

Jindřich Vobořil: „To je obecná reakce politika.“

Standa: „Jaké úkoly vlastně plní Národní protidrogový koordinátor?Čeho je vlastně součástí a komu je podřízen?A kolika lidem je nadřízen a vydává jim pracovní úkoly?Děkuji za odpověď.“

Jindřich Vobořil: „Koordinátor je přímo podřízen premiérovi a jmenuje ho vláda. Jeho úkolem je zajistit to, že pravice ví, co dělá levice a naopak, protože Ministerstvo zdravotnictví, vnitra, školství mají rozdílnou agendu – cílem zkrátka je, aby vláda spolupracovala.“

?: „V čem vidíte příčinu neúspěchu odstrašujících obrázků ? Nedělá stát z lidí hlupáky, kteří si nejsou vědomi rizik ? Na některých obrázcích nejde vůbec poznat, co na nich je, proto nakonec nepotřebuji ani pouzdro. Mladiství se obrázkům vyloženě smějí.“

Zajímavé:  Léky Snižující Kyselost Žaludku?

Jindřich Vobořil: „Obrázky jsou dopadem směrnice, kterou nám nařídila EU. Samy o sobě neřeší nic, ale jak už jsem uvedl, jde o postupné vytvoření atmosféry (cenotvorbu, zákazy kouření apod.), že kouření je riziko.“

Stanislav: „Co je ve skutečrnosti cílem nového protikuřáckého zákona?Není to první krok k úplnému zákazu kouření?Jak by to ale postihlo státní pokladnu,která by tím přišla o nemalé peníze z výběru spotřební daně za cigarety a tabák?Spočítal to někdo?Děkuji za odpověď“

Jindřich Vobořil: „Určitě nejde o úplný zákaz, ale o vytvoření atmosféry, že kouření představuje významné zdravotní riziko.“

Jana: „Až budete bydlet na novém sídlišti plném rodin s malými dětmi a budete mít v bytovém domě kavárnu,řeknete si,že spíš měl být zákaz kouření venku před ní.Pro řev a zápach z cigaret ani v parném létě neotevřete okno ,děti vám nespí,stěžujete si zbytečně.“

Jindřich Vobořil: „Toto riziko existuje, ale je v pravomoci obce, aby to nějakým způsobem regulovala.“

Jiří Kappler: „Byl jste se někdy podívat v Británii (mají zákaz od 2007)? Okolí hospod a klubů jsou tam de-facto veřejnýmu kuřárnami, po chodníku se večer se ani nedá projít, kdo bydlí v okolí, nemá šanci ani vyvětrat. Proč myslíte, že to u nás nedopadne stejně?“

  • Jindřich Vobořil: „V Británii jsem žil, ale toto záleží na konkrétních obcích a jejich regulacích.“
  • ASCONA: „Je nový český protikuřácký zákon kvalitní?“
  • Jindřich Vobořil: „Je to výsledek konsensu, mohl být jistě kvalitnější.“
  • ANTIM: „Podle mne by se mělo více bojovat proti alkoholu a ilegálním drogám než proti tabakismu – to říkám jako nekuřák!“

Jindřich Vobořil: „Bohužel je prokázána přímá souvislost mezi kuřáky, kteří jsou mladiství, a závislostmi na jiných drogách (alkohol i nelegální drogy). Ale souhlasím, že závislost na alkoholu způsobuje patologické jevy typu domácího násilí, které nicméně ve spojitosti s kouřením neznáme.“

nosmoking: „Zdravím Vás pane Vobořil, je dobře že vysvětlujete našim spoluobčanům, že nekouřit je normální. Mám dotaz, plánujete nějak legistlativně ukotvit zákaz kouření na balkónech v obytných domech. V německu se k tomuto tématu vyjádřil i ústavní soud.“

Jindřich Vobořil: „Děkuji. Zatím určitě nebude na stole další novela, uvidíme, jak se postupně změní atmosféra ve společnosti.“

Ondřej: „Jsem kuřák a po zákazu kouření budu kouřit venku, před podniky. S přáteli jsme se také dohodli na pořádání bytových párty, kde se bude kouřit na balkoně. Je legální kouření na soukromém balkoně?“

Jindřich Vobořil: „Je to legální, ale jistě to může obtěžovat sousedy.“

Zákaz kouření platný od 31. května 2017

„Cílem normy je posílení ochrany našeho zdraví před škodami působenými nejen tabákem, ale i alkoholem a dalšími návykovými látkami. Prioritním je v tomto ohledu zvýšení takové ochrany zejména pokud jde o děti a mladistvé, a zároveň snížení dopadů škod působených na lidském organismu návykovými látkami.

Prezidentským podpisem pod tzv. protikuřáckým zákonem vyvrcholily mnohaleté snahy o vytvoření nové moderní normy, která nahradí zastaralé a vícekrát novelizované zákony z let 1989 a 2005. O uzákonění zákazu kouření v restauracích se Ministerstvo zdravotnictví ČR snažilo už v roce 2013 (ministr Leoš Heger).

Nový protikuřácký zákon se dostal mezi priority legislativního plánu MZ (ministr Svatopluk Němeček za ČSSD) pro rok 2015. Během projednávání návrhu zákona v Poslanecké sněmovně PČR se ovšem sešlo více než 200 pozměňovacích návrhů a Sněmovna až napodruhé v prosinci 2016 podpořila Němečkův návrh, jenž některé pozměňovací návrhy poslanců zapracoval.

Dotáhnout návrh protikuřáckého zákona do úspěšného konce legislativního procesu se podařilo až nyní ministru Miloslavu Ludvíkovi (ČSSD).

Stěžejní opatření nového tzv. „protikuřáckého zákona“:

Zákaz kouření

  • v restauračních zařízeních (kavárny, bary apod.) bez výjimek v podobě stavebně oddělených prostor nebo kuřáren (zákaz se však netýká kouření vodních dýmek a elektronických cigaret)
  • i na nekrytých zastávkách, nástupištích veřejné dopravy
  • v zoologických zahradách, ovšem s výjimkou vnějšího vyhrazeného prostoru pro kouření
  • i nadále ve vnitřních prostorech zdravotnických zařízení(s výjimkou možností kuřárny na uzavřeném psychiatrickém oddělení apod.), původní zákaz kouření ve vnitřních prostorech zdravotnických zařízení byl ale rozšířen také na prostory související s provozem tohoto zařízení – typicky tedy přilehlé chodby před ordinacemi nebo nemocniční čekárna  
  • Nadále platí úplný zákaz kouření ve vnitřních i vnějších prostorech všech typů škol, tedy i vysokých škol. Zákaz kouření a užívání elektronických cigaret na veřejných prostranstvích v okolí škol bude moci zavést obec obecně závaznou vyhláškou.
  • Úplný zákaz kouření se bude vztahovat také na vnitřní zábavní prostory a na prostory, které k zábavě primárně neslouží, ale koná se v nich např. ples, diskotéka, výstava nebo koncert. Může to být například koncert ve staré tovární hale, nebo diskotéka v multifunkčních prostorech obce. Vždy po dobu konání akce bude nově platit úplný zákaz kouření.  

Výjimky ze zákazu kouření

  • V nákupních centrech a na mezinárodních letištích i nadále budou moci být tzv. kuřárny, ale při splnění určitých podmínek.
  • Užívání elektronických cigaret bude zakázáno všude tam, kde zákon zakazuje kouření (na zastávkách veřejné dopravy, ve školách, dětských hřištích, divadlech…), s výjimkou provozoven stravovacích služeb (restaurace, kavárny atd.), prostoru zoologické zahrady a stavebně oddělených kuřáren tam, kde je zákon povoluje.
  • Zákaz kouření podle tohoto návrhu zákona se netýkábudov věznic, s výjimkou jejich veřejnosti volně přístupných vnitřních prostor.

Prodej a podávání alkoholu

  • Na sportovní akci přístupné veřejnosti se i nadále smí prodávat a podávat alkoholické nápoje do 4,3 procenta ethanolu, tedy i výčepní pivoa nově také víno.
  • Jako doposud je zakázáno prodávat a podávat alkohol ve všech typech škol a školských zařízení, a také na všech akcích určených převážně pro osoby mladší 18 let (typicky dětský den). Novou výjimkou jsou ale školy se zaměřením na gastronomii, hotelnictví, zemědělství, potravinářství nebo potravinářskou chemii.
  • Zákaz se i nadále vztahuje také na zdravotnická zařízení.
  • Zákaz prodeje alkoholu platí nově pro prodejní automaty.
  • Alkoholické nápoje bude nadále dovoleno prodávat a podávat na veřejnosti přístupné slavnosti, tradiční, kulturní a taneční akci. To samé platí pro farmářské a tradiční trhy.
  • Alkoholické nápoje bude možné prodávat a podávat v dopravních prostředcích dálkové železniční, letecké, vodní a dálkové autobusové dopravy – zjednodušeně všude kromě MHD, dále pak v dopravním prostředku určeném pro zájezdovou dopravu, cestovní ruch, nostalgické, historické a propagační jízdy a jízdy na objednávku.  

Sankce za nedodržení zákona nebudou mít jen podobu pokuty, ale třeba i zákazu činnosti. Např. za porušení zákazu kouření bude možno kuřákovi uložit pokutu až 5 tisíc korun. Za prodej alkoholu a tabáku osobě mladší 18 let bude hrozit fyzické osobě pokuta až 150 tisíc korun a v případě, že by se jednalo o prodej osobě mladší 15 let, bude horní hranice sazby pokuty dvojnásobná. Právnické osobě v takovém případě hrozí pokuta v řádu milionů korun a zákaz činnosti až na dva roky.“

[Zdroj: 30. května – Den posledního típnutí! Prezident podepsal protikuřácký zákon; stránky Ministerstva zdravotnictví; zobrazeno 2. 5. 2017] 

Další informace

Zákon č. 65/2017 Sb. si můžete přečíst na stránce zakonyprolidi.cz; zákon nabývá účinnosti dnem 31. května 2017.

Závazné znění zákona č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, bylo zveřejněno ve Sbírce zákonů, částka 21 ze dne 3. 3. 2017.

Nejčastější dotazy a odpovědi týkající se tzv. protikuřáckého zákona najdete na stránkách Ministerstva zdravotnictví ve článku Nejčastější dotazy a odpovědi na téma nového tzv. protikuřáckého zákona (č. 65/2017 Sb.).

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Adblock
detector