Zájem nakupovat léky přes internet roste – vše o zdraví

Přes internet v současné době nakupujeme nejrůznější sortiment. Výjimkou nezůstávají ani volně prodejné léky a doplňky stravy. Co nás motivuje a co naopak odrazuje od nákupu těchto přípravků prostřednictvím moderního nákupního kanálu? Co je důvodem preference internetového nakupování v této oblasti?

Podle nejnovějšího šetření společnosti STEM/MARK a časopisu Pharma Profit nakupují přes internet volně prodejné léky a doplňky stravy více než dvě pětiny internetové populace ve věku 15-59 let. Vede je k tomu především úspora času a peněz.

Nákup volně prodejných léků a doplňků stravy přes internet
Volně prodejné léky a doplňky stravy nakupuje alespoň někdy 93 % osob ve věku 15 – 59 let (častěji ženy). Jejich obliba roste také s věkem a úrovní dosaženého vzdělání.

Internetové vyhledávání a objednávání tohoto sortimentu pak tvoří z pohledu respondentů poměrně velkou část jejich nákupů. Volně prodejné léky nebo doplňky stravy alespoň čas od času přes internetové lékárny nakoupí 42 % osob ve věku 15 – 59 let.

Oproti roku 2012, kdy agentura STEM/MARK realizovala obdobný výzkum, nedošlo k žádným významným změnám.

Co je důvodem obliby nákupu přes internet?
Nákup léků a doplňků stravy přes internet je dle vyjádření nakupujících praktický zejména kvůli úspoře času (62 %), nižší ceně zboží ve srovnání s kamennými lékárnami (60 %, častěji uváděno středoškoláky), nabídkou různých slevových a bonusových akcí (35 %) nebo přehledností všech nabízených výrobků a jejich umístěním na jednom místě (26 %). Z dalších důvodů, proč lidé preferují internetový nákup, lze uvést dostatek informací o jednotlivých produktech (22 %) či prostou neochotu chodit do klasické lékárny (23 %). Důvody jednotlivých preferencí internetového nákupu se od roku 2012 výrazně nezměnily.

Zájem nakupovat léky přes internet roste – vše o zdraví

Výběr internetové lékárny
Při výběru konkrétní internetové lékárny ovlivňuje nakupující zejména cena sortimentu (62 %) a s tím související různé bonusové, slevové a klubové akce (23 %).

Lidé se rozhodují také podle portfolia nabízených výrobků (37 %), přehlednosti webových stránek (36 %), renomé lékárny a její tradici na českém internetovém trhu (34 %, důležitější to je pro nejmladší zákazníky a také osoby s nižším vzděláním) a také podle existence internetové poradny (18 %, důležitější je to pro nakupující s nižším vzděláním a také pro obyvatele menších měst).

Pokud již lidé lékárenský sortiment přes internet nakoupí, nechají si ho nejčastěji následně zaslat do práce nebo domů (častěji lidé z nejmenších obcí). Lékárnu jako výdejní místo volí 17 % osob (častěji obyvatelé velkoměst včetně Prahy), výdejny typu Uloženka, Zásilkovna preferuje desetina internetové populace (častěji vysokoškoláci).

Proč někteří odmítají nákup léků přes internet a preferují klasické lékárny?
Odpůrci internetového nákupu volně prodejných léků a doplňků stravy argumentují nejčastěji tím, že v klasické lékárně se mohou na vše potřebné zeptat a nechat si poradit (78 %) nebo že si mohou nakupované zboží osobně prohlédnout (26 %, častěji vysokoškoláci). Z ostatních důvodů respondenti uváděli skutečnost, že do lékárny stejně chodí pro léky na předpis (27 %) nebo se domnívají, že lékárenský sortiment na internet nepatří (24 %). Oproti roku 2012 k výrazným změnám v argumentaci nedošlo.

Zájem nakupovat léky přes internet roste – vše o zdraví

Automaty na základní volně prodejné léky před lékárnou – ano či ne?
Dvě třetiny internetové populace by na základě výzkumu společnosti STEM/MARK využily možnosti nákupu základních volně prodejných léků (např. na bolest, teplotu, zažívání) z automatů instalovaných před kamennými lékárnami, které by byly v provozu v době, kdy má lékárna zavřeno. Příznivců mají takovéto automaty nejvíce mezi ženami.

Zájem nakupovat léky přes internet roste – vše o zdraví

Vybranými „lékárenskými tématy“ se ve svém nejnovějším reprezentativním internetovém šetření zabývala společnost STEM/MARK ve spolupráci s časopisem Pharma Profit.

Výzkum byl proveden formou internetového dotazování respondentů ve věku od 15 do 59 let. Šetření se celkově účastnilo 510 osob vybraných kvótní metodou a rozložením odpovídající reprezentativní internetové populaci.

Terénní fáze výzkumu se uskutečnila v období od 12. do 17. února 2015.

On-line prodej léků je stále mladý | Zboží&Prodej – zprávy z retailu

Na internetu lze prodávat velké množství zboží. Existují však segmenty, kde to není přípustné nebo je u nich nutné dodržovat jistá pravidla. Takovým je i prodej léků. Zatímco ty volně prodejné jsou v e-shopech běžným sortimentem a k dispozici pro spotřebitele prakticky bez omezení, on-line výdej léků na předpis tuzemské legislativní nařízení neumožňuje.

Prodávat léčivé přípravky mimo lékárny je v České republice možné od roku 1998. Volný režim prodeje se však týká pouze velmi omezeného okruhu léčiv a na prodejce dopadá řada povinností.

Navíc ne všechna léčiva prodejná i bez lékařského předpisu lze nabízet mimo lékárny. Zákon umožňuje takto prodávat pouze vyhrazené léčivé přípravky. I proto tento segment nechával podnikatele dlouho chladné.

To se však začíná měnit.

Lékárník hraje velkou roli

Nachlazení, bolest hlavy nebo třeba problémy se zažíváním patří mezi běžné zdravotní obtíže, které se často každý snaží vyléčit vlastními silami za pomoci volně prodejných léků. Nejrůznější medikamenty dostupné bez lékařského předpisu lze pořídit v kamenných lékárnách a na internetu.

„I když je nákup volně prodejných léků, vitaminů, doplňků stravy nebo základního zdravotnického materiálu v e-shopu pohodlný a rychlý, více než polovina Čechů upřednostňuje osobní návštěvu lékárny. Pouze každý desátý nakupuje převážně na internetu a třetina rozděluje nákupy přibližně rovným dílem mezi e-shopy a kamenné prodejny,“ uvádí David Vurma, výkonný ředitel společnosti Acomware.

Češi nedají na návštěvu lékárny dopustit především proto, že se mohou přímo na místě poradit s odborníkem. „V e-shopu nakupují lidé převážně produkty, které mají preventivní charakter, zatímco do lékáren chodí většinou pacienti, kteří řeší akutní péči,“ vysvětluje nákupní zvyklosti zákazníků Kateřina Schotliová, specialistka PR a marketingu společnosti Pilulka.

Inspiraci k výběru vhodného léku na internetu hledá podle průzkumu Acomware sedm procent zákazníků. Největší váhu má tedy stále slovo lékárníka.

Zájem nakupovat léky přes internet roste – vše o zdravíPrůzkum mimo jiné poukázal na zajímavý fakt: čtyři z deseti Čechů nakupují v kamenných lékárnách rádi. Přibližně pětina lidí také uvedla, že upřednostňuje lékárnu jednoduše proto, že nedůvěřuje internetovým prodejcům. Pětině dotázaných navíc připadá cena za dopravu zboží z e-shopu příliš vysoká. „Lidé zatím na internetu nejčastěji hledají nejbližšího prodejce nebo porovnávají ceny. Lékárny, které chtějí prodávat na internetu víc, by měly zapracovat především na kvalitě poskytovaného poradenství a snažit se přesvědčit zákazníky, že e-shop má oproti kamenné prodejně jiné výhody. Například komfort a úsporu času,“ vysvětluje David Vurma.

Češi nakupující léky bez receptu na internetu nejčastěji využívají e-shopy lékárenských řetězců Dr. Max, Benu a Pilulka. Dvě třetiny zákazníků nakoupí jednou za pár měsíců nebo i méně často. Přibližně pětina oslovených si objednává jednou za měsíc. Domácím lékárničkám vládnou většinou ženy.

Kateřina Schotliová k tomu dodává: „Sedmdesát procent našich on-line zákazníků tvoří ženy. Z volně prodejných léků jsou obecně nejprodávanější léky na bolest kloubů, šlach a svalů, dále léky na chřipku a nachlazení nebo problémy s močovými cestami.

Průměrná objednávka obsahuje 10 kusů různého zboží a zákazník za ni utratí v průměru 1200 korun.“

Meziroční růst byl zhruba čtvrtinový

I v nákupním rádci Heureka.cz jsou z legislativních důvodů do segmentu léků zařazeny pouze volně prodejné léky a samozřejmě další kategorie, jako jsou vitaminy nebo doplňky stravy. Meziročně celý tento segment vzrostl zhruba o 25 %.

„Vrchol prodejů je v tomto segmentu většinou v lednu, zájem povyskočí o desítky procent oproti běžným měsícům,“ říká Alexandra Čermáková, obsahová manažerka Heureka.cz.

Mezi volně prodejnými léky a doplňky stravy jsou nejpopulárnější tablety Wobenzym, Condrosulf, Alavis a v poslední době také Oscillococcinum, Energy Gynex nebo Apotex Colafit.

Podobně to vidí i Michal Macourek, ředitele pro e-commerce společnosti Benu Česká republika: „On-line se většinou nenakupují léčiva na akutní potřebu a bolest. Spíše to jsou preventivní přípravky nebo opakující se nákupy dlouhodobě užívaných produktů.“

V e-shopu Mall.cz je kromě větší záliby nakupovat volně dostupné léky on-line viditelný také zájem o další produkty související se zdravím. „Tento sortiment se čím dál tím více objevuje v nákupních košících.

Jde o trend několika posledních let a počet Čechů, kteří se pro volně prodejné léky nebo doplňky stravy už nevypravují do kamenné lékárny, ale objednají si je raději on-line na webu, přibývá,“ deklaruje Pavla Hobíková, tisková mluvčí společnosti Mall Group.

Zákazníci nejčastěji hledají vitaminy a potravinové doplňky, jako jsou různé kloubní výživy nebo probiotické přípravky. Významně roste také kategorie zdravotních pomůcek. „Pro domácí potřebu se pořizují tlakoměry, glukoměry nebo další měřicí přístroje.

Zajímavé:  Dvojí vidění - vše o zdraví

Snažíme se reagovat na změny v nákupním chování a vyjít vstříc i zákazníkům se specifickými potřebami,“ vysvětluje Pavla Hobíková. Proto do sortimentu zařadili například doplňky stravy pro vegetariány a vegany nebo produkty čínské medicíny.

Zásilkový výdej léků na předpis by otevřel jiné možnosti

Prodej léků na internetu je jeden z mladších on-line byznysů. „Vzhledem k regulaci trhu je výhoda v tom, že do tohoto segmentu nemůže vstoupit jen tak někdo.

Konkrétně je potřeba mít registrovanou fyzickou lékárnu, což s sebou nese spoustu povinností a legislativních omezení,“ vysvětluje Kateřina Schotliová.

Celý segment má samozřejmě velký potenciál, protože s rostoucí ekonomikou o sebe lidé začínají čím dál více pečovat a nebojí se investovat také do svého zdraví. Tím pádem segmenty blízké prodeji léků, jako je prodej doplňků stravy a podobně, výrazně rostou.

„Prodej léků on-line v Česku již ušel pořádnou cestu, ovšem v případě, že by stát umožnil zásilkový výdej léků na předpis, jako tomu je v západních zemích, by se otevřely zcela jiné možnosti,“ dodává Kateřina Schotliová.

Prostor je tak pro zdvojnásobení až ztrojnásobení současné velikosti obratu. „Nyní je podíl on-line lékáren přes deset procent z jejich celkového množství.

Je třeba zdůraznit, že růst obratu velmi často táhnou kategorie, které v kamenných lékárnách nejsou obvyklé, tedy dětské pleny, sportovní výživa a podobně,“ vysvětluje Michal Macourek. Například v e-shopu Mall.

cz v posledních letech pozorují rostoucí prodeje také u produktů pro domácí mazlíčky, kdy lidé hledají kvalitní doplňky stravy, vitaminy nebo přípravky pro veterinární diety. Čím dál více Čechů je ochotno za ně platit i několik tisíc korun měsíčně a dopřát tak svým miláčkům maximální péči.

Odborník je k dispozici na internetu

Zájem nakupovat léky přes internet roste – vše o zdravíVelkým lákadlem je také to, že léčivé přípravky nenabízí lékárník za pultem, ale spotřebitel si je vybírá sám podle svých preferencí a lékárníka si může „přivolat“ na pomoc telefonicky nebo e-mailem. „U nás spotřebitelé nestojí ve frontě a neřeší žádné intimnosti nebo zdravotní obtíže s lidmi za zády. Když si nevědí rady, zavolají on-line lékárníka, který má na rady mnohem víc času než lékárník za tárou. Lidi jsme před 20 lety jako první začali učit nakupovat na internetu lékárenský sortiment, a pokud se ho podaří rozšířit ještě o léky na lékařský předpis, budou mít komfortní službu s dodávkou až na práh bytu například i lidé s tělesnými handicapy nebo chronicky nemocní,“ podotýká Karel Klodner, výkonný ředitel e-shopu Lékárna.cz.

Z výzkumu společnosti Acomware vyplynulo, že už 59 % Čechů nakupuje léky a doplňky stravy on-line. Asi 20 % tak dokonce učiní každý měsíc.

Potenciál k dalšímu prodeji je navázán na odstranění překážek, které lidi od nákupů odrazují.

Skoro polovině Čechů vadí na e-shopech právě zmíněné nedostatečné poradenství při výběru léků a zhruba pětina považuje cenu za dopravu příliš vysokou nebo e-shopům zatím nedůvěřuje.

Nechybějí přidané služby

E-shop Lékárna.cz je internetovou lékárnou, kde si zákazník své produkty vybírá sám z široké nabídky podle svých preferencí. „Ať už upřednostňuje cenu, informace, různé dodavatele a výrobce nebo trendy, u nás najde adekvátní nabídku,“ sděluje Karel Klodner.

U léčiv jsou tak vždy důležité doplňující informace, kde se zákazník může dozvědět maximum informací o složení, dávkování nebo případných nežádoucích účincích. „Na prodejích volně dostupných léků okamžitě vidíme, kdy je například vyhlášena epidemie chřipky.

Přípravky na hubnutí nebo doplňky stravy podporující regeneraci po sportovním výkonu se v košících často objevují na začátku roku, kdy to připisujeme novoročním předsevzetím. Nákup těchto přípravků přitom už zdaleka není jen doménou žen, ale pořizuje si je i čím dál víc mužů.

Zákazníkům je obecně příjemnější udělat takový nákup v soukromí z pohodlí domova,“ informuje Pavla Hobíková.

Základem je tak promyšlená nabídka, ze které si zákazník vybere a komfortně objedná. „Chceme zaujmout hlavně kvalitní službou, balíček přijde rychle a včas, zboží je pečlivě zabalené, po ruce jsou lékárníci, když je třeba poradit se, nebo operátorky, když je třeba dořešit objednávku.

Soustředíme se i na to, abychom zákazníkovi nabídli co možná nejširší sortiment produktů na trhu v oblasti prevence, diagnostiky a léčby,“ uvádí Karel Klodner. Prodej léků tak není pouze o vystavení zboží, ale je dobré k němu přistupovat komplexněji.

„Našim zákazníkům nabízíme patnáct tisíc produktů skladem, které jsou zdarma k odběru v našich více než 200 lékárnách. Produkty je možné rezervovat v lékárně a vyzvednout okamžitě nebo ve velmi krátké lhůtě,“ odhaluje Michal Macourek.

Lékárna Benu na internetu do budoucna plánuje růst obratu nad jednu miliardu korun, rozšíření portfolia, které souvisí se zdravým životním stylem, a zajištění služby doručení domů vlastním závozem. Ten v tuto chvíli z on-line lékáren nabízí pouze Pilulka.

Plánů a nových nápadů je celá řada

Firmy provozující on-line lékárny si tak zakládají zejména na kvalitních službách pro zákazníky. „Snažíme se obor posouvat dál a přinášet do něj veškeré služby, na které jsou zákazníci zvyklí v jiném segmentu e-commerce.

Jsme společnost, která se snaží přinést do konzervativního oboru farmacie inovativní přístup,“ prozrazuje Kateřina Schotliová. Dodává, že firma ve druhé polovině letošního roku vstoupí na maďarský trh.

Po Slovensku a Rumunsku tak plánuje expanzi do další východoevropské země. „V Maďarsku plánujeme spustit pouze on-line služby a nechceme zde zatím kvůli složité situaci otevírat kamenné lékárny jako v České republice,“ konstatuje Kateřina Schotliová.

Všechny služby, které nyní nabízejí nebo budou nově spouštět v tuzemsku, chtějí postupně nasazovat i v zemích, kam budou expandovat.

E-shop Lékárna.cz se aktuálně soustředí na rychlé a komfortní objednávání mobilním telefonem a zdokonalení péče i o chronicky nemocné. „Vyhledáváme nový zajímavý sortiment a zákazníkům chceme nabídnout něco jedinečného, trendy, prostě super zboží. Například v únoru to byly samoodběrné testy na HPV pro ženy.

Prodáváme je jako jediný český e-shop, přiblížili jsme tento významný a intimní sortiment lidem až domů,“ říká Karel Klodner. Ve všech částech nákupního procesu mají plány i nové nápady, samotným webem počínaje přes nabídku a logistikou a dopravou konče.

Tím největším cílem ale je, aby se jejich lékárníci stali osobními lékárníky zákazníkům. „Našim úkolem je pečovat o produkty a doručovat je našim zákazníkům v bezvadné kvalitě a stavu. Významně jsme investovali do zázemí logistiky a distribuce, kromě zázemí je ale důležitý i kvalifikovaný lidský faktor,“ upozorňuje Karel Klodner.

Klíčovou roli hraje také omnichannel a další prvky. „Myslím, že v náš prospěch hraje to, že jde o značku zavedené a oblíbené lékárenské sítě. Ale to by samo o sobě nestačilo, a tak jsme například zavedli rezervační systém v lékárnách.

Pokud je objednaný přípravek naskladněný v lékárně a klient si ji vybere jako výdejní místo, není potřeba čekat na dodávku z distribučního centra e-shopu,“ uzavírá Michal Petrov, mluvčí společnosti Dr. Max.

Pavel Gregor, [email protected]

Článek na téma on-line prodej léků najdete v časopisu Zboží&Prodej 3/2020.

Léky a internet. Je koupě bezpečná? | Zdraví

Kdo nám může poradit, jak se dá najít požadovaný lék za nejlepší cenu? Nejspíš lékař, ale je tu taky internet – a tam je všechno levnější… Má to však i své háčky.

Lék vám předepíše lékař a ten zpravidla ví, jestli bude bez doplatku, nebo s doplatkem. Lékař ale povinnost poradit v tomto případě nemá a bylo by nesmyslné po něm žádat například přesnou cenu či výši doplatku za lék. Musel by totiž mít nejméně jednou měsíčně aktualizované informace z lékáren ve svém okolí.

Informace o cenách léků a výši případného doplatku na ně hrazeného z veřejného zdravotního pojištění můžete najít na webových stránkách ministerstva zdravotnictví (viz infografika na této stránce).

Podle mluvčí Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) Barbory Peterové tak jednoduše zjistíte, nejen jaká je nejvyšší možná cena v lékárně při výdeji daného léčivého přípravku, ale také třeba nejvyšší možný doplatek pacienta či průměrnou aktuální cenu v lékárně.

„V praxi si pak jednoduše ověříte, zda lékárna využila maximální obchodní přirážku, či nikoliv. Plná úhrada je zákonem o veřejném zdravotním pojištění garantovaná ve stanovených 195 lékových skupinách.

Vždy však záleží na konkrétní domluvě pacienta s lékařem, jaký lék, tedy i s jakým doplatkem, zvolí,“ říká mluvčí Peterová.

S receptem na web nechoďte

A co kdybychom tedy volili lék z internetu? Tam se jistě prodává levněji. Mluvčí SÚKL však před nákupem léků na recept z internetu varuje. „V České republice lze na internetu prodávat pouze registrované volně prodejné léčivé přípravky.

Zajímavé:  Ascaris lumbricoides - vše o zdraví

A nabízet je i na internetu mohou pouze schválené,kamenné‘ lékárny. Léčivé přípravky na lékařský předpis se na internetu nabízet nesmějí,“ doplňuje mluvčí Peterová.

 Využívání nabídek zahraničních webů, které často nabízejí léky v Česku neschválené, tedy nelegální, či dokonce padělky léků, je podle Barbory Peterové velmi rizikové.

Zásada třikrát ano

Pokud se přesto rozhodneme na webu nakoupit, měli bychom dodržovat jisté zásady. „Každá schválená lékárna, která může obchodovat na internetu, je povinna dodržovat právní předpisy, především pak zákon o léčivech.

Podle něj lze vydávat pouze registrované léky, u nichž je zaručena jejich jakost, účinnost a bezpečnost. Při nákupu léků na internetu je tedy nutné dodržovat tři základní pravidla: léky na internetu může nabízet pouze schválená kamenná lékárna; nabízet lze pouze léky, které jsou v ČR registrované a konečně nabízet lze jen léky volně prodejné, tj. dostupné bez lékařského předpisu.

Pouze za těchto podmínek je možné bez obav lék z internetu objednat.

Zbytečné riziko

Pokud však není některé ze zmíněných tří pravidel dodrženo, pak si lék z internetu raději neobjednávejte.

Je totiž docela možné, že nám pošta domů dopraví padělek nebo nelegální přípravek, případně nekvalitní produkt s minimem nebo žádnými informacemi o něm, jeho dávkování a složení.

Navíc s největší pravděpodobností nebudeme moct produkt reklamovat. A to nejdůležitější na závěr – je možné, že svému zdraví spíš ublížíme, než pomůžeme.

V padělcích mohou být až neuvěřitelné věci – těžké kovy, jedy, silniční barvy, leštidla na parkety, ale také takzvané nedeklarované účinné látky. Přípravek, který neprochází klasickým procesem registrace a kontrolou bezpečnosti, může obsahovat v podstatě cokoli. Pokud neobsahuje žádnou účinnou látku, je to pro pacienta ještě výhra.

„Proto každý, kdo k nákupu léků využívá nelegálních nabídek, se vystavuje riziku poškození vlastního zdraví a stává se možnou obětí! U nelegálních přípravků není možné zaručit účinnost, bezpečnost a kvalitu. Nelze zjistit, kde a kdo je vyrobil, jak byly přepravovány a uchovávány či jaké je jejich složení.

Ve chvíli, kdy takový lék užijete, musíte vždy počítat s tím, že v lepším případě můžete mít žaludeční problémy, v horším případě můžete skončit na jednotce intenzivní péče, třeba kvůli selhání ledvin,“ upozorňuje Barbora Peterová.

Toto riziko podle ní podstupuje každý, kdo nakupuje léky pomocí nelegálních nabídek, a to ať kvůli zdánlivé finanční výhodnosti, či kvůli strachu jít se svým problémem k lékaři.

Nepotřebuji, prodám?

Podobné je to s léky, které nám v lékárničce zbyly. Také si je necháváte? Tak to je chyba, léky mají svou životnost. Po ní už jsou přinejmenším neúčinné, ale v některých případech mohou být nebezpečné. Podnikavci je ale také mohou na internetu prodávat.

Pokud nabídku přijmete a rozhodnete se za „léky“ zaplatit, domů vám přijde pár tabletek. Vy nemáte žádnou jistotu, co vlastně obsahují, jak jsou staré a odkud pocházejí. To už je velký risk. Pokud tedy už léky nespotřebujeme, měli bychom je vrátit v lékárně a ne prodávat na webu.

Navíc je to trestné – hrozí za to až milionové pokuty.

Zájem nakupovat léky přes internet roste – vše o zdraví

Spotřeba léků roste. Výrazný nárůst prodejů hlásí především online lékárny

Výrazné zvýšení tržeb zaznamenaly také internetové lékárny, které navýšily prodeje o 54 procent na 3,2 miliardy korun. Trh podle studie, kterou zpracovala analytická společnost IQVIA, logicky ovlivnila pandemie koronaviru. 

Mezi nejprodávanější výrobky z volně prodejných léků se podle IQVIA řadily vitaminy, minerály a nutriční suplementy, které dosáhly celkových prodejů 3,5 miliardy korun a roční nárůst u nich činil 41 procent.

Naopak tradičně silná kategorie léků na nachlazení, kašel a respirační potíže i přes počáteční zvýšený zájem v prvním čtvrtletí, kdy se lidé chtěli těmito produkty předzásobit, v meziročním srovnání klesla o 11 procent a činila 3,5 miliardy korun, uvedla studie. Na 3,5 miliardy korun dosáhly i prodeje ve třetí velké kategorii – léků na bolest, které meziročně vzrostly o osm procent.

„Český farmaceutický trh v roce 2020 prošel velmi turbulentním vývojem vzhledem k důsledkům koronavirové pandemie, jež měla na léky největší dopad ve druhém a čtvrtém čtvrtletí. Ve druhém kvartálu jsme pozorovali efekt předzásobení volně prodejnými léky a díky tomu také rekordní prodeje,“ řekl generální ředitel IQVIA pro Českou republiku a Slovensko Martin Šlégl.

U některých volně prodejných produktů podle něj krátkodobě poptávka vzrostla i o stovky procent. „Nicméně poté přišlo výrazné ochlazení prodejů v tomto segmentu, kdy protipandemická opatření měla dopad například i na poptávku po přípravcích na kašel a nachlazení,“ uvedl Šlégl. Podobný vývoj podle něj měly také prodeje léků na předpis.

„S tím rozdílem, že krátkodobý propad byl způsoben oddálením návštěvy lékaře či její úplné zrušení během první vlny pandemie. S nástupem druhé vlny mělo podobný vývoj čtvrté čtvrtletí, ale již s menšími propady prodejů,“ řekl Šlégl.

Specialista na inovace IQVIA Ondřej Sýkora doplnil, že během pandemie došlo ke značnému nárůstu využívání telemedicíny a zvýšení internetových prodejů volně prodejných léků a produktů pro zdravotní péči. „Do budoucna očekáváme, že tento trend bude pokračovat. Míra růstu však z velké části závisí na dalším vývoji pandemie,“ dodal.

Mezi nejsilnější segmenty kategorie online patří podle IQVIA opět vitaminy, minerály a nutriční suplementy, léky na bolest a kosmetické výrobky pro ženy. Analytická společnost uvedla, že vůbec nejvyšší nárůst online prodejů byl v kategorii léků na nachlazení, kašel a respirační potíže, jež vzrostla o 109 procent na 209 milionů korun.

ČSÚ: Informace o zdraví online hledají častěji ženy než muži. Léky přes internet Češi příliš nekupují

Internet se stal zavedeným zdrojem informací týkajících se našeho zdraví. Počet osob, které používají internet k vyhledávání informací o zdraví, od příznaků nemocí po rady ohledně zdravého životního stylu, stále roste.

Podle výsledků z Výběrového šetření o využívání ICT v domácnostech a mezi jednotlivci (VŠIT) se v roce 2019 o zdravotní informace online zajímala více než polovina (53 %) Čechů starších 16 let.

Lidé také na internetu stále častěji nakupují léky nebo se obracejí na on-line lékařské poradny, kde své potíže konzultují s odborníky.

Informace související se zdravím hledá online polovina Čechů

Ačkoliv je v České republice zdravotní péče dostupná pro všechny, tak někdy může z různých důvodů, např. dlouhé čekací doby, příliš velká vzdálenost specializovaného lékařského zařízení, dojít k prodlevám v získání potřebné péče. Potom může být internet zvláště přitažlivým zdrojem zdravotních informací.

V uplynulém roce zavítalo na internet za účelem vyhledání informací o zdraví, nemocech a možnostech jejich léčby, ale i o zdravém životním stylu, stravování nebo cvičení, celkem 52,6 % obyvatel Česka. Mnohem častěji se přitom jednalo o ženy, muži této možnosti využívali výrazně méně často, na internet jich za tímto účelem zavítalo pouze 41,8 %, žen 62,7 %.

Ve skupině uživatelů internetu to bylo dokonce 80 % žen, ale pouze 50,1 % mužů.

Obecně tento typ informací hledají nejčastěji osoby mezi 25 až 64 lety, z toho nejvíce ve věkové kategorii 25–34 let (64,4 %).

Naopak senioři nad 65 let věku informace dostupné on-line příliš nevyhledávají (29,2 %).

Pokud se však zaměříme na ty důchodce, kteří zároveň patří mezi uživatele internetu, tak ti jsou naopak v on-line hledání informací z oblasti zdraví ze všech věkových skupin nejaktivnější (74,7 %).

Velké rozdíly také najdeme, pokud jednotlivé skupiny osob porovnáme podle jejich nejvyššího dosaženého vzdělání.

Procento lidí používajících internet k vyhledávání informací o zdraví se pohybuje od 38,6 % u lidí se základním vzděláním, po 75,7 % u lidí s vysokoškolským vzděláním, respektive 57 % u lidí se základním vzděláním a 76 % u lidí s vysokoškolským vzděláním v rámci uživatelů internetu.

Pokud se zaměříme na převládající ekonomickou aktivitu respondentů, tak nejvíce vyhledávají informace o zdraví ženy na mateřské/rodičovské dovolené (81,3 %), s poměrně velkým odstupem jsou následovány studenty (44,4 %) a nejméně využívají ohledně tohoto tématu internet důchodci (31,1 %). Pokud se však v rámci stejných ekonomických skupin zaměříme výhradně na uživatele internetu, tak jsou sice ženy na rodičovské dovolené stále na prvním místě (85 %), senioři je však se 76,2 % pomalu dohánějí.

Nejvíce se o zdraví online zajímají Finové

Podle statistik Eurostatu vyhledávaly v roce 2019 v České republice na internetu informace o zdraví cca dvě třetiny (64,9 %) uživatelů internetu ve věku 16 až 74 let, což je těsně nad průměrem EU28 (63 %). Nejvíce dotazovaných uživatelů internetu dané informace hledalo ve Finsku (80,1 %), na Kypru (79,8 %) a v Chorvatsku (79,4 %). Naopak nejméně často se tak dělo v Rumunsku (42,4 %) a v Bulharsku (44,7 %).

Zajímavé:  Hemofil - vše o zdraví

Zaměříme-li se na podíly z celkové populace daného státu, pak zaujímá ČR mezi státy Evropské Unie až 16. místo s podílem 56,5 %, přičemž průměr EU28 činil v roce 2019 za celkovou populaci 54,9 %. Dominovalo Finsko, Nizozemsko, Kypr či Dánsko s podíly 67–76 % z celkového počtu tamních obyvatel.

Ve všech zemích EU28 ve využívání internetu k vyhledávání informací o zdraví, stejně jako v Česku, dominují ženy. Mužští uživatelé internetu tento typ informací vyhledávají nejvíce na Kypru a v Chorvatsku, kde se podíly pohybují okolo 75 %. Naopak na úroveň pod 30 % se dostaly pouze dvě země – Bulharsko a Rumunsko.

Ženy se o informace o zdraví v roce 2019 nejvíce zajímaly ve Finsku, Chorvatsku a na Kypru, kde podíly přesahují 84 %. Průměr EU28 je oproti České republice (80 %) nižší o necelých 10 procentních bodů. V Česku je pak rozdíl mezi ženami a muži vůbec nejvyšší (25 procentních bodů), nejméně se naopak u provádění této internetové činnosti odlišují pohlaví v Nizozemsku (9 procentních bodů).

V České republice sice výrazně častěji vyhledávají informace o zdraví starší uživatelé internetu ve věku 64–74 let (74,4 %) než ti mladší (43,9 % ve věku 16–24 let), nicméně téměř v polovině evropských zemí je tomu naopak.

V roce 2019 dominovali ve vyhledávání informací o zdraví mladí uživatelé internetu např. ve Finsku, Nizozemsku a v Estonsku s podíly přes 75 %. Na opačném konci se s podíly pod 30 % za mladé uživatele internetu nacházejí Rumunsko (28,4 %) a Bulharsko (28,0%).

V Česku byl také rozdíl mezi nejmladší a nejstarší věkovou skupinou v rámci EU vůbec největší (31 procentních bodů).

Jak již bylo uvedeno v předchozím odstavci, uživatelé internetu ve věku 65–74 let vyhledávali informace o zdraví v 74,4 % případů, což české seniory řadí na 5. místo v rámci EU a jedná se o výrazně vyšší číslo, než je evropský průměr (59,0 %) v této věkové kategorii. Nejméně se online o tyto informace zajímali senioři ve Švédsku (45,4 %), Portugalsku (46,2 %) a Rumunsku (46,7 %).

Konzultovat zdraví online přímo s lékaři není mezi Čechy příliš populární

Na internetu lze na jedno kliknutí získat miliony webových odkazů týkajících se zdraví, nicméně člověk si nemůže být nikdy jistý, kdo je tam umístil a neprofesionálními radami si často může spíš uškodit.

Bezpečnější alternativou k hledání na internetu, může být on-line konzultace s lékařem či zdravotnickým zařízením prostřednictvím webových stránek, kde je možné pokládat dotazy týkající se zdraví.

Poslední dostupné údaje z roku 2018 však ukazují, že lékaře přes webové stránky za účelem konzultace kontaktovalo pouze 5 % jednotlivců, respektive 6 % uživatelů internetu. Toto nízké číslo pravděpodobně souvisí s tím, že tuto možnost ve stejném roce nabízelo pouze 12,9 % českých ordinací[1].

Léky přes internet Češi příliš nekupují

Prostřednictvím e-shopů lze dnes koupit takřka cokoli, nejen elektroniku, nábytek či oděvy, ale internetové lékárny dnes nabízejí možnost koupit si přes internet i volně prodejná léčiva, vitamíny či doplňky stravy.

Z bezpečnostních důvodů však stále nelze online přímo koupit léčiva na předpis, což je pravděpodobně důvod, proč pouze 8,2 % dotázaných Čechů uvedlo, že v roce 2019 nakoupili léky, vitamíny či doplňky stravy online.

Ženy tento druh výrobků kupovaly téměř dvakrát častěji než muži (10,6 % ženy a 5,7 % mužů), pokud se jedná o ženy na mateřské či rodičovské dovolené, tak ty léky on-line nakupovaly dokonce ve 22,4 % případů, což je výrazně více, než např. mezi seniory (3,8 % z nich). Častěji také tímto způsobem nakupují spíše lidé mladší a ve středním věku (např.

10,8 % obyvatel ve věku 25–34 let a 11,7 % osob ve věku 45–54 let) než lidé důchodového věku (3,9 % osob nad 65 let). Využití internetu k nákupu léků také roste s úrovní dosaženého vzdělání, vysokoškolsky vzdělaní lidé nakupují léky on-line v 15,7 % případů, v porovnání se 4,1 % osob se základním vzděláním.

Vezeme-li v úvahu podíly pouze z on-line nakupujících[2], tak výraznější rozdíl oproti celkové populaci najdeme pouze u starší generace (9,8 % osob nad 65 let, respektive 9,3 % seniorů). Jinak i zde platí, že léky častěji online nakupují ženy a lidé s vyšším vzděláním.

Zajímavé je v tomto případě porovnání českých krajů. Nejvíce léky on-line nakupují obyvatelé hl. m. Prahy a Libereckého kraje (12,6 a 12,3 % obyvatel daného kraje). Nejméně často tak naopak činí v Ústeckém kraji (3,3 % obyvatel kraje).

V mezinárodním srovnání, které sleduje osoby ve věku 16 až 74 let, však Češi léky na internetu nakupují méně často, než je evropský průměr.

Průměr evropské osmadvacítky je 10,3 % obyvatel, kdežto Češi nakupují pouze v 8,9 % případů. Nejvíce kupují léky on-line obyvatelé Německa (27 %), Švédska (24 %) a Dánska (21%).

Na druhém konci bychom našli obyvatele Bulharska, kde léky nakoupilo on-line pouze 1 % populace.

Autor

Jitka Wichová
Odbor statistik rozvoje společnosti
Tel.: +420 274 052 005

E-mail: [email protected]

Internetové lékárny by chtěly prodávat i léky na recept

Je Miloš Zeman pro děti dobrým vzorem? Deník se ptal učitelů z celé ČR ČTK

Praha – Provozovatelé internetových lékáren chtějí dosáhnout toho, aby si lidé přes internet mohli koupit také receptové léky. Česká lékárnická komora s tím nesouhlasí.

Argumentuje tím, že dostupnost lékárenské služby je po celém území ČR dobrá a že by výdej léku vždy měl provádět lékárník, včetně poučení pacienta. Prosadit změny zákona chce Česká asociace provozovatelů internetových lékáren ČAPIL, již založili Apotek s.r.o., EUC a.s.

a Pears Health Cyber s.r.o.

Ilustrační foto. | Foto: DENÍK/Václav Pancer

Mezi její hlavní cíle patří vytvářet liberální podmínky pro provoz internetových lékáren, prosazovat zákony umožňující prodej receptových léčiv přes internet a ochrana práv pacientů na svobodný přístup k lékům, uvádí se v prohlášení, jež obdržela ČTK.

„Británie, Německo, Švédsko či Norsko umožňují pacientům prodej léků na recept přes internet už delší dobu. V Česku příslušný zákon stále chybí. Chceme vést diskusi, proč tento prodej, ke kterému stejně neoficiálně dochází, povolen není, a změnit to,“ řekl ČTK za Pears Health Cyber Vladimír Finsterle.

Prezident lékárnické komory Lubomír Chudoba řekl, že podle jeho informací žádný zákonodárce tento návrh nechystá, neplánuje ho ani ministerstvo zdravotnictví. „Lepší dostupnost pro pacienty je zástupný problém, internetovým lékárnám jde hlavně o zisk,“ podotkl.

Ve Švédsku a Norsku, kde je hustota osídlení řádově nižší, se využívá prodej receptových léků přes internet jako doplňková možnost. Spádová lékárna v regionu ručí za to, že lék je řádně dodán. Lékárník je povinen zavolat pacientovi, zda lék dostal, zda balení nebylo poškozené a poučit ho o užívání. Sepíše o tom protokol.

V Německu a Británii je podle informací tamních lékárníků zájem o prodej receptových léků přes internet minimální. Například v Británii nasmlouvává tuto možnost Národní zdravotní služba jen v odlehlých regionech.

„V Česku je dostupnost lékáren výborná, a to i na venkově,“ zdůraznil Chudoba. Komora nyní zpracovává koncept, jak zlepšit dostupnost pro imobilní pacienty v léčebnách a domovech pro seniory, kde trvale nemají lékaře. Zásadní je nejen lék dodat, ale také vyhodnotit informace o pacientech a předcházet rizikům z nesprávné kombinace léčiv.

Cílem komory podle Chudoby je rozvíjet plnohodnotné lékárenské služby. Odbornou přípravu léků umí zabezpečit jen „kamenná“ lékárna. K volnému prodeji na internetu jsou v ČR povoleny jen ty nejbezpečnější přípravky, například léčivé čaje, živočišné uhlí a běžné léky na bolest.

Předplaťte si Deník.cz a čtěte vše bez omezení. Navíc získáte zdarma unikátní e-knihu CYKLODENÍK s cyklotrasami napříč Českem. Více zde.

23.7.2016

  • Praha,
  • Česko,
  • Internet,
  • Česká tisková kancelář,
  • recept,
  • Německo,
  • Švédsko,
  • Norsko,
  • právo,
  • Vladimír Finsterle,
  • Velká Británie

Škoda Octavia servisní knížka, koupeno v CZ Škoda Octavia první majitel, servisní knížka, koupeno v A Audi A4 první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, v záruce Volvo XC90 Subaru XV nové vozidlo, servisní knížka, koupeno v CZ, předváděcí vozidlo, v záruce Škoda Fabia první majitel, servisní knížka, koupeno v A, nehavarované Ford Focus první majitel, servisní knížka, koupeno v A, nehavarované Mercedes-Benz S první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované + PRODAT AUTO

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *